Ensimmäiset kelirikkovaroitusmerkit pystytettiin tienvarteen Hämeenlinnassa – routavauriot toistuvat samoilla teillä vuodesta toiseen

Kevään kelirikkokausi on aluillaan Hämeenlinnassa. Kaupunki tarkkailee routimiselle alttiita paikkoja.

kelirikko
Kuoppa asfaltissa
Routa aiheuttaa asfaltin halkeilua, kuoppia, painautumia ja routanousuja.Dalbir Ram / Yle

Uudenmaan Ely-keskuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun) kevään kelirikkokaudesta odotetaan tavanomaista vaikeampaa Uudenmaan, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen alueilla.

Hämeenlinnassa ensimmäiset kelirikosta autoilijoita varoittavat merkit on jo viety Vanajanlinnantien varteen. Muutamia alkavia routavaurioita on havaittu myös Tuuloksessa Pappilantiellä sekä kantakaupungin keskustan asfalttiteillä.

– Olemme tarkastelleet paikkoja, joissa routiminen ovat tavallista, mutta vielä ei ole löydetty mitään vakavampia kelirikon merkkejä, kertoo Hämeenlinnan kaupungin kunnossapitomestari Markus Lahtinen.

Vaurioita asfaltissa
Hämeenlinnassa Suomen kasarmien lähistöllä näyttää tältä.Dalbir Ram / Yle

Kelirikossa suuria alueellisia vaihteluita

Routimisvaurioita esiintyy vuosi toisensa jälkeen Hämeenlinnassa ainakin Vanajanlinnantiellä, Karjalankadulla, Myllärinkadulla, Katistentiellä ja yleisesti sorateillä.

Erityisesti talven olosuhteet ja kevään sää vaikuttavat kelirikon vakavuuteen. Alueelliset vaihtelut routavaurioiden määrässä voivatkin olla suuria.

– Itse veikkaisin, että kelirikkotilanne ei ole Hämeenlinnassa niin paha kuin aikaisempina vuosina. Kuitenkin tässä on ollut pitkä, tasainen talvi ja hyvä lumipeite. Ensi viikolla voi jo olla enemmän työtä tehtävänä, kertoo Lahtinen.

Kuoppia asfaltissa
Tien vaurioista pyritään varoittamaan tielläliikkujia liikennemerkein.Dalbir Ram / Yle

Routavaurioiden kunnostuksen aikataulu ei ole vielä täsmentynyt Hämeenlinnassa. Uudenmaan Ely-keskus sen sijaan varoittaa, että maantieverkon kunnostustöissä voi kestää kesäkuulle saakka.

Vaurioituneilla tieosuuksilla saatetaan alentaa nopeusrajoituksia kelirikkoaikana, eikä tällaisilla teillä välttämättä pystytä palauttamaan totuttuja kesänopeuksia ennen päällysteen kunnostusta.

Meeri Männikkö / Yle