Facebookiin voi antaa turhan yksityiskohtaista tietoa itsestään puolivahingossa, poistaminen lähes mahdotonta

Vaikka tietoja ei antaisi vapaaehtoisesti, ainakin osa niistä voidaan kerätä myös muuta kautta.

nainen tietokoneen ääressä
Kodin kyberopas

Facebookin asetuksista kannattaa tarkistaa, mitä tietoja itsestään ulospäin antaa tai on antanut, sillä tiedot päätyvät muuallekin kuin vain Facebookiin.

1. Sovellukset

Tässä paljastat Facebookille ja muille, mistä olet aidosti kiinnostunut sen perusteella mitä sovelluksia olet ladannut. Samalla sovellukset itsessään voivat kerätä muuta tietoa sinusta.

Sovellukset voi poistaa käytöstä, mutta vaikka teet niin, mikään ei takaa, että aikaisemmin jakamasi tiedot poistuvat sovelluksistasi. Facebookin mukaan sinun pitäisi ottaa sovelluksen takana luuraaviin yrityksiin yhteyttä ja pyytää heitä poistamaan mahdolliset sinua koskevat tiedot erikseen.

2. Sovellusalusta

Sovellusalustan avulla Facebook hankkii tietoa siitä, mitä Facebookin ulkopuolisia sovelluksia ja sivustoja käytät. Facebook suosittaa, että tämän pitää käytössä, sillä muuten ei pysty käyttämään pelejä tai sovelluksia.

Jotta jakaisit nämäkin tiedot itsesäsi, Facebook vetoaa alustan käytön tarjoavan "paremman räätälöidyn kokemuksen".

Sovellusalustan voi klikata päälle tai pois.

3. Muiden käyttämät sovellukset

Käytännössä annat tässä erittäin yksityiskohtaista tietoa syntymäajastasi, kotikaupungistasi, oletko paikalla ja muusta vastaavasta.

Facebook suosittaa, että tästä kohdasta ruksitaan mahdollisimman monta vaihtoehtoa, sillä "käyttäjäkokemus paranee ja muuttuu sosiaalisemmaksi."

Tiedot ovat Facebookin mukaan "sovellusten ja sivustojen käytössä" eli jaat ne. Haluatko tosiaan tehdä niin?

4. Omat mainosasetukset

Tämä on mainostajan profilointitaivas. Nämä tiedot kertovat mitä herkullisinta yksityiskohtaista tietoa mainostajalle sinusta.

Kohdassa "mainostajat, joiden kanssa olet ollut vuorovaikutuksessa" lisäksi näkyy tahot, joiden asiakkuusrekistereihin tai vastaaviin olet Facebookin mukaan jo ainakin päässyt.

Kohta "omat kiinnostuksesi kohteet" paljastaa, minkä tyylisistä elokuvista pidät, mitä lehtiä tykkäät lukea, mitä pelejä pelata tai vaikka millainen on musiikkimakusi. Ja paljon paljon muuta.

Tiedonajakeminen on kuitenkin estettävissä klikkaamalla kyseistä kuvaketta.

5. Omat tietosi

Vasta täällä Facebook sanoo suoraan, miksi nämä tiedot ovat tärkeitä: "...mainostajat pyrkivät tavoittamaan ihmisiä profiilissa annettujen tietojen perusteella."

Haluatko siis kertoa mainostajalle parisuhdetilasi, uskonnollisen vakaumuksesi, ammattisi jne.

Tiedot ovat erittäin hyödyllisiä kaiken muun ohessa sille, joka haluaa piirtää sinusta yksityiskohtaisempaa kuvaa siitä, kuka olet, ja mitä sinulle voisi myydä.

6. Maksutiedot

Jos edellä mainitun lisäksi olet Facebookiin lisännyt "maksut" kohtaan maksukorttisi tiedot jaat siis luottokortteja koskevat tiedot itse vapaaehtoisesti ulkopuoliselle taholle. Voitko olla varma, että niitä ei kukaan hyödynnä tietämättäsi millään tavalla?

