Espoon valtuusto hyväksyi länsimetron jatkeen karanneet kustannukset – Valtuutettuja kiinnostivat enemmän suorat bussilinjat Helsinkiin

Rakennuskustannuksiin ehdotetut säästöt, kahdesta sisäänkäynnistä luopuminen ja halvemmat pintamateriaalit, eivät saaneet kannatusta.

Länsimetro
Länsimetron pääteasema Espoon Kivenlahdessa 2017.
Espoon kaupunginvaltuusto pui maanantai-iltana länsimetron kakkosvaiheen suunnitelmia. Metron tuleva pääseasema on Kivenlahti. Jatkeen olisi määrä valmistua vuonna 2023.Kai Jaskari / Yle

Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi maanantai-iltana länsimetron kakkosvaiheen uuden aikataulun ja kustannusarvion. Kaupunginvaltuusto oli asiasta hyvin yksimielinen äänin 70–3.

Uusiin suunnitelmiin kuuluvat myös Länsimetro Oy:n esittämät säästöehdotukset metron rakennustöihin. Yhtiö esitti kahdesta metron sisäänkäynnistä luopumista ja halvempia pintamateriaaleja. Näitä ehdotuksia valtuuston enemmistö ei pitänyt tarpeellisena.

Metron kakkosvaiheen kustannusarvio on noussut Espoon kaupunginvaltuuston vuonna 2014 hyväksymän rakentamispäätöksen 801 miljoonasta eurosta 1 159 miljoonaan euroon eli vajaaseen 1,16 miljardiin euroon. Kustannusten nousu on syntynyt pääasiassa rajusti alakanttiin arvioiduista asemien rakennuskustannuksista eikä metrotunnelien louhimisesta.

Länsimetron kakkosvaihe käsittää osuuden nykyiseltä pääteasemalta Matinkylästä Kivenlahteen. Se on tarkennetun suunnitelman mukaan määrä saada käyttöön vuonna 2023.

"Milloin joku ehdottaa ilmalaivojen tuomista Espooseen?"

Uutta hankesuunnitelmaa koskeva keskustelu Espoon valtuustossa ei tahtonut pysyä aisoissa, koska hyvin monet valtuutetut halusivat purkaa turhautumistaan siihen, että metron ykkösvaiheen liityntäliikenne ei toimi halutulla tavalla. Suoria bussilinjoja Helsinkiin vaadittiin takaisin hanakasti.

Keskustelussa muutenkin sinkoilivat itse hankesuunnitelmaan suoranaisesti kuulumattomat asiat ja valtuustossa ehdittinkin jo maratonkeskustelusta huvittuneena kysyä, että milloin joku valtuutettu ehdottaa ilmalaivojen tuomista Espooseen.

Kaupunginvaltuuston suurimman ryhmän kokoomuksen valtuutettu Kai Lintunen totesi, että puheenvuoroissa pitäisi kivahtaa sen vuoksi, että alkuperäinen hankesuunnitelma ei ollut lähelläkään oikeaa. Alkuperäinen valtuusto ei hänen mukaansa ymmärtänyt, mistä oli päättämässä. Samalla hän peräänkuulutti päättäjiltä nöyryyttä espoolaisten suuntaan.

– Esitän nöyrimmän anteeksipyynnön Espoon asukkaille siitä, että projekti on venynyt ja vanunut ja budjetti on paukkunut. Tämä tapahtui meidän vahtivuorollamme.

Sinisten kaupunginvaltuutettu Jukka Kilpi teki hankesuunnitelman hylkäysesityksen, jossa vaaditaan koko länsimetron jatkon rakennustöiden lopettamista. Hänen mielestään säästyville rahoille löytyisi parempaa käyttöä, mutta ehdotusta kannatti vain kolme valtuutettua.

– Espoolla olisi varaa tarjota kaupunkilaisille Euroopan parhaat palvelut Suomen alhaisimmalla veroäyrillä ja vielä taittaa kaupungin velkaantumiskehitys.

Länsimetro-hankkeen valvonnasta vastaavan Espoon konsernijaoston puheenjohtaja, SDP:n Maria Guzenina sanoo, että ykkösvaiheen virheitä ei voida toistaa. Konsernijaosto aikoo tiukentaa hankkeen seurantaa.

– On täysin kestämätöntä, jos tämä meille nyt esitetty kustannusarvio paukkuu vielä kerran.

Vasemmistoliiton Kari Uotila pitää metron jatkeeseen panostamista parhaana vaihtoehtona omaleimaisten kaupunkikeskusten kehittämiseksi. Hän uskoo, että nykytilanteessa on olemassa jo niin hyvä kokonaiskuva hankkeesta, että metron alkuvaiheiden virhearvioita kustannuksissa ei enää ole odotettavissa.

– Voimme vähän luottavaisemmin uskoa näihin uusiin laskelmiin.

24 miljoonan säästöjä ei haluttu

Länsimetro Oy on ehdottanut rakennuskustannuksiin 24 miljoonan euron säästöjä. Valtuusto ei Espoon kaupunginhallituksen alaisen konsernijaoston kannan mukaisesti kannattanut säästöjä.

Säästösuunnitelmissa olisi luovuttu Kivenlahden ja Finnoon asemien yhdestä sisäänkäynnistä. Myös asemien pintamateriaaleista olisi pihistetty, mikä toisaalta kuitenkin lisäisi jatkuvien kunnossapitokustannusten määrää. Konsernijaoston mukaan näistä kohteista säästäminen ei toisi laadukasta lopputulosta.

Kaikkiaan yhtiön ehdottamat säästöt olisivat olleet noin 24 miljoonaa euroa, joista halvempien pintamateriaalien osuus on kymmenen miljoonaa euroa ja loput sisäänkäynneistä luopumisen säästöjä. Säästöjen osuus olisi ollut kahden prosentin luokkaa uudesta kustannusarviosta.

Vihreiden valtuutettu Risto Nevanlinna ihmetteli sitä, että säästösuunnitelmissa ei ollut huomioitu yli 50 miljoonan euron Kivenlahden liityntäparkkipaikasta säästämistä.

– Tuhannen paikan liityntäparkissa yhden parkkipaikan hinnaksi tulee 50 000 euroa.

Valtuusto kannatti asian selvittämistä pääasiassa vasemmistopuolueiden ja vihreiden kannatuksella.

Lue myös:

Länsimetro piinaa espoolaispoliitikkoja edelleen: "Kuin rampa ankka"