Haluatko treenata kuten armeijan erikoisjoukkojen sotilas? Alkuun riittää kahvakuula, kuminauha ja TRX-nauhat – katso video

Miten harjoittelee armeijan erikoisjoukkojen sotilas? Kaksi entistä erikoisjoukkojen sotilasta kertoo, mitä on military cross training.

liikuntaharjoitukset
Kahvakuulatreenausta.
Juuso Aho ja Vesapekka Larkkonen vetävät Ylen toimittajalle Sanna Jussilalle treenin erikoisjoukkojen sotilaiden tapaan.

Entisten erikoisjoukkojen sotilaiden Juuso Ahon ja Vesapekka Larkkosen mukaan sotilaan on kyettävä treenaamaan siellä, missä sattuu olemaan ja niillä välineillä, mitä käytettävissä on.

Aho huomauttaa, että kunto ei saa laskea, vaikka tien päällä oltaisiin useita viikkoja.

Pitää pystyä tuottamaan niitä räjähtäviä suorituksia, jos tulee taistelutilanne.

Juuso Aho

– Siellä pitää silti pystyä tuottamaan niitä räjähtäviä suorituksia, jos tulee taistelutilanne, Aho selittää.

Kosovossa ja Afganistanissa kriisinhallintatehtävissä palvelleet Aho ja Larkkonen valottavat ammattisotilaiden käyttämiä harjoitusmetodeja kirjassaan Military cross training – treenaa kuin erikoisjoukoissa. Sotilaskoulutuksen lisäksi Larkkonen on fysioterapeutti ja Aho on kuntosaliyrittäjä ja performance coach.

Yllä olevalla videolla Aho ja Larkkonen vetävät Ylen toimittajalle Sanna Jussillalle treenin erikoisjoukkojen sotilaiden tapaan. Voit katsoa videon klikkaamalla yllä olevaa kuvaa.

Miten eroaa tavallisesta cross trainingista?

Military cross training ei ole laji, vaan lähestymistapa, jossa yhdistyy monia eri lajeja. Tavallisesta cross trainingista military cross training eroaa siinä, että mukaan on otettu vaikutteita armeijamaailmasta.

– Me olemme tuoneet tähän niitä kokemuksia, näkemyksiä ja oppeja, joita olemme saaneet armeijamaailmasta, Larkkonen selittää.

Tavallisen cross trainingin lailla military cross trainingissa yhdistyvät siis voima- ja kestävyysharjoittelu. Lisäksi harjoitetaan nopeutta ja ketteryyttä.

Vesapekka Larkkonen  ja  Juuso Aho
Military cross training on hikeä säästämätöntä voima- ja kestävyysharjoittelua. Fysioterapeutti Vesapekka Larkkonen ja performance coach Juuso Aho kertoivat keskiviikkona Ylen aamu-tv:ssä, miten sitä voi hyödyntää siviilielämässä.

Miesten mukaan military cross training sopii kaikille kuntoilijoille. Performance coachina nykyisin toimiva Aho uskoo, että lähestymistapa kiinnostaa ihmisiä.

– Me ajattelemme, että sillä on tilausta tällä hetkellä. Ihmisiä kiinnostaa paljon erilaiset juoksuseikkailukilpailut ja sotilasmaailmasta tuodut estejuoksut, joissa juostaan mudassa ja mennään esteiden ylitse ja alitse, Aho huomauttaa.

Miten pääsee alkuun?

Ahon mukaan treenaamisessa käytettävät välineet ovat yksinkertaisia ja helposti otettavissa mukaan. Voimaharjoittelun treenit on valittu siten, että ne voidaan tehdä hyvin yksinkertaisilla välineillä käytännössä missä vain.

Ahon mukaan alkuun pääsee hankkimalla kotiin kahvakuulan, kuminauhoja ja TRX-narut eli esimerkiksi kattoon tai oveen kiinnitettävät kahvalliset nauhat. Kotona voi tehdä erilaisia liikkeitä myös kehon painolla.

– Meidän yksi keskeinen juttu on, että välineet ovat yksinkertaisia ja ne löytyvät melkein mistä vain ja jos ei löydy, ne voidaan sinne helposti viedä, Aho selittää.