Suuret kaupungit kisaavat somesuorituksissa – Turku pärjää, koska ei vain tiedota vaan jakaa myös tunteita

Kaupunkien pitää oppia uusia viestintätapoja onnistuakseen, sanoo sisältötoimisto Somecon strategi Minna Valtari.

sosiaalinen media
Nainen ottaa Turun Aurajoen maisemasta valokuvan älypuhelimella.
Yle

Kotimainen Underhood Rankings -sivusto (siirryt toiseen palveluun) listaa Suomen suurimpien kaupunkien ja kuntien somenäkyvyyttä. Underhood analysoi eri alojen Facebook- ja Twitter-tilejä ajamalla näiden dataa ohjelmansa kautta.

Lista päivittyy jatkuvasti ja erot kaupunkien välillä voivat olla pienet. Listauksen perusteella parhaat somettajat ovat nyt Turku, Pori, Kuopio, Espoo ja Helsinki.

Turun viestintäjohtaja Saara Malila on ylpeä Turun asemasta somenäkyvyyden listauksessa.

– Turku on Suomen somepääkaupunki, Malila sanoo.

Ainakin seuraajien määrällä mitattuna Turku on ykkönen isojen kaupunkien listalla: kaupungin Facebook-sivulla (siirryt toiseen palveluun)on lähes 41 000 seuraajaa, Twitterissä 9701 ja Instagramissa 16 700.

Työtä, tunnetta ja tarinoita

Turku on saavuttanut sosiaalisen median viestinnän kärkipaikan vuosien työllä. Kaupungissa aloitettiin panostus sosiaaliseen mediaan jo silloin, kun muut kaupungit vasta heräilivät ajatukseen.

Jos onnistuu välittämään kaupunkilaiselle tunteen, että rakkaassa kotikaupungissa tapahtuu siistejä asioita, niin silloin tunne välittyy ja homma toimii.

Minna Valtari

– On onnistuttu ottamaan haltuun uudenlainen tapa viestiä. Turussa keskustellaan ihmiseltä ihmiselle eikä vain tiedoteta, sanoo sisältötoimisto Somecon strategi Minna Valtari.

Hänen mukaansa mikä tahansa kaupunki onnistuu someviestinnässään, kun oivalletaan oikea tapa viestiä.

– Jos onnistuu välittämään kaupunkilaiselle tunteen, että rakkaassa kotikaupungissa tapahtuu siistejä asioita, niin silloin tunne välittyy ja homma toimii. Turku onnistuu jatkuvasti tavoittamaan tällä tavalla satoja tuhansia ihmisiä.

Eri somekanavissa erilaiset yleisöt

Turun kaupungin somevelho on verkkotoimittaja Samu Valleala. Hän kokee erilaiset listaukset mielenkiintoisena tapana seurata omaa tekemistä.

– Sosiaalisessa mediassa on selkeät mittarit, kun voidaan seurata tykkääjien ja seuraajien määriä. Underhood seuraa enemmän itse käyttäytymistä somessa, Valleala sanoo.

Olemme ihmisläheisiä, emme ole liian virallisia ja tarjoamme visuaalista sisältöä.

Samu Valleala

Työssä pitää muistaa se, että eri välineissä sisältöä seuraavat erilaiset käyttäjät. Facebookin seuraajat ovat enimmäkseen opiskelijoita ja keski-ikäisiä, mutta esimerkiksi Instassa seuraajat ovat useimmiten nuoria aikuisia ja korkeakouluopiskelijoita.

– Yritän puhua samaa kieltä seuraajien kanssa. Olemme ihmisläheisiä, emme ole liian virallisia ja tarjoamme visuaalista sisältöä, Valleala sanoo.

Pörröiset kissanpennut ja muut eläinkuvat keräävät usein somessa paljon tykkäyksiä, mutta mikä on Turun kaupungin "kissanpentu"?

– Aurajokiranta. Hienot kuvat jokirannasta keräävät aina eniten tykkäyksiä, tietää Valleala.

Vielä enemmän keskustelua

Somecon strategi Minna Valtari painottaa eri välineiden erojen ymmärtämisen tärkeyttä.

– Jos ylipäätään haluaa tavoittaa tavallisia suomalaisia somessa, niin kannattaa viestiä Facebookissa. Siellä on noin 2,7 miljoonaa suomalaista, Valtari sanoo.

Hän toivoo, että julkishallinnon toimijat ovat jatkossa yhä aktiivisempia myös somessa.

– Toivon erityisesti, että keskustelu lisääntyisi kuntalaisten ja päättäjien välillä, Valtari sanoo.