Kerrostalon kokoisia osia aletaan viedä Suomen kautta idän öljykentille: "Tätä kuljetusta seurataan joka puolella maailmaa"

Haminassa öljyteollisuuden osat pakataan jokilaivoihin.

satamat
Havainnekuva moduulikuljetuksista Haminan sataman kautta.
Havainnekuva moduulikuljetuksesta Haminan satamassa. Punakylkinen alus tuo moduulit (kuvassa vihertävät laatikot) laituriin. Sieltä ne kuljetetaan alustejen päällä varastoihin ja lastataan jokilaivoihin (kaksi laivaa kuvassa etualalla).HaminaKotka Satama Oy.

HaminaKotkan satama alkaa olla valmis Suomen oloissa ainutlaatuiseen kuljetusprojektiin.

Kolmekerroksisen kerrostalon kokoisten osien kuljettaminen Haminan sataman kautta öljyntuotantokentille Kazakstaniin alkaa kesäkuussa.

Suuriin kansainvälisiin kuljetuksiin erikoistuneen belgialaisen Sarens Group N.V:n ja HaminaKotka Satama Oy:n yhteistyöstä kerrottiin puolitoista vuotta sitten. Sen jälkeen satamayhtiö on tehnyt Haminan satamassa yhteensä noin kolmen miljoonan euron edestä muutostöitä laitureilla ja varastoalueilla.

– Kuljetettavat moduulit painavat 1500–2000 tonnia kappale, joten meidän oli vahvistettava alueita. Viimeiset asvaltoinnit tehdään tänä keväänä sen jälkeen, kun lumet ovat sulaneet, sanoo HaminaKotka Satama Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Naski.

Sarens investoi Haminassa reilulla 20 miljoonalla eurolla ja tuo paikkakunnalle noin 150 logistiikan ammattilaistaan. Tämän lisäksi yhtiö tarvitsee noin 50 paikallista ihmistä töihin kuljetuksen eri vaiheisiin.

Valtamerialuksia ja parikymmentä jokilaivaa

HaminaKotkan satama on yksi pieni tekijä liki 40 miljardin dollarin hankkeessa. Satamajohtajan mukaan "kyseessä on "maailman suurin käynnissä oleva projekti".

– Taloudellisesti ja liikenteellisesti tällä on satamalle erittäin suuri merkitys. Mitään tällaista ei ole Suomen satamissa tehty aiemmin, kertoo Kimmo Naski.

Erikoisvarustetut valtamerialukset kuljettavat moduulit Haminaan. Laiturin ramppia on alusten koon takia levennetty 55 metriin. Pääosa moduuleista tulee Koreasta. Aluksen kyytiin mahtuu neljä moduulia.

Haminan satamassa jättiosat nostetaan aluksesta erikoisvalmisteisen suuren miljoonapyöräisen alustan päälle. Moduulit liikkuvat alustalla muun muassa varastoalueelle.

Haminan satamassa jokilaivoille rakennetaan omaa lastauspaikkaa
Haminan satama.HaminaKotka Satama Oy

Haminasta moduulit lähtevät jokilaivoilla Venäjän jokia pitkin Kaspianmerelle ja sieltä Kazakstaniin öljypumppaamoalueelle. Matkaa kertyy noin 5000 kilometriä.

Erikoisvalmisteinen jokilaiva voi kuljettaa yhden moduulin kerrallaan. Jokilaivoja tulee liikenteeseen kaikkiaan noin parikymmentä..

Satamalle tärkeä näyteikkuna

Haminan sataman kautta moduulikuljetuksia riittää vuoteen 2021 saakka.

– Tätä kuljetusprojektia seurataan joka puolella maailmaa. Yritämme toimia niin hyvin kuin mahdollista, että lopputulos on paras mahdollinen, arvioi satamajohtaja Naski.

Suomen suurimman yleissataman HaminaKotkan liikennemäärät ovat tammi-helmikuussa kasvaneet liki 14 prosenttia viime vuodesta.

Moduulien lisäksi toimitusjohtaja odottaa, että kesän aikana käynnistyvät Itämeren kaasuputkikuljetukset lisäävät satamaliikennettä huomattavasti.