Näille automerkeille peltipoliisi välähtää useimmin: BMW, Audi ja Mercedes-Benz kärjessä

Yle listasi ylinopeusrangaistuksen saajat merkeittäin 30 yleisimmän automerkin joukosta.

Nopeusvalvonta (Tieliikenne)
Automaattinen kameravalvonta.
Automaattisen nopeusvalvonnan osuus kaikista poliisin antamista ylinopeushuomautuksista, rikesakoista ja sakoista on noin 90 prosenttia.Ismo Pekkarinen / AOP

Saksalaiset BMW, Audi ja Mercedes-Benz saivat viime vuonna eniten ylinopeusrangaistuksia automerkeistä, kun poliisin lähettämät huomautukset, rikesakot ja sakot suhteutetaan kunkin automerkin kokonaismäärään Suomen liikenteessä.

Automattisen liikennevalvonnan välähdys räpsäytti rapsun keskimäärin joka kolmannelle BMW:lle tai joka neljännelle Mersulle ja Audille. Yle listasi ylinopeusrangaistuksen saajat merkeittäin 30 yleisimmän automerkin joukosta.

Infografiikka

– Kärki ei yllättänyt. Tuntuma on ollut sama entuudestaan ja jo pitkään, varsinkin kovissa ylinopeuksissa (yli 20 km/h) saksalaismerkit ovat olleet kärjessä, sanoo Poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Pasterstein huomioi tilastosta, että ylinopeuslistan kärkimerkit ovat kalliimman hintaluokan autoja.

– Auton hinta näyttäisi peilaavan sijoitusta. Kalliimmalla ajetaan kovempaa. Ehkä niissä on paremmat ajo-ominaisuudet ja ajonopeus ei tunnu niissä niin kuin pienemmissä ja edullisimmissa merkeissä, Pasterstein pohtii.

Ajokilometrit muuttavat

Saksalaiskolmikon kyseenalaista kärkitilaa selittää osin se, että niillä ajetaan paljon, keskimäärin yli 20 000 kilometriä vuodessa. Kun ajokilometrit otetaan vertailussa huomioon, napsahtaa ylinopeusrangaistus useimmiten amerikkalaismerkeille: Dodgelle, Jeepille ja Chevroletille.

Infografiikka

Esimerkiksi Dodgen omistaja saa pikavoiton ylinopeudesta keskimäärin kerran neljään ajovuoteen. Vertailun mallioppilas, Mitsubishi-kuljettaja vastaanottaa sen selvästi harvemmin, kerran seitsemään vuoteen.

– Dodgen ja Jeepin sijoitus ihmetyttää. Se on erikoista, Pasterstein kummastelee.

Japanilaiset mallioppilaita

Suomalaisen autoliikenteen maltillisimmat kuljettajat löytyvät japanilaismerkkien ratin takaa; Suzuki, Toyota, Mitsubishi ja Nissan. Kaikista rauhallisin on kuitenkin Lada-kuski, mutta vain automäärään suhteutetussa listassa. Kun takavuosien suosikkimerkin keskimäärin vähäiset ajokilometrit (3 700 km/v) otetaan huomioon, sijoittuu se keskikastiin. Japanilaisautot ovat siinäkin listassa mallioppilaita.

– Japanilaisten autojen kuljettajat taitavat olla niitä tunnollisia perheenisejä ja -äiteja, jotka eivät halua ottaa riskejä, Pasterstein arvelee.

Japanilasmerkit ovat samalla myös hyvin suosittuja. Esimerkiksi Toyotan henkilö- ja pakettiautoja huristelee Suomen teillä eniten automerkeistä: reilut 420 000 kappaletta ja niiden omistajat saivat viime vuonna toiseksi eniten ylinopeusrangaistuksia (60 000 kpl). Eniten niitä tuli Volkswagenille (73 500 kpl) ja kolmanneksi eniten Volvolle (55 600 kpl). Harvinaisista merkeistä Lamborghini ja Rolls-Royce väläyttivät kameratolppaa kumpikin kerran viime vuonna.

Poliisin automaattinen nopeusvalvonta kirjasi viime vuonna yli puoli miljoonaa huomautusta, rikesakkoa ja sakkoa ylinopeudesta ja luvut ovat nousussa. Pastersteinin mukaan tammi-helmikuussa kirjattiin 26 prosentin nousu viime vuoteen verrattuna, mikä johtuu lisääntyneestä nopeusvalvonnasta.