1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. hiilijalanjälki

Lisää kasvisruokaa, fillarointia ja pysäköinnin hinta kaksinkertaiseksi – Selvitys kertoo, miten helsinkiläisten hiilijalanjälki pienenee

Helsingin kaupunki on selvittänyt, millä keinoilla pääkaupungin hiilijalanjälki saadaan pienenemään. Listasimme tähän juttuun kiinnostavimmat esimerkit toimenpideohjelmasta.

Kuva: Sergio Azenha / AOP

Kaikkien kaupunkilaisten toimia tarvitaan, jotta Helsingin hiilijalanjälki lyhenee. Kaupunkilaisten kulutuskäyttäytymistä ohjataan kestävämpään suuntaan ja ilmastonmuutoksen hillintä nousee esiin varhaiskasvatuksesta lähtien. Tulevaisuudessa yhä useampi ateria esimerkiksi kouluissa on kasvisruokaa.

Tavoitteena on saada Helsinki hiilineutraaliksi vuonna 2035. Päämäärän saavuttamiseksi tarvitaan sekä isoja että pieniä ilmastotekoja.

Kaupungin johtoryhmän pureksittavana maanantaina käynyt toimenpideohjelma listaa näitä keinoja ja visioi tulevaisuutta. Tarvittavien toimenpiteiden lista on pitkä, niitä on 143 kappaletta. Vähemmällä ei ilmastokuorma kevene.

Listasimme viisi kiinnostavinta tulevaisuudenvisiota tähän juttuun.

1. Lämmityksen tarve vähenee, samalla viilennyksen tarve kasvaa

Vuonna 2035 Helsingissä asuu lähes 770 000 kaupunkilaista ja työpaikkoja on yli 100 000 nykyistä enemmän. Teollisuuden työpaikat ovat vähentyneet ja palvelualat työllistävät eniten.

Ilmaston lämpeneminen vähentää rakennusten lämmitystarvettta noin puoli prosenttia vuodessa, mutta toisaalta jäähdytyksen tarve samalla kasvaa.

2. Hukkalämpö talteen

Rakennusten energiatehokkuutta on parannettava sekä uusissa että vanhoissa taloissa. Nyt lämmitys aiheuttaa yli puolet Helsingin päästöistä.

Rakennuksista karkaa valtavasti lämpöä etenkin 60-90-luvun kerrostaloissa, joissa lämmin käytetty ilma puhalletaan suoraan ulos. Hukkalämmön talteenotto ja vaikkapa tiiviimpien ikkunoiden vaihto kannattaa taloyhtiöissä ajoittaa peruskorjausten yhteyteen.

3. Laivojen päästöt kasvaneet hurjasti 90-luvulta lähtien

Satamat ovat lisääntyneen matkailun vuoksi kasvattaneet merkittävästi Helsingin päästöjä viime vuosikymmeninä. Tulevaisuudessa tarkoitus olisi saada myös satamat hiilineutraaleiksi.

Jo tänä vuonna satamamaksuista saa kokeiluluontoisesti alennusta, mikäli alus on vähäpäästöinen. Tavoitteena on saada satamassa olevat alukset käyttämään maasähköä omien moottorien sijaan.

Kuva: Mårten Lampén / Yle

4. Pysäköinnin hinta voi pompsahtaa jopa 100 prosenttia

Autojen omistamisen kasvu on viime vuosina hidastunut ja raportissa uskotaan autoilun suosion hiipuvan edelleen. Sähköautoja ja sähköpyöriä tulee lisää ja kyydinjakopalvelut yleistyvät. Autoilun suosiota rokottavat tulevaisuudessa monet maksut, kuten pysäköinnin kallistuminen 50-100 prosentilla.

Tietullitkin tulevat selvityksen kohteeksi, pyrkimyksenä on minimoida maksujen haittavaikutukset elinkeinoelämälle ja kaupungin keskustan vetovoimaisuudelle.

Kevyen liikenteen väyliin satsataan noin 11-20 miljoonaa euroa tämän vuoden talousarviossa hyväksytyssä kymmenvuotisessa investointiohjelmassa. Baanaverkon laajentamisen lisäksi luvassa on ainakin parempaa teiden kunnossapitoa.

5. Kasvisruoka yleistyy

Kasvisruokapäivän tulo helsinkiläiskouluihin herätti paljon porua kymmenkunta vuotta sitten, mutta 2030-luvulla tilanne lienee päinvastainen.

– Uskoisin, että tuolloin joutuu erikseen perustelemaan, jos haluaa syödä punaista lihaa, arvioi Helsingin kaupungin ympäristöjohtaja Esa Nikunen.