Super- ja hypermarketit jylläävät – päivittäistavaramarkkina yhä kahden kauppa

S-ryhmä pysyi ylivoimaisesti suurimpana päivittäistavaroita myyvänä kauppaketjuna, K-ryhmä nosti markkinaosuuttaan eniten.

vähittäiskauppa
Asiakkaita kaupassa ostoksilla.
Kimmo Hiltunen / Yle

Super- ja hypermarketit lisäsivät viime vuonna voimakkaasti myyntiään pienten myymälöiden kustannuksella, kertoo markkinatutkimusyhtiö Nielsen.

S-ryhmän Prismojen myynti kohosi 4,3 prosenttia toissa vuodesta. K-citymarketeilla kasvua oli 4,5 prosenttia. Suhteellisesti eniten myyntiään lisäsi kuitenkin Lidl, joka ylsi 5,5 prosentin kasvuun.

S-ryhmä pysyi ylivoimaisesti suurimpana päivittäistavaroita myyvänä kauppaketjuna. Sen markkinaosuus nousi 0,5 prosenttiyksikköä 45,9 prosenttiin.

K-ryhmän markkinaosuus kohosi kaupparyhmistä voimakkaimmin Suomen Lähikaupan ostamisen ansiosta. Kesko kasvatti osuuttaan yhden prosenttiyksikön verran 35,8 prosenttiin.

Lidlin markkinaosuus oli 9,3 prosenttia. Menettäjiä olivat muut yksityiset kaupat, joiden osuus putosi 1,9 prosenttiyksikköä.

Ryhmä

Markkinaosuus

Markkinaosuuden muutos

S-ryhmä

45,9 %

+0,5 %-yksikköä

K-ryhmä

35,8 %

+1,0 %-yksikköä

Lidl Suomi

9,3 %

+0,4 %-yksikköä

Muut yksityiset

9,0 %

-1,9 %-yksikköä

Lähde: Nielsen