Lentoliikenteen päästöistä kova vääntö EU:ssa – Ruotsi otti käyttöön lentoveron

Suomessa pohditaan uusiutuvien biopolttoaineiden tuomia mahdollisuuksia vähentää lentoliikenteen päästöjä.

Lentopäästöt
Lentokone laskeutui Zürichin lentokentälle sumuisena aamuna 13. lokakuuta.
Christian Merz / EPA

Alan ripeä kasvu on nostattamassa vilkkaan keskustelun lentoliikenteen päästöjen vähentämisestä. Ruotsissa on jo päätetty ottaa käyttöön uusi lentovero huhtikuun alusta. Suomen ympäristökeskuksen ryhmäpäällikön Ari Nissisen mukaan Ruotsin avaus synnyttää alaa piiskaavan keskustelun koko EU:ssa.

– Ilmastonmuutosta pyritään torjumaan monin keinoin ja tällä varmasti pystytään vaikuttamaan päästöihin, Nissinen sanoo.

Lentomatkustaminen kallistuu veron vuoksi

Ruotsissa matkustajat maksavat jatkossa kotimaan lennoilta 60 kruunun, eli noin kuuden euron veron. Pitkien ulkomaanlentojen osalta vero voi olla jopa nelisensataa kruunua.

Lentoliikenteen päästöt ovat kolmesta viiteen prosenttia kaikista maailman hiilidioksidipäästöistä.

– Kuullostaa tietysti vähältä, mutta ala on ehkä ainoita, joilla päästöjen nähdään kasvavan voimakkaasti tulevaisuudessa, Nissinen toteaa.

Lentomäärät jopa kaksinkertaistuvat tulevaisuudessa

Lentomäärät ovat jopa kaksinkertaistumassa kahdessakymmenessä vuodessa. Suomessa päästöjen vähentämiseksi pohditaan muun muassa uusiutuvien biopolltoaineiden käyttöönottoa lentokoneissa.

Öljynjalostaja Nesteen kehittämispäällikön Virpi Krögerin mukaan uusiutuvien käyttö vaikuttaisi suoraan lentoliikenteen päästöjen vähentämiseen.

– Tämä olisi suora ratkaisu, jolla voidaan vähentää päästöjä. Veroratkaisut ovat epäsuoria, Kröger sanoo.

Grafiikka lentämisen ja autoilun hiilidioksidipäästöistä.
Ilkka Kemppinen / Yle Uutisgrafiikka

Valtiolta perätään tukieuroja päästötalkoisiin

Kröger myöntää, että uusiutuvien käyttö olisi kalliimpaa. Hän sanoo, että valtiotakin tarvittaisiin päästötalkoisiin.

– Alkuun tarvittaisiin pientä kannustinta. Tämä tapahtuisi valtion tuella ja tästä ei koituisi ylimääräisiä kustannuksia lentoyhtiöille, Kröger selventää.

Sykessä nähdään, että uusiutuvat ovat tietysti yksi keino.

– Pitää muistaa, että uusiutuvia biopolttoaineita ei ole rajattomasti tässä maailmassa. Niiden kestävä tuotanto ei riitä siihen, että joka paikkaan fossiiliset korvattaisiin biopolttoaineilla, Nissinen sanoo.

Hänen mukaansa lentokoneet voivat olla yksi tärkeimmistä käyttökohteista, koska niissä vihreän sähkön käyttö ei etene yhtä nopeasti kuin esimerkiksi autoliikenteessä.

Ruotsin uskotaan toimivan esimerkkinä muille

Ilmailualan kansainvälisen sopimuksen mukaan lentoliikenteen kasvun pitäisi olla hiilineutraalia vuoden 2020 jälkeen. Asiantuntijan mukaan tämä ei välttämättä tarkoita päästöjen vähentämistä.

– Lentoyhtiöt voivat ostaa päästökompensaatioita muilta sektoreilta, Nissinen selventää.

Hänen mukaansa Ruotsin lentovero vaikuttaa siten, että EU:ssa tullaan keskustelemaan pitäisikö samanlainen järjestelmä olla koko EU:ssa.

– Tällaiset avaukset ovat erittäin tärkeitä, Nissinen sanoo.