Mikä on Suomen kanta Jäämeren rataan? Berner kertoo selvityksestä – katso suorana klo 14

Tänään selviää, mitä mieltä Suomi on Jäämeren ratayhteyden rakentamisesta halki Lapin Jäämeren rannalle esimerkiksi Norjan Kirkkoniemeen.

Jäämeren rata
Jäämeren radan selvitys julki
Jäämeren radan selvitys julki

Suomen kanta Jäämeren radan tulevaisuuteen selvinnee tänään.

Liikenneministeriö pyysi Liikennevirastoa selvittämään Norjan liikenneviranomaisten kanssa, onko Jäämeren radalle tarvetta, mikä sen linjaus olisi, ja pidetäänkö sitä taloudellisesti kannattavana. Yle näyttää suoratoistona tiedotustilaisuuden, joka alkaa kello 14.

*Lue myös: * Ministeriö: Jäämeren radan selvittäminen jatkuu Kirkkoniemen reitillä – hinta-arvio lähes kolme miljardia euroa

Yhtenä vahvana vaihtoehtona on ollut esillä kokonaan uusi ratayhteys Rovaniemeltä Sodankylän kautta Jäämeren rannalle Norjan Kirkkoniemeen. Muut vaihtoehdot ovat olleet ratayhteys Torniosta Narvikiin, Kolarista Narvikiin sekä Kolarista Kilpisjärven kautta Skibotteniin ja Tromssaan. Viidentenä linjauksena esillä on ollut rautatie Kemijärveltä Alakurtin kautta Murmanskiin.

Rovaniemellä marraskuun lopulla vieraillut liikenneministeri Anne Berner piti rataa "suurena mahdollisuutena turismille ja tavaraliikenteelle". Berner kertoi tuolloin, että Lapin kuntien yksimielisyys edesauttaa hanketta, mutta ei riitä alkuunkaan miljardeja maksavan Lapin halki Jäämeren rantaan kulkevan radan toteutumiseksi.

Hankkeeseen tarvitaan kansainvälistä rahoitusta joko EU:sta tai esimerkiksi Kiinasta. Berner sanoo, että liikenneministerikollegat muissa EU-maissa ovat pitäneet hanketta hyvänä. Hänen mukaansa arktiseen yhteistyöhön ovat suhtautuneet myönteisesti Saksa, Ruotsi ja Norja.

Jäämeren radan suunnitelmat ovat saaneet myös vastustusta, sillä Lapin halkovan radan on epäilty haittaavan poronhoitoa ja vahingoittavan Norjan puolella sijaitsevaa luonnonsuojelualuetta.

Ratasuunnitelmien taustalla ovat odotukset Koillisväylän laivaliikenteen kasvusta Kaukoidästä Pohjois-Norjaan. Koillisväylän merireitti lyhentää huomattavasti Euroopan ja Kiinan välistä yhteyttä. Jäämeren radan kustannukseksi laskettiin vuonna 2013 reilut kolme miljardia. Jos hanke toteutuu, radan on arvioitu valmistuvan vuonna 2035.