Digikuvien paljous alkoi käydä hermoille – valokuvaaja tarttui ikivanhaan kameraan

Voit seurata Tuomas Sinkkosen kuvauksia 1800-luvun menetelmällä tämän jutun sisältämästä minidokumentista.

valokuvaus
Porilainen valokuvaaja Tuomas Sinkkonen ottaa valokuvia 1800-luvun märkälevytekniikalla

"En mä ole somessa. Vaimolta kuulen, mitä siellä tapahtuu."

Porilainen Tuomas Sinkkonen on valokuvaaja, joka ei halua kutsua itseään taiteilijaksi. Mutta taiteelta hänen kuvansa näyttävät. Sinkkonen on muutenkin kiinnostunut vastakohdista.

Nelisen vuotta sitten hän halusi tehdä jotain todella analogista ymmärrettyään maailman täyttyvän digikuvien vyörystä. Vastaus oli 1800-luvulla kehitetty märkälevytekniikka.

– Koko kuvaustilanne on kuin taikatemppu. Siihen ei vintage-filttereillä pääse.

Katso minidokumentti "Katse toisesta ulottuvuudesta" tämän jutun pääkuvasta.

Menneen tavoittamiseen Sinkkonen kuitenkin tarvitsi internetiä. Kamerat löytyivät vasta verkon kautta ulkomailta, kuten Ukrainasta, ja sata vuotta vanhat käyttöohjeet hän haali nettiin skannatuista oppaista ja harrastajafoorumeista.

Mihin muistomme kiinnittyvät digiaikana - bitteihin vai esineisiin? Lue essee täältä.

Kuva metallipinnalle vartissa

Märkälevytekniikka on hidas: varttitunnin prosessissa syntyy yksi ainoa valokuva.

Mustalle alumiinilevylle kaadetaan jähmettymään liuos. Levy asetetaan toisella liuoksella täytettyyn säiliöön, jolloin siihen syntyy valoherkkä pinta.

Levy ladataan kameraan ja otetaan pitkällä valotusajalla kuva. Pimiössä alumiinin pinnalle hahmottuu ikään kuin kuvan negatiivi. Levy asetetaan kirkkaaseen päivänvaloon kiinniteliuokseen – ja kuva kääntyy positiiviksi.

Henna Tyrväinen poseeraa Studio 1851:n valokuvattavana-
Jaani Lampinen / Yle

Ei analogisen protesti vaan kädenojennus

Työstään ja välineistään huolimatta Tuomas Sinkkonen ei pidä itseään vanhan ajan valokuvaajana tai uuden teknologian vastustajana.

Vaikka kaikki vanha mielletään helposti aidommaksi kuin uudet asiat, Sinkkonen sanoo ottavansa moderneja kuvia moderneista ihmisistä.

– On tulevaisuuden juttu yhdistellä asioita. Siksi en koe analogisuutta ja digitaalisuutta vastakohtina toisilleen.

Katso minidokumentti valokuvaajan työskentelystä tämän jutun pääkuvasta.

Katso myös Helsingin villasukkatehtaalla ei käytetä kännyköitä eikä tietokoneita.