Varustamot: Laivojen lakon uhasta aiheutuu miljoonien vahingot

Suomen lipun alla olevien laivojen lakon uhka siirtää lasteja suomalaisilta varustamoilta ulkomaisille aluksille.

telakkateollisuus
Kontteja Vuosaaren satamassa
Kontteja Vuosaaren satamassaJyrki Lyytikkä / Yle

Kiista kansipäällystön työehdoista jatkuu yhä kiivaana. Merenkulun ulkomaanliikennettä koskevaa lakon uhkaa sen sijaan siirrettiin liikenneministeriön käskyllä pääsiäisen yli noin parilla viikolla.

Suomen varustamojen varatoimitusjohtajan Hans Ahlströmin mukaan jo pelkkä lakon uhka on aiheuttamassa vakavaa vahinkoa.

– Lasteja kanavoidaan muiden lippujen alle ja tässä puhutaan miljoonista, Ahlström sanoo.

Tavaraa ei voi seisottaa satamissa

Laite- ja tavarantoimittajat eivät useinkaan voi siirtää toimituksiaan. Muut kuin lakon uhan lalla olevat suomalaiset varustamot koetaan nyt turvallisemmiksi kuljetusten järjestämisessä.

– Tämä nakertaa luottamusta suomalaiseen merenkulkuun, Ahlström sanoo.

Hänen mukaansa lakon toteutuessa satamaan jäisivät myös matkustajalaivat.

– Tämä koskee kaikkia Suomen lipun alla olevia aluksia.

Suurin kiista kansipäällystön palkoista

Työntekijäpuolta edustava Suomen Laivanpäällystöliitto hylkäsi viime viikolla valtakunnansovittelija Minna Helteen sovintoesityksen. Suurin kiista koskee kansipäällystön palkankorotusvaatimuksia.

– Palkkavääristymät ja osansa on silläkin, että eri alussektoreilla on ollut erilainen palkkakehitys kansainvälisesti, Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Johan Ramsland sanoo.

Varustamot olisivat valtakunnansovittelijan sovintoesityksen hyväksyneet. Ahlströmin mukaan jo helmikuussa Suomen varustamot pääsi sopuun yleisen linjan mukaisista työehtosopimuksista laivan muun väen kanssa eli Konepäällystöliiton ja Merimiesunionin kanssa.

– Laivanpäällystöliitto on esittänyt merkittävästi yleisen linjan yli meneviä palkankorotusvaatimuksia, Ahlström sanoo.

Laivanpäällystöliitto: "Jos olisivat neuvotelleet aiemmin - tilannetta ei olisi"

Työntekijäpuoli syyttää jumiutuneista neuvotteluista varustamoja. Liiton mukaan varustamot eivät ole olleet halukkaita rakentavaan neuvottelukulttuuriin.

Liitto kertoo tehneensä myös laajoja avauksia mutta tuloksetta.

– Työnantajapuoli ei ole kantanut vastuutaan asiassa, Ramsland sanoo.

Työnantajapuolella syytöksistä ollaan toista mieltä. Ahlström sanoo, että varustamot arvostavat kansipäällystön työtä suuresti.

– Olemme tarjonneet yleisen palkankorostuksen ohessa parannusta luottamusmiehen asemaan ja myös työaikajärjestelyjä, Ahlström sanoo.

Työntekijäpuolella työnantajan kertomia miljoonavahinkoja kommentoidaan näin.

– Jos olisivat neuvotellleet kanssamme jo tammikuussa ja helmikuussa niin tätä tilannetta ei olisi, Suomen Laivanpäällystöliiton toiminnanjohtaja Johan Ramsland sanoo.