Spotifyn pörssistartti on outo cocktail, jossa yhdistyvät ceteris paribus, prospectus ja kauhun tasapaino

Spotify antaa osakkeensa hinnan määräytyä aitoon basaarihenkeen. Tällä haetaan vanhoille sijoittajille maksimituottoa, arvioi talousasiantuntija.

Spotify
Spotify listautuu pörssiin.
AOP

Muutamassa vuodessa Spotify laittoi musiikkimarkkinat sekaisin.

Tänään tiistaina kello 16.30 Suomen aikaa Spotify ravistelee New Yorkin pörssiä. Kyseisellä kellonlyömällä Spotify listautuu New Yorkin pörssiin (NYSE), eli yhtiön osakkeet ovat ensimmäistä kertaa kaupan pörssissä.

Peruskysymys sinänsä on yksinkertainen: kuka ostaa jättitappioita tekevän yhtiön osakkeita ja mihin hintaan?

Poikkeuksellisen kiihkeäksi tämänkertaisen pörssicocktailin tekevät kaksi asiaa.

Ilmassa on aimo annos hypeä, kun sijoittajat pääsevät ensi kertaa ostamaan Spotifyn osakkeita, ja listautumistapa on kansainvälisessä talousmediassa noteerattu ainutlaatuiseksi.

Kuin basaarikauppaa

Osakkeelle ei ole määritelty valmista antihintaa, vaan hintojen annetaan määräytyä suoraan kaupankäynnissä.

– Vanhat omistajat myyvät osakkeitaan listautumispäivänä suoraan pörssiin, ja osakkeen hinta määräytyy toteutuneiden kauppojen mukaan, osakevälitysyhtiö Nordnetin talousasiantuntija Martin Paasi sanoo.

Tämä muistuttaa hiukan basaarikauppaa. Basaaritunnelmaa korostaa, että Spotifyn ensikaupat New Yorkin pörssissä tehdään ihmisvälitteisesti.

– Siellä on lattiameklareita, joista osa edustaa myyjiä ja osa ostajia. Myyjäpuoli tarjoaa aluksi osakkeita korkeaan hintaan, ja ostajat taas tekevät matalia tarjouksia. Reaaliajassa tunnustellaan, mihin markkinahinta asettuu, ja jossain vaiheessa ensimmäinen kauppa syntyy, Paasi kuvaa.

New Yorkin pörssi.
New Yorkin pörssin lattiameklarit tekevät Spotifyn osakkeiden ensikaupat.Justin Lane / EPA

Hän arvioi, että ensimmäisen kaupan syntyyn voi näin mennä hyvin tuntikin. Koneet tekisivät kaupat sekunneissa.

New Yorkin pörssi on asettanut osakkeiden referenssihinnaksi 132 dollaria (siirryt toiseen palveluun) (noin 107 euroa), mutta todellinen hinta nähdään vasta basaarivaiheen asetuttua.

Rahaa omistajille

Mitä Spotify hakee erikoisella listautumisellaan? Maksimaalisia voittoja vanhoille sijoittajille, Martin Paasi veikkaa.

Tavanomaisesti yhtiöt listautuvat pörssiin osakeannin kautta kahdesta syystä, hän selittää.

– Joko vanhat omistajat myyvät osakkeitaan rahastaakseen elämäntyönsä ja hankkiakseen kaikkea kivaa. Tai sitten myydään uusia osakkeita, millä hankitaan yritykselle lisää pääomaa kasvun tueksi.

Tällöin osakkeille määritetään etukäteen hinta. Yhtiö selvittää isoilta sijoittajilta, paljonko nämä ovat valmiit osakkeista maksamaan. Tältä pohjalta määritellään lähtöhinta, jonka tulisi olla houkutteleva muttei liian kova eikä halpa yrityksen arvoon nähden. Osake pyritään hinnoittelemaan aluksi hiukan lopullisia odotuksia halvemmaksi. Jos arvo ensimmäisenä kauppapäivänä yhtiön toiveiden mukaisesti nousee, ensisijoittajat saavat arvonnousun kautta palkkion ottamastaan riskistä.

New Yorkin pörssi.
Justin Lane / EPA

Spotifyn tapauksessa tätä kannustinta uusille sijoittajille ei ole. Hinta muodostuu suoraan, minkä odotetaan tuovan myyjille hyvät tuotot.

– Omistajat haluavat varmaan ostaa kaikenlaista kivaa. Voit ajatella, mitä itse tekisit jos sinulla on 300 miljoonaa triljoonaa kiinni osakeomistuksessa, asuntolainat painavat päälle ja kaiken kukkuraksi naapurisi osti juuri ison veneen, Paasi sanoo.

Vertaus on leikillinen, mutta näin logiikka toimii myös Spotifyn tapauksessa. Henkilösijoittajat haluavat nyt muuttaa osakkeet riihikuivaksi rahaksi, ja pääomasijoittajien niskassa on paine kotiuttaa yhtiön arvonnousun tuomat voitot.

