Sinustako kala-somettaja? Vuosisatoja vanha koskikalastus halutaan esille näyttävästi

Tornionjokivarressa on tarjolla ainutlaatuinen kesäpesti, jossa vuosisatoja vanhalle kalastuskulttuurille etsitään sujuvasanaista somettajaa.

sosiaalinen media
Mies lippoaa lohta koskella
Lippomies seisoo krenkuilla ja pyytää kalaa haavin tapaisella pyydyksellä.Sini Kinnunen / Yle Perämeri

Osaaminen sosiaalisessa mediassa voi tulevaisuudessa tuoda työtä yhä useammin. Some-osaamista ja näkyvyyttä haluavat niin yritykset, kaupungit kuin matkailuala.

Sosiaalisen median merkitys matkailussa on viime vuosina kasvanut. Moni matkailija kokee esimerkiksi bloggareiden jakaman sisällön olevan realistisempaa ja luotettavampaa kuin yritysten. Blogit ja yhteisömediat, kuten Instagram, ovat koko ajan isommassa roolissa matkailijoiden päätöksissä.

Tähän nousevaan trendiin on päätetty tarttua pohjoisessa. Tornionjokivarressa on tarjolla ainutlaatuinen kesäpesti, jossa vuosisatoja vanhalle kalastuskulttuurille etsitään sujuvasanaista somettajaa.

Hakea voi, vaikka kalastus ei olisi tuttua

Kesätyössä sosiaalisen median taidot lasketaan hakijalle eduksi, kuten myös kiinnostus luontomatkailua ja kalastuskulttuuria kohtaan.

Jos kalastaminen tai kalastuskulttuurin tuntemus on vähäistä, se ei ole este valinnalle. Kukkolankosken osakaskunta lupaa, että valittava perehdytetään lippoukseen, varrassiian valmistamiseen ja kalastuskulttuuriin.

– Perehdytyksen lisäksi tapahtumatuottaja voisi pitää blogia tai vastaavaa omista kokemuksistaan, hahmottelee lippomies Markku Vaaraniemi Kukkolankosken osakaskunnasta.

Kukkolankoskelle palkataan ensi kesäksi tapahtumatuottaja toukokuusta syyskuulle. Pesti on ensimmäinen laatuaan ja paikalliset ovat saaneet siihen rahaa myös Museovirastolta. Tämä johtuu siitä, että Kukkolankoski on päässyt Suomen kansalliseen elävän perinnön luetteloon (siirryt toiseen palveluun).

Tornionjoen Kukkolankoski, lippomies kävelee pois renkulta.
Kukkolankoski.Antti Heikinmatti / Yle

Omaleimaisen kalastusperinteen toivotaan houkuttelevan matkailijoita

Tapahtumatuottajan tehtävänä on kertoa Kukkolankosken omaleimaisesta koskikalastuskulttuurista uusilla tavoilla, mutta myös ideoida jokivarteen erilaista ohjelmaa yhdessä paikallisten kanssa.

– Tarkoituksena on suunnitella, markkinoida ja toteuttaa koko kesän tapahtuma kulttuuriperinnön eurooppalaisen teemavuoden alla, sanoo lippomies Markku Vaaraniemi.

Kyläläisten pidemmän tähtäyksen tavoitteena on, että vuosisatoja vanha koskikalastuskulttuuri saadaan paketoitua myös elämyspalveluksi matkailijoita varten.

Kukkolankosken kehittämisessä ovat mukana ProSiika ry, osakaskunta, kyläyhdistys ja paikalliset yrittäjät.