Uutta tietoa Tampereen ratikan reitistä: Käännös Hämeenkadulta etelään näyttää toteutuvan

Esityksen mukaan Tampereen ratikka voisi kääntyä Hämeenkadulta Hatanpään valtatielle sekä idän että lännen suunnasta.

raitioliikenne
Havainnekuva, jossa kaksi raitiovaunua Hämeenkadulla.
Sito / Tampereen kaupunki

Tampere haluaa sittenkin varautua pikaisesti laajentamaan ratikkaa etelän suuntaan. Kaupunginhallitukselle esitetään, että Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen rakennetaan vaihderisteyksen varaukset.

Esityksen mukaan vaihteet rakennetaan niin, että ratikka voisi tulevaisuudessa kääntyä etelään sekä lännestä että idästä. Tampereen Raitiotie Oy tilaisi vaihdevarauksen suunnittelun ja rakentamisen Tampereen ratikkaa parhaillaan rakentavalta Raitiotieallianssilta 3,4 miljoonalla eurolla. Allianssi rakentaisi vaihdevarauksen samalla, kun Hämeenkadun raiteet.

– Nyt rakennettaville rataosuuksille on tarkoituksenmukaista tehdä ratavaihteet valmiiksi, mikäli on näköpiirissä lyhyellä aikajänteellä raitiotiejärjestelmän jatkototeutus keskustasta etelän suuntaan. Vaihteiden rakentaminen raitiotieliikenteen avaamisen jälkeen käytössä oleville raiteille aiheuttaisi merkittävää haittaa mm. raitiotie- ja linja-autoliikenteelle, esityksessä perustellaan.

Esitys vaihteiden rakentamisesta kyseiseen risteykseen tuli kaupunginhallitukseen jo aiemmin talvella, mutta silloin poliitikot halusivat lisäselvityksiä. Tämän jälkeen virkamiehet ovat vertailleet kolmea vaihtoehtoa etelän suunnan vaihdevaraukselle.

Kaksi muuta vaihtoehtoa haittaisivat autoliikennettä

Yhdessä vaihtoehdossa vaihdevaraus tehtäisiin Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteyksen sijaan Itsenäisyydenkadun ja Yliopistonkadun risteykseen. Kolmannessa vaihtoehdossa vaihteet tulisivat molempiin paikkoihin.

Esityksen mukaan vaihteiden rakentaminen pelkästään Hämeenkadun ja Hatanpään valtatien risteykseen takaa tehokkaimman tavan järjestää raitioliikenne ja sitä täydentävä bussiliikenne.

Kaksi muuta vaihtoehtoa vähentäisivät merkittävästi ajoneuvoliikenteen kapasiteettia Kalevantiellä. Tällä olisi merkittävä vaikutus autoliikenteen sujuvuuteen keskustassa.

Vaihtoehtovertailussa tarkasteltiin myös junaradan päälle rakennettavan monitoimiareenan joukkoliikenneyhteyksiä. Vertailun perusteella raitiotiepysäkin sijoittaminen areenan viereen Kalevantielle Sorin sillalle olisi merkittävä riski raitiotien liikennöinnin häiriöttömyydelle ja jalankulkijoiden turvallisuudelle.