Nytkö loppuu jalkakäytävillä liukastelu? – Valtio takaa kävely- ja pyöräväylien hoidon paranevan merkittävästi seuraavina vuosina

Jalkakäytävät ja pyörätiet aiotaan korjata hyvään kuntoon ja uusia väyliä rakentaa, selviää kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelmasta.

liikenne
Pyöräilijä lumisella tiellä.
Derrick Frilund / Yle

Suomalaisten mukaan puutteellinen talvihoito on merkittävä kävelyä ja pyöräilyä rajoittava tekijä. Kävely ja pyöräily ovat viimeisen 20 vuoden aikana vähentyneet selvästi.

Valtion ja kuntien viisivuotista kävelyn ja pyöräilyn investointiohjelmaa perjantaina esitellyt liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) lupaa tälle ja seuraavalle vuodelle yhteensä viisi miljoona euroa kävely- ja pyöräilyolosuhteiden parantamiseksi.

– Tavoite on, että lisäämme pyöräilyn osuutta 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä nykyisestä. Kuinka paljon lisäämme, niin talvikunnossapidolla on tässä merkittävä vaikutus.

Tavoite on kova, sillä matkoiksi muutettuna jokaisen kansalaisen tulisi kävellä tai pyöräillä vuodessa vähintään 80 kertaa useammin kuin nyt.

Tavoitteen saavuttamiseksi aiotaan kevyenliikenteen väylät pistää kuntoon. Vuosina 2019-2023 vanhoja väyliä korjataan ja uusia aiotaan rakentaa. Siitä on parlamentaarisen työryhmän yksimielinen päätös.

Ei luvata mutta taataan

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner ei kuitenkaan voi oikein luvata vielä mitään. Berner vetosi perjantaina muun muassa kuntiin, että nämä ottaisivat kävelyn ja pyöräilyn edistämistoimet tosissaan. Valtio ei kuitenkaan voi eikä saa velvoittaa kuntia kuoppien korjauksiin tai huippuluokan liukkaudentorjuntaan.

Kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman (siirryt toiseen palveluun)esityksiä toimenpiteiksi pitääkin tulkita sanatarkasti. Ohjelmassa lukee esimerkiksi, että ”taataan kävely- ja pyöräilyväylien hyvä hoitotaso kaikkina vuodenaikoina”.

Liikenne- ja viestintäministeriön verkko-osaston johtaja Sabina Lindström suomentaa, että takaaminen ei ole ihan sama kuin lupaaminen.

– Taataan tarkoittaa, että on vahva, kova ja vakavasti otettava pyrkimys.

LVM ei kuitenkaan aio päästää kuntia ja maakuntia lipsumaan yhteisistä tavoitteista. Kävely- ja pyöräilymäärien kehittymistä tullaan seuraamaan useilla eri tutkimustavoilla. LVM ja Liikennevirasto seuraavat myös vuosittain, miten kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi tehdyt toimenpiteet ovat toteutuneet.

Valtiolla on keinonsa, jos esimerkiksi kevyenliikenteen väylien talvihoito ei silmin havaittavasti parane seuraavina vuosina.