Matkailuyritykset lennättävät nettitähtiä Suomeen ilmaiseksi blogijulkisuuden toivossa: "Emme voi pakottaa bloggaria tekemään sisältöjä"

Matkailuyritykset tarjoavat ulkomaalaisille bloggareille aikaa ja rahaa uusien asiakkaiden toivossa, mutta näkyvyys ei ole taattu.

matkailu
Brittibloggarit Mollie Bylett ja Lilly Sabri tutustuvat Pohjois-Karjalaan
Englantilaiset sometähdet Mollie Bylett ja Lilly Sabri tutustuivat pohjoiskarjalaiseen matkailuun.

Englantilaisten Mollie Bylettin, 24, ja Lilly Sabrin, 28, elämää seuraavat sosiaalisen median kautta sadattuhannet ihmiset. Juuri siksi heidät lennätettiin ilmaiseksi testaamaan Pohjois-Karjalan matkailukohteita.

Pakkashaalareihin ja karvahattuihin puetut sometähdet selostavat innostuneena ja kenties pakkasta hieman säikähtäneinä pienelle kameralleen, kuinka onnekkaita ovat, kun pääsivät matkalle lumiseen Suomeen.

Paikalliset yritykset uskovat, että nettitähtien julkaisemat videot ja valokuvat lumisista maisemista houkuttelevat alueelle uusia matkailijoita.

– Blogit ovat selkeästi hyvin suosittu markkinointiväline juuri nyt ja suosio kasvaa edelleen. Ulkomaalaisiin bloggarivierailijoihin törmää jatkuvasti eri puolilla Suomea, kertoo Itä-Suomen yliopiston kauppatieteiden laitoksen verkkoliiketoiminnan tutkimuspäällikkö Juho Pesonen.

Kuulin juuri pilkkimisestä ja pelkästään sen vuoksi olisin jo valmis tulemaan uudelleen Suomeen.

Mollie Bylett

Where`s Mollie? (siirryt toiseen palveluun) -matkailublogia pitävä Mollie Bylett on matkannut Suomeen aikaisemminkin. Matka sijoittui kesäiseen Helsinkiin ja Hankoon, mutta talvinen Pohjois-Karjala tarjoaa aivan toisenlaisia kokemuksia.

– Rakastan todella Pohjois-Karjalaa. Rakastan ulkoilmaseikkailuja ja olen innoissani, kun näen näin paljon metsää ja lunta. En ole koskaan aikaisemmin päässyt husky-ajelulle.

– Kuulin juuri pilkkimisestä ja pelkästään sen vuoksi olisin jo valmis tulemaan uudelleen Suomeen vierailulle, Bylett hehkuttaa.

Urheiluun keskittyvää Lean with Lilly (siirryt toiseen palveluun) -blogia pitävä Lilly Sabri on yllättynyt Suomen kylmästä säästä ja lämpimästä vastaanotosta.

– En ole ikinä ennen ollut missään näin kylmässä paikassa, mutta paikalliset ihmiset ottavat sinut avosylin vastaan kotimaahansa, mikä on upeaa, selittää Sabri silmät loistaen.

Matkabloggari ei ehdi lomailla, ohjelma räätälöidään tiukaksi

Bylett ja Sabri viettivät Pohjois-Karjalassa pitkän viikonlopun helmikuun lopussa.

Neljään päivään oli mahdutettu paljon ohjelmaa: huskyajelu, paikallisten makujen maistelua ravintoloissa, ilta kylpylässä ja päiväretki Suomen kansallismaisemaan Kolille, tietenkin Kolin jäätietä pitkin.

Sometähtien tuomaa näkyvyyttä halutaan hyödyntää mahdollisimman monen yrityksen markkinointiin.

Juho Pesosen mukaan matkailuyritysten yhteistyötä bloggareiden kanssa voi verrata tilanteeseen, jossa yritys ostaa ulkopuolista työvoimaa tuottamaan matkailijoita kiinnostavaa sisältöä nettiin.

Bloggarit tuovat yrityksille mukanaan selkeän kohderyhmän ja he osaavat kertoa, minkälaista näkyvyyttä matkailuyritys voi heidän kauttaan saada.

– Suurin osa bloggareista on ammattilaisia sellaisessa sisällöntuotannossa, joka voi olla matkakohteelle itselleen hankalaa tuottaa, Juho Pesonen kertoo.

Somepäivitysten tuomaa hyötyä vaikea mitata

Vaikka suomalaiset matkailuyrittäjät luottavat bloggareiden sometaitoihin ja satsaavat bloggareiden kestittämiseen paljon aikaa ja rahaa, voi yksittäisen yrityksen näkyvyys jäädä pieneksi.

Sitovaa sopimusta somepostausten määrästä tai niiden sisällöstä tehdään sometähtien kanssa harvoin, kertoo VisitKarelia Destination -matkailunedistämisohjelman projektikoordinaattori Anna Härkönen.

– Emme voi pakottaa ketään tekemään sisältöjä kohteistamme.

Pohjois-Karjalaan bloggareita lennätetään Anna Härkösen mukaan noin kolme kertaa vuodessa.

– Mollie valittiin, koska hän on aktiivinen ja seurattu persoona Englannissa, joka on potentiaalinen asiakasmaa meidän näkökulmastamme. Lillysta taas kiinnostuimme siksi, että hän on urheilullinen ja aluettamme markkinoidaan aktiivilomakohteena.

Noin viikko Bylettin ja Sabrin matkan jälkeen bloggareiden Instagram ja YouTube -tileiltä löytyy muutamia valokuvia ja videoita Pohjois-Karjalan matkalta. (siirryt toiseen palveluun)

Bloggarit kuvailevat Suomea talven ihmemaaksi. Päivityksiin on merkattu pohjoiskarjalaisten yritysten Instagram-tilejä. Lisäksi bloggarit ovat huomioineet kohteita erilaisilla hashtageilla.

Sitä kuinka paljon sometähtien julkaisut tuovat pohjoiskarjalaisille yrityksille uusia asiakkaita, on lähes mahdotonta selvittää.

– Hyödyt ovat vaikeasti mitattavissa, mutta jos kaikki menee hyvin, matkailuyritykset saavat uusia asiakkaita, Härkönen summaa.

_Lisää aiheesta: _

Sometykkäykset sen kertovat: nyt halutaan luontoon – Marinella Himari ja muut bloggaajat inspiroivat retkeilemään