Sanoma osti myös kilpailijalle brändättyjä festivaaleja – toimitusjohtaja: "En näe estettä yhteistyön jatkumiselle"

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta sanoo, että uutta omistajaa kiinnostavat erityisesti markkinointimahdollisuudet.

festivaalit
Sanni, Tammerfest 2017, festivaalit
Sanni on suomalaisten festivaalien vakioesiintyjiä omistajista riippumatta. Kuma Tammerfestin keikalta 2017.Jani Aarnio / Yle

Tänään julki tulleessa festivaalikaupassa Sanoma Media Finlandin omistukseen siirtyy tukku tunnettuja festivaaleja. Kyseisiä festivaaleja aiemmin järjestänyt N.C.D. Production Oy siirtyy kaupan mukana kokonaisuudessaan, työntekijöineen päivineen, Sanoman omistukseen.

Festivaalilista on vaikuttava. Mukana on useita tunnettuja brändejä Raumanmeren juhannuksesta Tammerfestiin. Mielenkiintoa kaupassa herättävät aiemmin Bauer Median kanssa tiivistä yhteistyötä tehneet festivaalit: Tahko-juhannus, We Love Festival ja Iskelmä-festivaali.

Erityisesti Iskelmä-festivaali on ollut logoa myöten kiinteä osa Iskelmä-radiokanavan brändiä. Mitä tapahtuu jatkossa, kun Iskelmä-festivaalin omistaja on Sanoma Media Finland eli Bauer Median kovin kilpailija?

– En näe estettä yhteistyön jatkumiselle. Järjestämme tapahtumajärjestäjänä tapahtumia aivan kuten N.C.D. järjesti. Siellä on sama tiimi takana, Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta vakuuttaa.

Toimitusjohtajan mukaan kaupan taustalla on Sanoma Media Finlandin kasvutavoite. Festivaalien järjestämisestä tulee osa Sanoman omistaman Nelonen Median toimintaa.

Kalsta ei tässä vaiheessa näe siinä mitään ihmeellistä, että Sanoman kanavat markkinoisivat tapahtumia, jotka ovat näkyvä osa kilpailijan brändiä.

– Näkemyksemme on, että tällainen liiketoiminta on kasvavaa markkina-aluetta. Kauppa on juuri tehty, joten kaikki on mahdollista. Pystymme markkinoimaan tapahtumia radio- ja tv-toiminnan kautta, Kalsta sanoo.

"Kuluttajien markkinat"

Kalsta vakuuttaa, että esimerkiksi viime vuonna 35 000 fania Himokselle kerännyt Iskelmä-festivaali saa jatkaa samanlaisena kuin ennenkin. Muutoksia ei ole luvassa.

– Toki aina tavoitteena on kasvaa ja kehittää tapahtumia, mutta uutena omistajana ei suunnitelmia ole ollut. Olemme olleet tyytyväisiä siihen, miten tätä liiketoimintaa on johdettu.

Oliko tänään julki tullut festivaalikauppa osa suurempaa kokonaisuutta? Onko Sanoman tähtäimessä yksittäisiä festivaaleja jo ostettujen lisäksi?

– Tämä on yksi palanen kasvustrategiaamme. Tutkimme markkinaa aktiivisesti. Tällä hetkellä ei ole muuta tiedotettavaa, Kalsta toteaa.

Kuluttajan kannalta festivaalien keskittyminen yksittäisten omistajien taakse saattaa kuulostaa arveluttavalta. Alkavatko Suomen kesäfestivaalit muistuttaa hiljalleen entistä enemmän toisiaan? Kalsta vakuuttaa, että festivaaleilla on omat vahvat brändinsä.

– Tätä rakennetaan kuluttajakeskeisesti. Kuluttajat määrittävät sen, mille on kysyntää, ja mikä vetää. Tapahtumat ovat hyvin eri puolilla Suomea. Siitä en olisi huolissani.

Festivaalikauppa oli joka tapauksessa hyvä muistutus siitä, että useiden brändien takana on yksi ja sama työyhteisö. Sanoman kaupassa listalla oli noin kolmekymmentä festivaalia ja tapahtumaa.

Onko festivaalien sisällöllä omistajalle mitään merkitystä?

– Kyse on portfoliosta, jonka olemme ostaneet. Siitä pitää pitää hyvää huolta.

Lue lisää: Sanoma rynnistää mukaan festaribisnekseen – osti muun muassa RMJ:n, Tammerfestin ja Suomipop-festivaalit.