Helsinkiläinen yritys keksi, miten sähköverkon ulkopuolella olevat hengenvaaralliset tasoristeykset saadaan turvallisiksi

Varoituslaitos tuottaa ja varastoi itse käyttämänsä energian. Sen johdosta laitos voidaan asentaa myös sähköistämättömille rataosuuksille, joita on lähes 3000 kilometriä.

Liikennevirasto
Etualalla junaradasta ja tasoristeyksestä varoittava liikennemerkki ja varoitusvalot. Taustalla näkyy kontteja.
Ari Tuhkanen / Yle

Vuosaaren satamassa suljetulla alueella punaiset valot vilkkuvat ja äänimerkki varoittaa tasoristeystä lähestyvästä tavarajunasta. Äänekoskella lastattu selluloosajuna on saapumassa Vuosaaren satamaan.

Suuren varastorakennuksen pihalla oleva huomiolaitos poikkeaa muista Suomen tasoristeysten varoituslaitoksista merkittävästi. Laitoksen käyttämä energia tuotetaan paikan päällä.

– Ajamme rinnan tuulta ja aurinkoa, ja käytämme sähköverkkoa vain tarvittaessa, kertoo tuotepäällikkö Ilkka Carlstedt Proxion Oy:stä.

Taustalla näkyy suuri selluloosavarasto ja tavarajuna.  Puomittoman tasoristeyksen vieressä on noin 10 metriä korkea harmaa terästolppa, jonka päässä on kolme aurinkopaneelia ja vertikaalilapainen tuulimylly.
Vuosaaren sataman varoituslaitos sijaitsee suuren selluloosavaraston edessä. Puomittoman tasoristeyksen läpi kulkee 400 metriä pitkä selluloosalla lastattu juna kaksi kertaa päivässä.Ari Tuhkanen / Yle

Tarvetta ei pitäisi tulla, sillä koelaitoksen on tarkoitus toimia pelkästään aurinkopaneelien ja tuulivoimalan tuottamalla energialla.

– Litium-akusto mitoitetaan kohteen mukaan. Useisiin tyyniin ja auringottomiin päiviin pitää varautua, kertoo tuotepäällikkö Carlstedt.

Laitteen kehittäneen Proxion Oy:n mukaan laitos on ensimmäinen Suomessa ja ainutlaatuinen koko maailmassa.

Uusiutuvalla energialla toimiva on halvempi

Nopeutetulla aikataululla tasoristeysten turvallisuutta parantamaan ryhtyneessä Liikennevirastossa suhtaudutaan asiaan äärimmäisellä mielenkiinnolla.

– Usein sähköliittymän hankkiminen on iso kustannuserä ja näin saadaan kustannuksia alemmas. Se on hyvä asia, sanoo radan parantaminen-yksikön päällikkö Maria Torttila Liikennevirastosta.

Varoituslaitoksen vieressä olevan harmaan teräspylvään päässä on kolme aurinkopaneelia ja vertikaalilapainen sinivalkoinen tuulimylly.
Varoituslaitoksen kolme aurinkopaneelia on suunnattu kohti etelään. Vertikaalilapainen tuulimylly ottaa tuulesta hyödyn irti joka suunnasta.Ari Tuhkanen / Yle

Vuosaaren sataman johtaja Jukka Kallio uskoo, että satamassa on tulevaisuudessa useampi vastaava laitos. Kallion mukaan satama tekee näin pieniä tekoja ympäristön hyväksi ja suosittelee vastaavaa muillekin.

– Suomen rautateillä saadaan tästä paljon hyötyä. Ei tarvitse rakentaa pitkiä sähkölinjoja, sanoo johtaja Kallio.

Sähköverkon ulkopuolella olisi tarvetta sadoille varoituslaitoksille

Liikennevirasto kokeilee Proxion Oy:n varoituslaitosta ensi kesästä lähtien. Torttilan mukaan ensimmäinen laitos rakennetaan Lahden ja Heinolan väliselle rataosuudelle.

– Maltillisesti yhdellä kokeilulla lähdetään liikkeelle. Vuoden aikana saatetaan rakentaa toinen testilaitos pohjoiseen, kertoo radan parantaminen-yksikön päällikkö Maria Torttila Liikennevirastosta.

Liikennevirasto testaa varoituslaitosta 12 kuukautta. Jos laitos osoittautuu luotettavaksi ja turvalliseksi, se hyväksytään rataverkolla käytettävien turvalaitteiden joukkoon. Sen jälkeen sitä voidaan asentaa sinne, missä tarvetta ilmenee.

Suomen noin 6000 ratakilometristä sähköistämättömiä on lähes puolet, joten paikkoja, missä varoituslaitteilla voidaan parantaa turvallisuutta on runsaasti.

– Sellaisia paikkoja on varmasti satoja. Kaikki riippuu rahoituksesta. Tänä vuonna tasoristeyksiin on varattu 8 miljoonaa euroa, kertoo päällikkö Torttila Liikennevirastosta.