Kaksi suomalaista teatteria joutui perumaan esityksensä vaihdettuaan miehet naisiin: "Käsittämätöntä, että tällainen rajoittuneisuus on mahdollista"

Turun Ylioppilasteatteri joutui viime tipassa peruuttamaan kevään esityksensä Samuel Beckettin Godota odottaessa perikunnan tahdosta. Saman kohtalon koki helsinkiläinen Valtimonteatteri joulukuussa.

näytelmät
Hortensia: Mona Kortelampi ja Gertrud: Salla Kozma.
Valtimonteatterin Viktor Haïmin Kohtauksen partaalla esityksen näyttelijät Mona Kortelampi ja Salla Kozma.Pietari Purovaara / Valtimonteatteri

Turun Ylioppilasteatteri joutui pakkoraossa perumaan Samuel Beckettin (1906–1989) näytelmän Godota odottaessa esitykset aivan ennen ensi-iltaa. Asian taustat kuohuttavat teatteripiirejä. Tuen osoituksia virtaa Turkuun.

Näytelmän esitysoikeuksia valvova Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner kielsi sen esittämisen, koska teatteri oli roolittanut miehille kirjoitettuja osia naisilla. Beckettin perikunta on jyrkästi kieltänyt roolitusten sukupuolen muuttamisen.

Vastaavan kohtalon koki viime joulukuussa Helsingin Kalliossa sijaitseva Valtimonteatteri.

Samainen Nordic Drama Corner -agentuuri kielsi teatteria esittämästä tanskalaisen Peter Asmussenin (1957–2016) absurdia näytelmää Ei kukaan kohtaa ketään, koska miestä olisi esittänyt nainen. Kiellon takana oli kirjailijan leski.

Molemmista teattereista kerrotaan, että vaikka roolituksia muutettiin, näytelmän olennaiseen sisältöön ei kajottu.

Näyttelijäharrastajista suurin osa on naisia. Miehistä on pulaa.

Joonas Simula

Turun ylioppilasteatterin Godota odottaessa –näytelmässä neljän miehen rooleista kolmea olisi esittänyt nainen. Teatterin varapuheenjohtaja Joonas Simula sanoo, että tämä oli paras vaihtoehto.

– Näyttelijäharrastajista suurin osa on naisia. Tämä on tilanne kaikissa harrastajateattereissa. Miehistä on pulaa. Pyrimme roolittamaan Beckettin teoksen niin, että kukin rooli saisi parhaat esittäjät.

yleiskuva
Turun Ylioppilasteatterin kevään 2018 esitys, Samuel Beckettin Godota odottaessa, peruuntui naisesittäjien vuoksi.Jouni Kuru

Simulan mukaan Beckettin näytelmän esitysoikeuksissa ei erikseen mainittu mitään roolitusten rajoituksista.

– Beckettin näytelmää on aiemminkin esitetty pelkästään naisvoimin. Miten olisimme voineet tietää, että se nyt on täysin poissuljettu, Simula ihmettelee.

Suomessa ainakin Svenska Teatern Helsingissä on esittänyt näytelmän naisroolituksella vuonna 2000.

Näytelmää on esitetty naisvoimin myös muun muassa Italiassa ja Hollannissa. Kirjailijan perikunta yritti estää oikeusteitse nämä esitykset, mutta epäonnistui.

Samuel Beckett vastusti naisia miehelle kirjoitetuissa rooleissa. Hänen kerrotaan selittäneen syyksi sen, että nainen ei voi tietää millaista on olla mies. Naisella kun ei ole eturauhasta.

Turun Ylioppilasteatteri ei vielä tiedä, miten se korvaa peruuntuneet esitykset – vai onko koko kausi pilalla.

