Matkustatko kesällä Ranskaan? Laaja junalakko voi sotkea suunnitelmiasi

Ranskassa alkoi tänään tiistaina laaja junalakko, joka sekoittaa liikenteen pahan kerran. Rautatieläiset ovat ilmoittaneet lakkojen kestävän kesäkuun loppuun, jos Ranskan hallitus ei peräänny suunnitelmistaan rautatieyhtiön uudistamiseksi.

Ranska
Ranska junaliikenteen lakko
Matkustajat tutkivat informaatioruutuja Gare du Nordilla Pariisissa tiistaiaamuna.Etienne Laurent / EPA

PARIISI Kaaos oli Ranskassa tiistaina odotetunlainen, kun rautatieläiset laittoivat hallitukselle kovan kovaa vastaan. Esimerkiksi TGV-luotijunista ajetaan tänään ja huomenna vain joka kahdeksas vuoro ja myös suurin osa seutujunaliikenteestä on pysähdyksissä. Joillain rataosuuksilla ei liikennöi yhtään junia.

Junalakon vaikutukset kansalaisten arkeen ovat mittavat, sillä noin viisi miljoonaa ranskalaista käyttää junaa päivittäin.

Maantiet etenkin Pariisin ulkopuolella ruuhkautuivatkin nopeasti pahoin, bussit täyttyivät ääriään myöten ja erilaiset autonvuokrauspalvelut joutuivat myymään ei-oota.

Pariisin juna-asemien edessä näki erilaisia innovaatiota, kun esimerkiksi kimppakyytejä pyrittiin järjestämään organisoidulla liftausmallilla.

Kaaos on aiheuttanut myös vaaratilanteita: poliisi on joutunut tyhjentämään liian täysiä busseja ja Gare de Lyonin juna-asemalla hämmentyneet ja vihaiset ihmiset rynnistivät junaraiteille.

Ranska junaliikenteen lakko
Pariisissa raiteilla oli tiistaiaamuna autiota.Etienne Laurent / EPA

Matkailijan kannattaa huomioida lakkopäivät

Kyse on täysin uudentyyppisestä lakosta, jolla Ranskan rautatieyhtiö SNCF:n. työntekijät protestoivat hallituksen uudistussuunnitelmia vastaan. Lakko kestää kaikkiaan kolme kuukautta, mutta junat seisovat vain tiettyinä päivinä.

Junalakko on päällä kahtena päivänä viidestä. Ensimmäiset lakkopäivät ovat 3–4. huhtikuuta, seuraavat 8–9. huhtikuuta, sitä seuraavat 13–14. huhtikuuta ja niin edelleen.

Lakko kestää kesäkuun 28. päivään asti, mikäli sopua ei sitä ennen löydy. Matkailijankin on hyvä pitää tämä mielessä mahdollista Ranskan reissua suunnitellessa.

Perutut ja ajettavat junavuorot selviävät vasta muutamaa päivää etukäteen, mutta ensimmäisinä lakkopäivinä esimerkiksi valtaosa Pariisin lentokentille kulkevista RER B -junista oli peruttu.

Emmanuel Macron
Ranskan presidentti Emmanuel Macron tahtoo pienentää kansalliskokousta.Etienne Laurent/Epa

Suurin lakko presidentti Macronin kaudella

Tiistain lakkoilu on tiukin koetus viime keväänä valitulle presidentti Emmanuel Macronille ja hänen uudistushenkiselle hallitukselleen.

Rautatieläiset vastustavat hallituksen aikeita pahasti velkaantuneen SNCF:n uudistamiseksi ja erityisesti vastustetaan rautatieläisten erikoisetuuksien karsimista.

Ammattiliitot ovat myös pettyneitä tapaan, jolla uudistuksia viedään eteenpäin, sillä liittojen mukaan kyse ei ole ollut aidoista neuvotteluista.

Ranskan keskustaliberaalin hallituksen liikenneministeri Élisabeth Borne kielsi tiistaina väitteet sanelupolitiikasta ja toisti, ettei hallitus aio perääntyä uudistusaikeistaan.

Hallituksen tilannetta hankaloittaa se, että rautatieläisten kanssa lakossa ovat myös Air Francen työntekijät sekä jäte- ja sähköhuollon henkilöstö. Syyt lakkoiluun ovat kullakin hieman erilaiset, mutta yhdistävänä tekijänä on tyytymättömyys presidentti Macronin ajamiin työelämän ja talouden uudistuksiin.

Ranskan hallituksen kauhukuvissa on samanlainen koko maan pysähtyminen kuin vuoden 1995 mellakoiden ja lakkojen aikaan. Kauhuskenaario pyritään välttämään tekemällä myönnytyksiä maltillisimmille ammattijärjestöille ja hajottamaan näin lakkolaisten rintamaa.

Le journal du Dimanche -sanomalehden viikonloppuna julkaiseman kyselyn mukaan hitusen yli puolet ranskalaisista, 51 prosenttia, kannattaa rautatieyhtiön uudistamista. Junalakon pitkittyminen saattaa kuitenkin muuttaa asenteita, eikä välttämättä hallituksen kannalta hyvään suuntaan.

Annastiina Heikkilä, Pariisi

*Lisää aiheesta: *Ranska aloitti pitkän junalakon – paluu normaaliin vasta juhannuksen jälkeen