Mönkijöitä taksikaistalla? – Kebab-ravintolan pizza-auto ja rautakaupan pakettiauto voivat toimia taksina heinäkuussa

Jos kaupunkien joukkoliikennekaistoilla alkaa kesällä näkyä kuorma-autoja taksikupu katolla, ei kannata hämmästyä. Taksi se siellä vain ajelee.

taksiliikenne (liikenne)
Grafiikka
Johanna Aulén / Yle

Suomessa on tällä hetkellä noin 9 500 taksiautoa. Heinäkuun alussa uusi liikennepalvelulaki vapauttaa taksibisneksen. Kukaan ei vielä tiedä, montako taksiautoa sen jälkeen on.

Kun nykyään taksilupa tarkoittaa yhtä autoa lupaa kohden, kesällä lupa muuttuu yrityskohtaiseksi. Samalla taksiluvalla saa ajaa vaikka viittäsataa autoa.

– Että saa käyttää taksikupua, niin pitää olla taksiliikennelupa. Mutta taksia saa tämän uuden lain myötä ajaa myös kuorma-autolla, pakettiautolla, mopoautolla tai mönkijällä. Jos haluaa käyttää näitä joukkoliikennekaistoja, niin silloin pitää laittaa se kupu sinne katolle, sanoo Trafin kehityspäällikkö Pipsa Eklund.

Trafissa ollaan hyvin tietoisia, että uusi laki voi tuoda joukkoliikennekaistoille todellisia kuriositeetteja.

Ajoneuvotyypeillä pelailua hillitsee kuitenkin, että kaikki taksikäytössä olevat laitteet pitää merkitä luvanvaraiseen käyttöön. Ja siitä tulee kustannuksia.

Taksin vakuutusmaksu nykyään jopa nelinkertainen

Nykyisin liikenne- ja kaskovakuutus yhdessä saattavat maksaa pääkaupunkiseudun taksiautoon jopa 4 000 euroa vuodessa, kun esimerkiksi vastaavan työsuhdekäytössä olevaan autoon maksu on noin 800 euroa.

Taksien vakuutushinnoittelun on markkinoiden vapauduttua pakko jollakin tavalla muuttua, sillä pian taksiyrittäjäkin saa olla osa-aikainen. Ajovelvoitetta ei enää ole, joten vaikkapa maanviljelijä saattaa ajaa yrittäjänä taksia vain talvisin. Joku toinen taas voi haluta aja vain viikonloppuisin.

Vakuutusyhtiöiden pitää vielä kevään aikana selvittää ainakin, miten hinnoitteluun vaikuttaa, että vastaisuudessa sama taksiauto saattaa ajella millä paikkakunnalla tahansa.

Vaikea kysymys on myös, miten vakuutusyhtiö pystyy todentamaan, ajaako osa-aika-autoilija 50 vai tuhat kilometriä taksiajoa viikonlopun aikana.

– Vakuutusasiakkaan oletusarvohan on se, että jos ajaa taksia vain vähän, se vakuutuskin kallistuu vain vähän. Nyt vakuutusyhtiöiden pitäisi ottaa kantaa siihen, kuinka vähän tai kuinka paljon se vakuutusmaksu sitten kallistuu, jos ajaa taksia vain vähän, sanoo A-Vakuutuksen ja OP:n vakuutuspäällikkö Petri Linna.

Vakuutusyhtiö If lupaa ainakin sähköpostilla, että ”Ifin ajoneuvo- ja henkilövakuutukset voidaan sovittaa erilaisiin tarpeisiin ja erikokoisille taksiyrityksille.”

A-Vakuutuksen ja OP:n Petri Linna uskaltaa luvata, että ainakaan heinäkuussa keneenkään nykyisen taksiyrittäjän vakuutusmaksu ei nouse. Vasta vuonna 2020 tiedetään, miten taksien onnettomuusmäärät ovat uudistuksen jälkeen kehittyneet.

Ja taksin katolla saa lukea ”Penan taxi”

Trafi järjestää ensi viikolla (siirryt toiseen palveluun) uusia ja nykyisiä taksinkuljettajia varten liikennepalvelulaki-roadshown eri paikkakunnilla. Moni asia on edelleen epäselvä.

Vielä ei esimerkiksi tiedetä, määrääkö Trafi taksitolpalla päivystävien autojen sivuikkunaan hinnoittelusta kertovan tarran tai jonkun muun hintanäytön. Voi olla, että Trafi päätyy siihen, että se ei määrää, mutta suosittelee.

Kuluttajia varten sekä Trafi että Kilpailu- ja kuluttajavirasto lupaavat pian aloittaa kunnollisen kampanjoinnin taksiliikenteen muutoksista. KKV lupaa kampanjoida siitä, miten taksien hintoja vertaillaan sekä millainen on luotettava ja turvallinen kyyti.

– Lanseeraamme informaatiomateriaalia esimerkiksi lentokentille ja satamiin. On aika tyypillistä, että kun lähdetään vapauttamaan, voi aluksi olla tarve koetella niitä rajoja, KKV:n ylitarkastaja Satu Toepfer sanoo.

Taksissa ei tarvita perinteistä taksivaloa enää ollenkaan, mutta jos siis aikoo päästä ajamaan sujuvamman liikenteen joukkoliikennekaistoille, on keltamusta kupu löydyttävä ajoneuvosta edelleen. Senkin ulkonäköä on vapautumisen hengessä mietitty uudelleen.

- Nyt taksivalaisimessa saa lukea taksi suomeksi tai ruotsiksi, mutta se vapautetaan niin, että siinä saa lukea vaikka Penan taxi, Trafin Eklund toteaa.

Korjattu 5.4 klo 13.40 A-Vakuutus - OP muotoon A-Vakuutuksen ja OP:n

Lue myös:

Taksimarkkinat mullistuvat heinäkuussa yhdessä yössä – lue tästä, mitä se tarkoittaa asiakkaan, autojen ja kuskien kannalta

Taksien uusi aika tuo rattiin jopa tuhansia uusia kuskeja – luvassa varma työpaikka, mutta epätasaiset tienestit

180 astetta: ”Ihmisillä on se käsitys, että me ollaan nahkatakkisia mersumiehiä ja sen lisäksi vielä persumiehiä”