Lelujätti meni nurin – lelukauppa on huolestunut lasten leikki-iän lyhentymisestä

Suomalaiset lelukauppiaat näkevät lelubisneksen tulevaisuuden valoisana, vaikka amerikkalaisketju Toys ’R’ Us ajautuikin konkurssiin.

leikkikalut
Lapsi leikkii lattialla
AOP

Suomen leluyhdistyksen mukaan lelukauppa ei hyydy, vaikka yhä uusia uhkatekijöitä ilmestyykin markkinoille. Lelukauppa-bisneksen arvo Suomessa pyörii parin sadan miljoonan euron tienoilla. Tarkkaa arviota ei tunnu tietävän kukaan.

– Leluala on pysynyt melko vakaana siitäkin huolimatta, että lapsia syntyy entistä vähemmän, Leluyhdistyksen puheenjohtaja, lahjaliike Martinexin toimitusjohtaja Riia Sandström sanoo.

Leikki-iän lasku huolettaa

Toinen lelualan huolenaihe lelukauppiailla on lasten leikki-iän lasku eli lapset lopettavat leikkimisen aikaisemmin kuin ennen. Suomen Leluyhdistyksen tavoite onkin, että lapset saisivat olla lapsia niin pitkään kuin tahtovat. Luovasti ja turvallisesti.

Sandströmin mukaan lelukauppa ei ole kuitenkaan hiipumassa.

– Lapsi leikkii nyt ja tulee aina leikkimään. Se on osa lapsen kehitystä. Ja lelut kehittyvät ajan mukana.

Lelukauppa-bisnekseen lasketaan mukaan kaikki perinteiset lelut ja lautapelit, mutta ei mobiilipelejä. Hittipelin ennustaminen on yhä vaikeampaa.

– Pelin nouseminen hitiksi ei ole enää itsestään selvää televisiokanavien pirstoutumisen ja uusien kanavien syntymisen jälkeen.

Lapsi leikkii.
AOP

Verkkokauppa hoidettu huonosti

Riia Sandström sanoo, että lelukaupassa verkkokauppa ja kivijalka voivat toimia hyvin yhdessä.

– Kauppa päättää, pysyvätkö lelut kauppojen hyllyillä verkkokaupasta huolimatta. Jostakin kanavasta ne ostetaan joka tapauksessa.

Sandstömin mielestä Suomessa on annettu turhaan etulyöntiasemaa ulkomaisille verkkokaupoille. Oma verkkokauppa on hoidettu surkeasti.

– Verkkokauppa on mahdollisuus. Uhat ovat enemmän ehkä valmistuspäässä. Suomessa on tulliin jäänyt tuotteita, jotka jossain muualla olisivat päätyneet kaupan hyllyille, ja näitä porsaanreikiä monikansalliset firmat voivat käyttää hyväksi etäkaupassa.

Leluyhdistyksen jäsenilleen syksyllä teettämän kyselyn mukaan tukkupuolella lelumyynti kasvoi vuonna 2016 peräti 25 prosenttia. Viime vuonna myynnin arvioitiin kasvaneen kymmenisen prosenttia.

Suomen leluyhdistyksellä on noin 40 jäsentä. Mukana ovat myös suuret kaupan keskusliikkeet. Yhdistykseen kuuluvat harjoittavat lelujen valmistusta, tukkukauppaa, kauppaa, maahantuontia ja agentuuria.

Lue lisää: Leluyhtiö konkurssiin Yhdysvalloissa, Suomen liikkeet jatkavat