Kodintekniikan jättimyymälän avajaistodellisuus: aikuiset kiilaavat härskisti tunteja jonottaneiden teinien ohi, vaikka vartijoita on kymmeniä

Verkkokauppa.comin toimitusjohtajan mielestä avajaiskäytännöissä ei ole muutettavaa.

kauppa
Verkkokauppa.comin avajaisjonoa Raisiossa.
Verkkokauppa.comin avajaisjonoa Raisiossa 8.3.2018.Paula Koskinen / Yle

Sadat ihmiset saapuivat Verkkokauppa.comin uuden myymälän avajaisjonoon Raisioon torstaiaamuksi. Kaikki ei ole sujunut avajaishulinoissa ihan moitteetta.

Yleen otti yhteyttä äiti, jonka teini-ikäinen tytär oli joutunut jonossa aikuisten kiilaamaksi. Tunteja jonossa seisseet nuoret eivät uskaltaneet vastustaa heitä ohittaneita aikuisia.

Paikalla on ollut kaupan vartijoita, joiden tehtävänä on ylläpitää järjestystä. Heidän seuranaan avajaisjonossa on käynyt paikalla myös tulkki tilanteita selvittämässä, sillä osa paikalle saapuneista ei ole puhunut suomea.

Vartijoilta olisi toivottu puuttumista tilanteisiin

Nuoret Siiri Seppälä ja Ann-Sophie Hotanen olivat saapuneet jonoon heti aamulla. He kertovat, että moni on kiilannut heidän ohitseen.

Meistä vartijoita on tarpeeksi.

Samuli Seppälä

– Tuntuu epäreilulta, kun meidän ohi on vaan kävelty, he sanovat.

Seppälän ja Hotasen mukaan vartijat eivät ole kiinnittäneet epäreiluihin ohitustilanteisiin tarpeeksi huomiota.

Siiri Seppälä ja Ann-Sophie Hotanen.
Siiri Seppälä ja Ann-Sophie Hotanen toivovat, että pitkän jonotuksen päätteeksi he onnistuvat saamaan itselleen halvat puhelimet.Paula Koskinen / Yle

– Sitten alkoi tapahtua kun te toimittajat tulitte paikalle, he sanovat.

Moni ohittelija oli Seppälän ja Hotasen mukaan puhunut venäjää. Kielimuuri on estänyt kommunikoinnin ihmisten välillä.

"Kähinöinti ei ole markkinointikikka"

Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä ei ole kuullut ongelmista.

– Yritin selvittää asiaa, mutta mistään kiilaamisista en ole kuullut. Tietenkään vartijat eivät ehdi joka paikkaan, hän sanoo.

Verkkokauppa.com-myymälöiden avajaisjonotukset ovat nousseet otsikoihin aiemminkin. Ilta-Sanomien artikkelissa (siirryt toiseen palveluun)toimitusjohtaja Seppälä kertoo, miten poliisi piti kutsua paikalle rauhoittamaan tilannetta sekä Pirkkalan että Helsingin myymälöiden avajaisiin.

Emme todellakaan halua, että ihmiset siellä riitelee. Meidän tavoitteena on se, että asiakkaat saavat toivomansa tuotteet oikeassa järjestyksessä.

Samuli Seppälä

Seppälä kiistää, että kyse olisi markkinointikikasta aikana, jolloin kaikenlaisen julkisuuden ajatellaan olevan hyväksi.

– Ei pidä paikkaansa. Emme todellakaan halua, että ihmiset riitelevät siellä. Tavoitteenamme on, että asiakkaat saavat toivomansa tuotteet oikeassa järjestyksessä, Seppälä sanoo.

Raisiossa satojen asiakkaiden jonotusta turvaa kymmeniä vartijoita. Seppälän mielestä se on riittävästi eikä käytäntöjä ole tarpeellista muuttaa.

– Mielestämme vartijoita on tarpeeksi. Luotamme siihen, että suomalaiset osaavat jonottaa asiallisesti ja olla kiilaamatta.

Toimitusjohtaja toivoo, että jonoissa ilmenevistä epäselvistä tilanteista kerrotaan vartijoille.

– Saman tien heille vain vinkkiä, nin he selvittävät kyllä asiat.

*Lue lisää: *

Kodintekniikan hintakilpailu kiristyy Turun seudulla – Verkkokauppa.com houkutteli satoja jonottajia Raisioon