Tieto Oyj sai peliaikaa reistailevan tietojärjestelmän korjaamiseen – Valvira vaatii selvitystä potilasturvallisuutta vaarantavista virheistä

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto seuraa Tieto Oyj:n toimenpiteitä potilastietojärjestelmän korjaamiseksi. Ongelmia on erityisesti Päijät-Hämeessä.

potilastietojärjestelmät
Päijät-Hämeen keskussairaalan osaston lääkekaappi.
Emilia Malin / Yle

Valvira luottaa järjestelmätoimittajan korjaavan potilasturvallisuutta vaarantavat tietojärjestelmävirheet.

Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvira on käynyt perjantaina 16. maaliskuuta neuvotteluja Lifecare-potilastietojärjestelmästä vastaavan Tieto Oyj:n kanssa.

Järjestelmässä on ollut ongelmia eri sairaanhoitopiireissä, mutta erityisesti Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymässä. Kymmenien potilaiden lääkelistoihin eksyi Päijät-Hämeessä vääriä lääkkeitä.

Virheellisistä lääkityksistä ei tämänhetkisen tiedon mukaan onneksi ole aiheutunut potilasvahinkoja.

Antti Härkönen

Ongelmina ovat olleet muun muassa kahdentuneet lääkerivit ja epäselvyydet lääkeuusinnoissa. Myös tietyn hiirityypin käyttäminen on aiheuttanut virhetilanteita hoitohenkilöstölle. Vierityspalkki ole näkynyt aina näytöllä, mikä on peittänyt tärkeitä potilastietoja.

– Virheellisistä lääkityksistä ei tämänhetkisen tiedon mukaan onneksi ole aiheutunut potilasvahinkoja, kertoo Valviran yli-insinööri Antti Härkönen.

Lääkeuusintoihin liittyviä virheitä ja kahdentuneita lääkerivejä yritetään korjata parhaillaan juuri asennetulla päivityksellä. Sen sijaan hiiriongelmaa ja puuttuvaa vierityspalkkia yritetään saada kuntoon kevään aikana.

Tieto Oyj:ltä edellytetään kirjallista selvitystä

Valvira on epäillyt, että potilastietojärjestelmä on otettu käyttöön keskeneräisenä. Myös Ylen torstaina haastattelemat kolme it-asiantuntijaa epäilevät samaa.

Valvira ei toistaiseksi aio määrätä Tiedolle uhkasakkoa tai kieltää potilasjärjestelmän käyttöä.

Valviralla on seuraava seurantakokous Tiedon kanssa ensi viikolla. Tilannetta seuraavat myös sosiaali- ja terveysministeriö, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Kela, Fimea ja Kyberturvallisuuskeskus.

– Tieto Oyj tekee meille kirjallisen selvityksen, mitä on tapahtunut ja miten virheet korjataan, kertoo Härkönen.