Ministeri Berner: Osa Malmin lentokentän toiminnoista voitaisiin siirtää Vantaalle

Berner visioi, että eri puolille Suomea sijoitettaisiin kaupunkikenttiä palvelemaan myös kaupallista pienilmailua.

Helsinki-Malmin lentoasema
Helsinki-Malmin lentoasema.
Malmin lentokentän terminaalirakennus on vuodelta 1938 ja sen suunnittelivat Dag Englund ja Vera Rosendahl.Derrick Frilund / Yle

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) haluaa uudenlaisen kaupunkikenttien verkoston pienlentoliikenteelle. Verkosto korvaisi lakkautettavan Helsingin Malmin lentokentän.

Berner arvioi, että osa Malmin nykyisistä toiminnoista voitaisiin ehkä siirtää Vantaalle ja osa enintään sadan kilometrin säteelle.

Uudenlaiset eri puolille Suomea sijoittuvat kaupunkikentät palvelisivat kasvavan droneliikenteen lisäksi myös kaupallista pienilmailua ja harrastajia. Konsepti kentille olisi samantapainen kuin Tukholman Brommassa, mutta merkittävästi kevyempi.

Taistelu Malmin lentokentän kohtalosta saanee vielä jatkoa

Eduskunta hylkäsi toissaviikolla kansalaisaloitteen Helsingin Malmin lentokentän ilmailutoiminnan säilyttämisestä. Puhemies katsoi, että vastaehdotus on ollut sisällöltään perustuslain vastainen.

Malmin lentokenttäaktiivit eivät kuitenkaan ole vielä luovuttaneet taistelua kentän kohtalosta.

Helsingin kaupunki on suunnitellut Malmin lentokentän alueelle 25 000 asukkaan uutta kaupunginosaa. Jos nämä rakennussuunnitelmat toteutuisivat, ilmailutoimintaa ei voitaisi kentällä enää tulevaisuudessa jatkaa.

Aktiivien mukaan Malmin lentokentällä olisi tulevaisuudessa suurta tarvetta muun muassa miehittämättömässä ja sähköisessä ilmailussa.

Eduskunnan täysistunnossa keskustellaan tänään tiistaina tavasta turvata lentokenttätoimintoja tulevaisuudessa.

Dronet ovat yleistyneet viime vuosina ja aiheuttavat yhä enemmän vaaratilanteita

Lennokki- eli dronetoiminnan voimakas kasvu on lisännyt myös vaaratilanteita. Viime vuonna Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi listasi kuusitoista läheltä piti -tilannetta, jossa drone ja lentokone tai helikopteri olivat törmäyskurssilla. Vuonna 2016 niitä oli kymmenen.

Kaikkiaan erityyppisiä vaara- ja ongelmatilanteita tai määräysten rikkomisia sattui viime vuonna melkein viisikymmentä ja vuonna 2016 kolmisenkymmentä.

Kaupallisen dronetoiminnan kasvu muuttaa määräykset koko EU-alueelle. Tekeillä olevan yhteisen säännöstön ensivaiheen pitäisi olla voimassa ensi vuonna. Tavoitteena on älyteknologian ja automatiikan keinoin valvoa liikennettä samaan tapaan kuin lentokoneitakin.

Lisätty 3.4.2018 klo 11:10 tiedot eduskunnan täysistunnosta