Spotify on ollut olemassa yli kymmenen vuotta, ja aika on nyt kypsä.

Pirunsarvet otsaan

Omistajien kannalta näyttää siis hyvältä.

Mutta ceteris paribus, Paasi lisää, eli kunhan ei tapahdu mitään odottamatonta vaan pörssipäivä sujuu ennustetusti.

Eri asia on, mitä yhtiölle tapahtuu listautumisen jälkeen. Spotify on tehnyt vuosi toisensa jälkeen jättitappiot: kolme vuotta sitten 230 miljoonaa euroa, kaksi vuotta sitten 360 miljoonaa euroa ja viime vuonna peräti 1 200 miljoonaa euroa.

Eikä New Yorkin annissa ole luvassa yhtään rahaa suoraan yhtiölle, vaan sen nykyisille omistajille. On mahdollista, että Spotify tekee lyhyellä aikavälillä uuden osakeannin, Paasi veikkaa.

– Nyt on helppo järjestää uusanteja, kun yhtiö on pörssissä. Jos rahat loppuvat, laitetaan uusi anti.

Spotify
Spotify on suosittu, mutta tekee raskasta tappiota.Hayoung Jeon / EPA

Mikään ei myöskään estä osakkeitaan nyt myyviä sijoittajia ostamasta Spotifyta myöhemmin lisää – halvempaan hintaan, jos kurssi on painunut.

– Jos laittaa pirunsarvet otsaan, niin voi ajatella että vanhat sijoittajat saattavat tulla myöhemmin uudestaan mukaan, kun kurssi on painunut alemmas, Paasi sanoo.

Prospectuksen voimalla

Eikö Spotify ole uusien sijoittajien kannalta siis pelkkä riski? Tappiota tekevä mammutti, jonka kurssiarvosta ei ole tietoa.

Sitäkin.

Erikoinen listautumistapa on lähtökohdiltaan uusien sijoittajien vastainen. Myynnissä on nyt hype, kun Spotifyta päästään ostamaan ensi kertaa, ja vanhoista osakkeista maksettaneen paljon rahaa. Jos yhtiö puolen vuoden päästä toteaa, että rahaa tarvitaankin lisää, voi vuorossa olla uusanti ja kurssin tippuminen, Paasi sanoo.

Spotify yrittää vakuuttaa uudet sijoittajat puheella pitkäjänteisyydestä. Pörssiä varten sen on pitänyt painattaa keskikokoisen puhelinluettelon paksuinen prospectus eli pumaska, jossa se avaa finanssitietojaan potentiaalisille sijoittajille.

Viesti on, että Spotify vahvistaa markkinajohtajuuttaan: kurssit eivät ehkä nouse tänään tai huomenna, vaan ennemminkin vuoden tai kahden päästä.

– Tiistai on vain yksi päivä matkalla tehtävämme täyttämiseksi, Spotifyn perustaja Daniel Ek vakuutti yhtiön tiedotteessa (siirryt toiseen palveluun) maanantaina.

Kukkulan kuninkaaksi

Spotify pyrkii kukkulan kuninkaaksi samoin kuin lapset koulunpihojen vuorenvalloituksessa. Kun on yksin huipulla, pystyy tuuppimaan huipulle pyrkiviä nurin.

Spotify
Spotify on käyttäjämäärienhaalimisyhtiö.Franck Robichon / EPA

Samalla logiikalla toimivat esimerkiksi Facebook, Netflix ja Amazon. Paasi kutsuu niitä painajaismaisen pitkällä nimellä käyttäjämäärienhaalimisyhtiöt. Ne haalivat mahdollisimman paljon käyttäjiä, koska voittaja on se jolla on näpeissään eniten kuluttajia.

– Tässä bisneksessä on ihan järjellistä toimia niin, että ensimmäiset viisi vuotta menee tappiota tehdessä. Sillä, joka voittaa sadan metrin sprintin, on kaikki käyttäjät, Paasi sanoo.

Kun yhtiö on suuri, se on vahvoilla.

– Kun olet kukkona tunkiolla niin voit ostaa kilpailijoita, kopioida niiden ominaisuuksia ja ajaa ne kumoon. Tämä on suoraan sanoen vähän huolestuttavaa.

Tarvitaan balance of terroria eli kauhun tasapainoa, Paasi sanoo.

Niin kauan kuin muutkin jättitoimijat ovat kiinnostuneita musiikin suoratoistobisneksestä, kukaan ei hallitse markkinaa yksin.

Ei popcorneja mikroon

Odotettu pörssiavaus on käsillä. Mistä Paasi aikoo seurata Spotifyn listautumisen ensitunteja?

– No en ollut ajatellut seurata sitä sen enempää. Katson myöhemmin uutisista, mihin kurssi asettuu. Pitkäjänteisen säästäjän kannalta kyseessä on vähän non-event.