– Meillä on tarkoitus koostaa jonkinlainen esitys, jolla pyrimme viemään keskustelua tasa-arvokysymyksistä eteenpäin. Samalla haluamme pohtia, mikä merkitys ja vaikutus tällaisilla nykyarvojen vastaisilla vaatimuksilla on tekijänoikeuksille, Simula sanoo.

Valtimonteatterin esitys kaatui kirjailijan leskeen

Vuonna 2000 perustetun helsinkiläinen pienen Valtimonteatterin suunnitelmat esittää Asmussenin Ei kukaan kohtaa ketään –näytelmä kaatuivat esitysoikeuksia valvovaan kirjailijan leskeen.

Asmussenin lesken mukaan heterosuhteesta kertovassa näytelmässä olisi ollut banaalia käyttää miehen roolissa naista.

Näytelmän ohjaaja Minna Nurmelin ihmettelee moista sukupuoleen kohdistuvaa rajoittuneisuutta nykyaikana.

On käsittämätöntä, että tällainen rajoittuneisuus on mahdollista taiteen alueella... Kun jopa peruskouluissa opettajien pitää ottaa huomioon muunsukupuolisuus.

Minna Nurmelin

– On käsittämätöntä, että tällainen rajoittuneisuus on mahdollista taiteen alueella. Kun perinteisten sukupuoliroolien pohdinta on aivan arkipäivää, ja jopa peruskouluissa opettajien pitää ottaa huomioon muunsukupuolisuus. Mikä tässä on niin vaarallista?

Nurmelin kertoo, että näytelmän henki ei olisi Valtimonteatterin käsittelyssä muuttunut.

– Emme olisi sovittaneet sitä uudelleen. Ajatukseni oli, että olisimme tutkineet, miltä se näyttää ja vaikuttaa, kun nainen toimii kuin mies. Kyse oli ristikuvasta, Nurmelin selittää.

Näyttelijät Nuppu Ervasti ja Elisa Kinnunen.
Näyttelijät Nuppu Ervasti ja Elisa Kinnunen Turun ylioppilasteatterin peruuntuneessa esityksessä Godota odottaessa.Jouni Kuru

Perumiset tulevat kalliiksi pienille teattereille

Valtimonteatterilla oli ensimmäinen lukuharjoitus takana, kun Nordic Drama Corner otti ohjaaja Minna Nurmelinin yhteyttä ja kielsi Asmussenin näytelmän esittämisen.

Nurmelinin mukaan teatteri teki nopean päätöksen vaihtaa teksti ranskalaisen Viktor Haïmin (s. 1935) ihmissuhdedraamaan Kohtauksen partaalla.

– Me olemme pieni teatteri, meillä ei ole resursseja taisteluun. Rahallinen menetys oli kuitenkin merkittävä, noin kolmen ja puolen tuhannen euron luokkaa.

Valtimonteatteri ehti jo panostaa merkittävästi peruuntuneeseen Asmussenin näytelmään, muun muassa mainostaa esityspäiviä julistein ja lehdissä.

Kumpikaan näyttämö, Valtimonteatteri sekä Turun Ylioppilasteatteri, ei myöskään saa takaisin Nordic Drama Cornerille maksamiaan ennakoita, vaikka esitykset eivät nyt toteudukaan.

Turun Ylioppilasteatteri ehti viettää Beckettin Godota odottaessa parissa kolme kuukautta, harjoitella sen valmiiksi esitykseksi, mainostaa ja maksaa tilan vuokran.

Esityksen budjetti oli varapuheenjohtaja Joonas Simulan mukaan kuusi tuhatta euroa. Tämä näytelmään jo käytetty summa oli tarkoitus kattaa lipputuloilla. Nyt raha on pois teatterin muusta tekemisestä.

Turun ylioppilasteatteri on ilmoittanut hylkäävänsä Beckett-näytelmän ja sen tilalla ohjelmistossa on esityskieltoa kommentoiva tragikomedia. Asiasta kertoo muun muassa Turun ylioppilaslehti (siirryt toiseen palveluun).