Ainakin kymmenen yhtiötä on kiinnostunut Tampereen ratikasta – puolet ulkomailta

Ratikan liikennöinnin kilpailutus alkaa kesällä. Siitä ovat kiinnostuneita monet tahot ulkomailla asti. TKL ei osallistu kilpailutukseen.

raitioliikenne
Havainnekuva ratikasta Tampereen Itsenäisyydenkadulla.
Raitiotieallianssi / Viasys VDC

Yhteensä kymmenen yhtiötä on ilmaissut kiinnostuneensa Tampereen tulevan ratikan liikennöinnistä.

Asian kertoo Ylelle Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita. Hänen mukaansa puolet kiinnostuneista on ulkomailta. lähinnä Euroopasta.

Kiinnostus ei ole yllätys.

– Viime syksynä pidimme markkinavuoropuhelun, jossa oli tarjoajia niin kotimaasta kuin ulkomailtakin.

Yle kertoi maanantaina, että ruotsalaiset ovat kiinnostuneita hoitamaan Tampereen ratikan liikennöintiä.

Tukholmalainen raitiovaunujen liikennöitsijä Stockholms Spårvägar kertoi, että heidän tähtäimessään on sekä Tampereen tuleva että Turun mahdollinen raitiovaunuliikenne. Asiasta kertoi Ylen ruotsinkieliselle toimitukselle Turussa vieraillut yhtiön markkinointijohtaja Thomas Lange.

Stockholms Spårvägarilla on jo toimintaa Tukholman ulkopuolella Tanskassa ja Norjassa.

– Turku on mielenkiintoinen markkina-alue ja seuraamme tilanteen kehittymistä. Tampereella on ehditty pidemmälle, ja ajattelemme tehdä tarjouksen, Lange kertoi Ylelle.

Kilpailutus alkaa kesällä

Tampereen ratikan tulevaa liikennöisijää ei ole vielä kilpailutettu. Kilpailutus alkaa Periviidan mukaan kesällä. Kriteerejä kilpailutukselle mietitään parhaillaan.

– Ne ovat mietinnässä. Kilpailutus ratkaistaan vuoden 2019 aikana, Periviita kertoo.

Onko jotain huolia, jos liikennöintiin tulee ulkomainen yhtiö?

– En nyt tiedä, miten globaalissa maailmassa pitäisi tähän vastata. Vahva oletus on, että työntekijät ovat paikallisia, Periviita kertoo.

Tampereen raitiotien ensimmäiset kiskot Hervannassa
Ratikkaa rakennetaan parhaillaan Tampereella.Antti Palomaa / Yle

Helsingissä ratikkaa hoitaa Helsingin kaupungin liikelaitos HKL. HKL liikennöi Helsingin seudun liikenteen tilaamaa raitioliikennettä ja vastaa raitiovaunujen kunnossapidosta ja uudistamisesta.

Onko Tampereella mahdollista, että Tampereen kaupunkiliikenne TKL olisi liikennöitsijä?

– Me olemme kilpailuttamassa operointia, eikä oma toiminta voi siihen osallistua.

Minkä takia TKL ei voi osallistua?

– Se on meidän oma tuotantomme. Se ei ole kilpailluilla markkinoilla mukana ollenkaan.

Onko mahdollista, että löytyy tamperelainen voima tähän?

– Kaikki on mahdollista. Onhan Tampereella yrityksiä.

TKL kommentoi asiaa ainoastaan, että joukkoliikenne hallinnoi ratikan eteenpäin menoa.

Periviita on aiemmin kommentoinut Aamulehdelle, (siirryt toiseen palveluun) että jos TKL on mukana kilpailutuksessa, sen kaikki toiminnot pitää kilpailuttaa.

Rakennustyöt ovat kesken

Ratikan rakennustyöt ovat kesken. Liikennöinnin on määrä alkaa ensimmäisellä osalla vuonna 2021.

Rakennustyöt on jaettu kahteen osaan. Ensin rakennetaan radat Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja yliopistolliselle sairaalalle.

Lisäksi rakennetaan varikko Hervantaan. Osa 2 sisältää läntisen radan Pyynikintorilta Lentävänniemeen.

Sen toteuttamisesta päätetään Tampereen kaupunginvaltuustossa viimeistään syksyllä 2020. Raitiotien pituus on yhteensä 23 kilometriä.