Tältä näyttää fitnessbloggaaja ja himourheilija Eveliina ”Eevsku” Tistelgrenin aamiainen: Puuroa, marjoja, proteiinia

aamiaiset
Smoothien valmistusta Aamu-tv:n studiossa.
Eveliina "Eevsku" Tistelgren näytti aamu-tv:ssä millainen on paljon treenaavan hyvä ja ravitseva aamiainen.

Kuppi kahvia tyhjään vatsaan ja tukka putkella töihin – joillakin aamiainen on tätä, mutta himoliikkujalle aamiainen on tärkeä alkusoitto päivälle.

Fitnessbloggaaja, urheiluvalmentaja ja IFBB Fitnessin Suomen mestari Eveliina ”Eevsku” Tistelgren kertoi oman aamiaisen kulmakivistä Ylen aamu-tv:ssä.

– Hyvä aamiainen tekee koko päivän paremmaksi. Säännöllisyys pysyy ja on helpompi tehdä hyviä valintoja loppupäivän ajan, Tistelgren tiivisti.

Hän treenaa kymmenen kertaa viikossa ja kertoo luottavansa aamiaisella melko perinteisiin raaka-aineisiin.

– Tykkään todella paljon kaurapuurosta. Siitä saa hiilihydraatit, ja yleensä sen kaveriksi sitten joko proteiinipitoinen smoothie tai kananmunia. Ja ehdottomasti marjoja – marjoja ei voi syödä liikaa.

Tistelgren kuvaili, että hänen aamiaisensa eroaa niin sanotun tavallisen treenaajan aamiaisesta lähinnä koon kohdalla.

– Minun täytyy syödä tietysti vähän enemmän, mutta periaatteessa ihan samoista raaka-aineista. Kun säätelee kulutuksen mukaan, niin hyvä tulee.

Esimerkiksi Tistelgren näytti aamu-tv:ssä smoothien, jollaisen kertoo tekevänsä usein. Tehosekoittimeen laitetaan mustaherukoita, mansikoita, banaania, heraproteiinijauhetta ja saksanpähkinöitä.

– Ei ole pakollista käyttää mitään proteiinijauhetta, mutta mielestäni se on helppo lisä smoothieen tai vaikka tuorepuuron sekaan, hän totesi.

Smoothiesta löytyy muun muassa hyviä rasvoja, kuituja, kaliumia ja tietenkin proteiinia.

– Nämä pitävät nälkää hyvin poissa. Jos syö pelkästään hiilihydraattipitoista, niin nälkä voi yllättää tosi nopeasti.

Tistelgren ei välttele leipää, vaan näkee sen hiilihydraatin lähteenä kuten vaikkapa kaurapuuron. Hyviksi esimerkeiksi hän esitti siemenleivän ja kasviksilla höystetyn kauraleivän.

– Ihan perinteinen leipä, jossa on pelkkä levite, juusto ja kurkku, on aika köyhä.

Leivän kaveriksi hän ehdotti vaikkapa hummusta, kasviksia, yrttejä ja kananmunaa.

– Hummus on kikhernepohjainen ja siitä tulee proteiinia sekä rasvoja. Kannattaa kokeilla, on todella hyvää!

Aamiaisen sanotaan usein olevan päivän tärkein ateria, mutta Tistelgrenin mukaan aamiaisen syömistä ei kannata pakottaa väkisin.