HSL ja HKL pahoittelevat metroliikenteen takkuilua: "Pidempi metrolinja on alttiimpi häiriöille"

Metroliikenne on takkuillut aiempaa enemmän. Häiriöt ovat johtuneet muun muassa kuljettajapulasta.

metro
Helsingin metron infotaulu Rautatieaseman metroasemalla 21.2.2018.
Metron infotaulu Rautatieaseman metroasemalla kertoi matkustajille aikatauluvaikeuksista epämääräisesti aiemmin helmikuussa.Kristiina Tolvanen / Yle

Helsingin joukkoliikenteestä vastaavat HSL ja HKL pahoittelevat metroliikenteen toistuvia häiriöitä.

Alkuvuonna metroliikenne on takkuillut aiempaa enemmän. Metron täsmällisyysprosentti oli viime vuoden helmikuussa 99,97 prosenttia, kun tänä vuonna vastaava luku oli vain 92,46 prosenttia. Ero edellisvuoteen on yli seitsemän prosenttia.

HKL-Liikennöinnin yksikön johtaja Arttu Kuukankorpi toteaa Ylelle, ettei muista yhtä huonoa lukua.

– Helmikuu on ollut katastrofaalisen huono. Täytyy kuitenkin muistaa, että 2. helmikuuta oli lakkopäivä. Jos lakon vaikutus poistetaan, niin täsmällisyysprosentti on 96,38 prosenttia. Se on myös todella huono luku, Kuukankorpi myöntää.

Häiriöt ovat johtuneet muun muassa kuljettajapulasta ja erilaisista teknisistä ongelmista. Länsimetron käyttöönoton jälkeen kuljettajia on tarvittu arvioitua enemmän.

Erilaisia vikoja paljon

HSL:n ja HKL:n mukaan metroliikenne on nyt alttiimpi teknisille häiriöille, koska linja on pidempi ja vuoroväli tiheämpi kuin aiemmin.

Metroissa on ollut myös tavallista enemmän tungosta, kun lähtöjä on jäänyt ajamatta myös ruuhka-aikoina.

Selvitysten mukaan ilmenneet häiriöt kuten ajokiskon katkeaminen pakkasella ovat olleet toisistaan irrallisia ja vaikeasti ennakoitavia.

Metrossa on ollut erilaisia vikoja muun muassa asetinlaitteessa ja palorullaovissa. Kun valvomoon ei saatu tietoa, ovatko palorullaovet kiinni vai auki, koko metroliikenne piti turvallisuuden takaamiseksi pysäyttää. Lisäksi esimerkiksi kiskoilta pudonnut työkone on haitannut metroliikennettä.

Kuljettajapulan ennakoidaan helpottavan maaliskuun aikana. Tuolloin päättyy metronkuljettakurssi, jolla opiskelee 12 oppilasta.

Kuljettajat ovat arvostelleet rajusti työolojaan. Heidän mielestään työn vaatimukset ovat kasvaneet kohtuuttomasti länsimetron liikenteen alkamisen jälkeen. Kuljettajien mukaan esimerkiksi "tupaten täynnä olevia ajetaan sekunttiaikataululla".

_Juttua täydennetty kello 14.08. _

Juttuun lisätty kello 14.14. HKL-Liikennöinnin yksikön johtaja Arttu Kuukankorven kommentit ja prosenttiluvut metron täsmällisyydestä.

Lue lisää aiheesta:

Takkuava metroliikenne kuumentaa tunteita – Osallistu keskusteluun ja kerro, miten metron häiriöt vaikuttavat sinun arkeesi

Metron häiriöt hermostuttaneet Helsingissä pitkin viikkoa – 5 kysymystä ongelmista HKL:n toimitusjohtajalle

Metro oli keskiviikkona täysin sekaisin – "Junien määränpää saattaa muuttua"

Metronkuljettajien raju kuvailu työoloista yllätti pomon: "Nämä asiat ovat minulle ihan uusia"

Metronkuljettajilta murska-arvio työoloille – Kuljettajapulan taustalla epäluottamus HKL:n johtoa kohtaan

Kolmevuotiaat päiväkotilapset jäivät yksin metrolaiturille – "Kuljettaja ei suostunut avaamaan ovea"