Mihin tietoja käytetään?

Kaikki edellämainittu tieto mahdollistaa erittäin yksityiskohtaisen profiloinnin käyttäjästään.

Jopa yksityiskohtaisemman, kuin pelkistä tykkäyksistä tehty profilointi. Tietojen vertaaminen vastaaviin tietoihin mahdollistaa erilaisten johtopäätösten tekemisen.

Vaikkapa niin, että niistä päätellään puoluekantasi.

Facebook kertoo, että he haluavat saada selville, "millaiset mainokset ovat mielestäsi kiinnostavia".

Toisin sanoen, mitä tuotteita haluat ehkä hankkia. Kullanarvoista tietoa tuotteita kauppaaville yrityksille, ansaintakeino tietoa kauppaavalle yritykselle.

Mitä tarkemmin mainostaja saa tietää siitä, mitä voisit ostaa tai vaikkapa paljonko sinulla on käytettävissäsi rahaa, sitä kohdennetummin sinulle pystytään markkinoimaan ja myymään tuotteita ja palveluita.

Jos annat Facebookille mainosluvan, lupaa Facebook tarjota sinulle "kiinnostavia ja osuvia" mainoksia. Jos mainokset on pakko hyväksyä, niin tämä ainakin kuulostaa hyvältä, eikö?

Tietoa kerätään joka tapauksessa, annoit luvan tai et

Vaikka et antaisi mainoslupaa, tietojasi kerätään silti muuta kautta ja myös Facebookin tiedot voivat päätyä ties kenen käsiin.

Facebook kertoo sivuillaan itse, että mikäli annat yritykselle esimerkiksi puhelinnumerosi, yritys voi etsiä Facebook-profiilisi ja hakea tiedot siitä tietojärjestelmäänsä. Siis kaikki edellämainitut yksityiskohdat sinusta ja elämästäsi.

Ikäsi, sukupuolesi, sijaintisi, tai käyttämiesi sovellusten tai sivustojen perusteella näet sinulle suunnattuja mainoksia, vaikka et olisi edes Facebookissa.

Facebookin mukaan tietojenkeräystä tekevät todennäköisesti myös erilaiset kanta-asiakkuusohjelmat.

Kaikki vaikuttaisi siis olevan samassa verkossa, kytkettynä toisiinsa. Päämäärä on sama: päästä kukkarollesi.

Myös Googlella gigoittain tietoa

Teimme tietohaun myös toisen IT-jätin, Googlen "Lataa tietosi" -työkalulla. Sen pitäisi näyttää, mitä tietoja Googlella on hallussa käyttäjästään.

Allekirjoittaneen osalta tietoa on kerätty 28 "tuotteen" osalta. Tuote tarkoittaa tässä tapauksessa Googlen omia sovelluksia kuten Google Photos, Chrome-selain, sähköpostiohjelma, Youtuben käyttö, sijaintitiedot eli missä olen liikkunut ja niin edelleen.

Tietohaku kesti runsaat kaksi tuntia. Linkki raporttiin toimitetaan sähköpostiin. Kaikkiaan tietoa on kerätty yli 3,5 gigatavua. Suurin osa siitä tosin näyttäisi olevan sähköpostin tallennettu sisältö.

Googlella on kuitenkin hallussaan myös esimerkiksi drive-dokumentit, yhteystietoni, kalenterisisällöt, Youtuben selaushistoria, sekä erinäinen määrä valokuvia sekä se, missä olen milloinkin liikkunut.

Voi vain kuvitella, millainen määrä vastaavaa dataa yrityksistä mahtaakaan olla talletettuna Googlen palvelimille.

Lisää aiheesta:

Sinun tietosi eivät ole sinun – Näin mainostajat keräävät ja hyödyntävät dataasi, kun muutat, ostat kilon pekonia tai haaveilet lomareissusta