Väitös: Yhdessä kirjoittaminen avaa uusia näkökulmia koulussa kirjoittamiseen

Oulun yliopiston tutkimuksen mukaan oppilaiden näkökulma on tärkeä ottaa huomioon kirjoittamisen opetuksen kehittämisessä ja opettajan oman toiminnan arvioinnissa.

kirjoittaminen
Nuori kirjoitaa paperille lyijykynällä tekstiä. kirjoittaminen kirje käsiala lyijykynä oppiminen lehtiö koulu paperi kello
Timo Nykyri / Yle

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan oppilaiden myönteiset kokemukset yhdessä kirjoittamisesta avaavat uudenlaisia näkökulmia koulukirjoittamiseen. Oppilaiden näkökulma on tärkeä ottaa huomioon kirjoittamisen opetuksen kehittämisessä ja opettajan oman toiminnan arvioinnissa.

Oulun yliopiston tutkimuksessa haluttiin kuulla oppilaiden ääniä ja näkemyksiä. Tavoitteena oli käsitellä kirjoittamista oppilaiden oman kerronnan ja kokemusten pohjalta. Tutkimuksella haluttiin uutta tietoa sekä sekä ala- että yläkoulun nivelvaiheen että oppiainerajat ylittävän yhteisöllisen kirjoittamisen merkityksestä.

Oppilaiden kokemukset olivat myönteisiä. He kokivat oppineensa tiedonhankinta-, yhteistyö- ja neuvottelutaitoja. Seitsemäsluokkalaiset näkivät kirjoittamisen taitona, itseilmaisuna tai sosiaalisena toimintana.

Yhdessä kirjoittamiseen kuuluu tekstin suunnittelua ja ideointia, kirjoittamista, palautteen antamista ja saamista sekä tuotoksen ja työskentelyn arviointia. Rakentava palaute innosti oppilaita kirjoittamaan ja kehittämään sitä.

Oulun yliopiston väitöstutkimuksessa tarkasteltiin seitsemäsluokkalaisten kerrontaa kirjoittamisestaan oppiainerajat ylittävän projektin yhteydessä. Projektiin liittyi kokeilu yhdessä kirjoittamisesta. Oppilaat tuottivat tekstit pääosin yhdessä kirjoittaen.

Filosofian maisteri Seija Mertaniemi väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 6.4.2018. Väitöskirja Seitsemäsluokkalaisten kerrontaa kirjoittamisestaan opetusta eheyttävässä moniaineprojektissa on luettavissa täällä. (siirryt toiseen palveluun)

Juttua päivitetty 5.4.2018 kello 7:40: Lisätty väittelijän tiedot sekä linkki väitöskirjaan.