1. yle.fi
  2. Uutiset

Hämeenlinna halukas ostamaan rautatieaseman – omaa junaa ei sentään vielä suunnitella

Hämeenlinnan kaupunki on valmis neuvottelemaan punatiilisen asemarakennuksen siirtymisestä kaupungin omistukseen.

rautatieliikenne
Hämeenlinnan talvinen asemalaituri
Vuonna 1921 valmistuneen Hämeenlinnan rautatieaseman on suunnitellut Thure Hellström.Yle

Hämeenlinnan kaupunki ja Hämeen liitto ovat keskustelleet VR:n kanssa juna-aikataulujen parantamisesta jo pitkään. Yhtiö on heikentänyt Hämeenlinnan junayhteyksiä, mikä on herättänyt vahvaa vastustusta seudulla.

Tänään VR:n, Hämeenlinnan kaupungin ja Hämeen liiton tapaamisessa saatiin yksi myönnytys: kesäkuussa yhden aamun IC-junan aikataulu muuttuu siten, että työmatkalaiset ehtivät sillä taas yhdeksäksi Helsinkiin. Tämäkin johtui lähinnä eräiden ratatöiden valmistumisesta kesäksi.

Seudulta ehdotetaan, että neljä junaa (kaksi Pendolinoa ja kaksi IC-junaa) muutettaisiin pysähtymään Hämeenlinnassa. VR otti ehdotukset vastaan, mutta ei luvannut vielä mitään.

Maanantaina 26. maaliskuuta tilanne jälleen huononee, kun matka-ajat pitenevät 5-10 minuuttia. Näin työssäkäyvien on vaikea ehtiä työpaikoilleen Helsingissä ajoissa ja toisaalta päästä takaisin Hämeenlinnaan ennen päiväkotien sulkeutumista.

Asemarakennus kaupungin haltuun?

VR on luvannut kertoa aikeistaan Hämeenlinnan asemarakennuksen kehittämiseksi. Tietoja piti saada jo viime vuonna, mutta toistaiseksi mistään suunnitelmista ei ole kerrottu.

Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan kaupunki voisi hankkia asemarakennuksen itselleen.

– Kun lipunmyyntiaula suljettiin, on todettu, että siihen voitaisiin ideoida monenlaista toimintaa ja koko rakennukseenkin, kun siihen uusi asuntoalue nousee pikku hiljaa. Se voisi olla palvelukeskus, jossa voisi olla toimintaa, joka palvelee pendelöitsijöitä ja helpottaisi työmatkalaisten asioiden hoitamista, Isosuo kaavailee.

Neuvottelut jatkuvat

Jos kaupunki hankkii oman asemarakennuksen, miten olisi oma juna? Isosuo naurahtaa ajatukselle.

– Onhan yksi vaihtoehto siinä vaiheessa, kun raideliikenne avataan kilpailulle, niin voihan olla, että mahdollistetaan maakunnille jokin yhteisen vuoron hankkiminen. Mutta ei kaupungin päässä kyllä vielä omaa junaa ole ajateltu.

Isosuo jaksaa kuitenkin uskoa yhteyksien paranemiseen.

– Nyt tehdään monenlaisia ratatöitä ja uudistamisia, jotka hidastavat ainakin tämän vuoden ajan vuoroja. Mutta näkyy, että VR:llä on oikea tahto parantaa tilannetta. Heillä on aito tahto myös kuunnella, kehaisee Isosuo.

Seuraava tapaaminen on taas 16. toukokuuta.

Lue seuraavaksi