Helsingin paraatipaikka Kauppatori uudistuu: Autot saavat väistyä pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden tieltä

Uusi asemakaavaluonnos on tarkoitus laatia tämän vuoden syksyllä ja kaavatyötä jatketaan ainakin vielä seuraavan vuoden ajan.

Kauppatori (Helsinki)
Turisteja lumisateessa Helsingin kauppatorilla.
Tiina Jutila / Yle

Helsinki haluaa tehdä Kauppatorista nykyistä monikäyttöisemmän. Presidentinlinnan ja kaupungintalon edustalla sijaitsevalle alueelle suunnitellaan asemakaavan muutosta.

Kauppatori toimii tällä hetkellä kauppapaikkana, vesiliikenteen satamana ja tunnettuna nähtävyytenä. Alue rakennuksineen on määritelty valtakunnallisesti merkittäväksi kulttuuriympäristöksi.

Tori on kuitenkin käynyt kesäisin ahtaaksi ja sen kulkureitit ovat ruuhkautuneet.

– Rannan kävelyreittiä, oleskelupaikkoja ja yhteyttä mereen on tarkoitus parantaa muun muassa poistamalla näkö- ja kulkuesteitä, kertoo tiedotteessa johtava asiantuntija Marjaana Yläjääski kaupungin asemakaavoituspalvelusta.

Kaavatyön aikana selvitetään, voisiko torille sopivaa toimintaa laajentaa nykyistä suuremmalle alueelle esimerkiksi Keisarinluodonlaiturille ja Lyypekinlaiturille. Tällä pyrittäisiin lisäämään asiaskasvirtoja myös Vanhassa Kauppahallissa.

Muun muassa Havis Amandan aukion raitiovaunupysäkeille etsitään uudet sijoituspaikat ja Katajanokan puolella sijaitseva aukio taas säilytetään avoimena osana toritilaa.

Pyöräilijöille helpotusta ja autopaikat uuteen käyttöön

Yksi uudistuksen tavoitteista on helpottaa kevyenliikenteen liikkumista Kauppatorilla ja sen läheisyydessä. Alue on osa kaupungin kävelykeskustaa ja siellä liikutaan pääaisassa jalan.

Toria ja Vanhaa Kauppahallia kiertävää pyörätietä on tarkoitus kehittää ja jalankulkijoille pyritään rajaamaan aikaisempaa selkeämpi oma kulkuväylä. Kävely-yhteyksiä parannetaan myös Torikortteleiden, Kaupungintalon ja Senaatintorin sekä Kasarmitorin suuntaan.

Helsinki kauppatori
Sergio Azenha / AOP

Autojen pysäköintipaikkoja on puolestaan tarkoitus vähentää merkittävästi nykyisestä jo tulevana kesänä. Autoilta vapautuville alueille suunnitellaan uutta käyttöä.

Myös Suomenlinnan lautan laituripaikka saattaa siirtyä myllerryksessä. Yhtenä vaihtoehtona on hyödyntää enemmän Vanhan Kauppahallin lähellä sijaitsevan Lyypekinlaiturin ja Vironaltaan käyttöä. Myös täysin uuden vesiliikenneterminaalin rakentamismahdollisuuksia tutkitaan.

Kelluva ravintola merinäköalalla?

Ylijääskin mukaan kaupunki selvittää myös ympärivuotisen ravintolan perustamista Kauppatorille.

– Kyseessä voisi olla esimerkiksi ravintolalaiva. Toisaalta näkymät merelle on tavoitteena säilyttää avarina, eli rantaan ei suunnitella alusten muuria peittämään merellistä maisemaa, Yläjääski kertoo tiedotteessa.

Mahdollisuus torimyyntiin suoraan veneestä halutaan säilyttää myös jatkossa.

Presidentinlinnan seutu on yksi tulvien kannalta haavoittuvimpia alueita ja tulvariski kasvaa tulevaisuudessa Suomenlahden merenpinnan noustessa. Kauppatorin suunnittelun ohessa selvitetäänkin myös tulvien ehkäisyn mahdollisuuksia.

Uusi asemakaavaluonnos on tarkoitus laatia tämän vuoden syksyllä ja kaavatyötä jatketaan ainakin vielä seuraavan vuoden ajan. Kauppatorin suunnittelu on osa laajempaa keskustan ja Eteläsataman kehittämistyötä.