1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pyöräily

Karista talven pölyt menopelistäsi – tässä viisi vinkkiä fillarin pikafiksaukseen

Polkupyörän kevättarkastus takaa turvallisemman matkanteon.

pyöräily
Jarno Stenroos polkupyörän selässä
Polkupyörän kevättarkastuksessa kannattaa käydä läpi ainakin ketjun, renkaiden, pinnojen ja jarrujen kunto.

Sään lämmetessä on aika kaivaa polkupyörä varastosta. Moni pyyhkäisee pinnalta vain suurimmat pölyt ja polkaisee vauhdilla matkaan.

Matkanteko olisi kuitenkin huomattavasti turvallisempaa pikaisen keväthuollon jälkeen. Ammattilaisen tekemänä sellaisen saa kympeillä, mutta kovin suuri vaiva ei huolto itsetehtynäkään ole.

Kokenut kotikonsteja käyttävä pyöräilijä, triathlonisti ja urheiluseura Porin Tarmon puheenjohtaja Jarno Stenroos listasi, mitä kaikkea kannattaa tehdä ennen kevään ensimmäistä pyöräreissua.

Pese pyöräsi

Pyörän voi pestä miedolla astianpesuaineen ja veden sekoituksella. Rungon pesemiseen kannattaa käyttää kädenlämpöistä pesuvettä ja vaikkapa tiskiharjaa tai vanhaa t-paitaa. Rattaat ja ketjun voi pestä niin kuumalla vedellä kuin käsi sietää. Ainakin ketju kannattaa kuivata pesun jälkeen puhtaalla liinalla.

– Tärkeintä on, että ketju puhdistetaan, jottei se kerää ylimääräistä likaa, Stenroos ohjeistaa.

Tarkasta ja öljyä ketju

Ketjun kunnon pystyy tarkastamaan kotikonstein ottamalla sen etuosasta kiinni ja venyttämällä. Jos rattaan ja ketjun välistä paistaa päivä, on ketju vaihtokunnossa. Liian venynyt ketju rasittaa takarattaita.

Ketjun ja rattaiden ikää voi pidentää ketjun öljyämisellä. Öljynä voi käyttää muun muassa ompelukoneöljyä tai varta vasten ketjujen voiteluun tarkoitettua öljyä.

– Öljyä suihkutetaan kevyesti koko ketjun mitalle. Sitten ylimääräinen öljy puhdistetaan rätillä. Sen voi tehdä heti tai antaa öljyn ensin imeytyä yön yli, Stenroos kertoo.

Painele renkaita ja puolia

Seuraavaksi Jarno Stenroos tarkastaisi renkaiden kunnon. Jos takarenkaassa on edes pieniä halkeamia, vaihtaisi hän sen suosiolla. Eturengas kestää käyttöä paremmin, kun sen päällä ei ole yhtä paljon painoa.

Rengaspaineen pystyy tarkastamaan kätevästi painelemalla rengasta sormenpäillä. Rengas saa mennä aavistuksen verran kasaan, ei enempää.

Puolat eli pinnat voi käydä läpi kaksi kerrallaan. Pareja painetaan sormiotteella yhteen. Jos puolat antavat periksi, voi näppärä kotikorjaaja yrittää kiristää niitä itse. Stenroos suosittelisi kuitenkin ammattilaisen puoleen kääntymistä, koska riski suuremman vahingon tekemisestä on suuri.

Jos yksittäinenkin puola on löysällä, ei vanne välttämättä pyöri suoraa. Se aiheuttaa laakerin kulumista ja löystymistä.

– Laakerin kireyden voi tarkastaa pitämällä etuhaarukasta kiinni ja tekemällä sivusuuntaista liikettä. Jos tuntuu klappia, on laakeri joko kiristettävä tai vaihdettava kokonaan, Stenroos neuvoo.

Tarkasta jarrut

Käsijarrun kunnon voi tarkastaa puristamalla sitä voimakkaasti ja varmistamalla, että se ei osu kahvaan asti. Jos se osuu, on vaijeri liian löysä.

– Väliin pitää jäädä hyvä rako. Jos ei jää, pitää käsijarrua luultavasti kiristää suoraan vaijerista. Jos haluaa tehdä vain pientä säätöä kahvan kohtaan, riittää, että käyttää vaijerin päästä löytyvää pikasäätöä, Stenroos kertoo.

Varmista, että ohjaustanko on suorassa

Ohjaustangon pitää olla suorassa kulmassa eturengasta kohden niin, että ohjainkannatin osoittaa suoraan renkaan yläpuolelle. Jos näin ei ole, pitää ohjainkannattimelle antaa löysää, kääntää se suoraan linjaan ja sitten kiristää.

Sen jälkeen on hyvä kokeilla, onko ohjainlaakeri kireällä.

– Paina etujarru pohjaan ja liikuta pyörää edestakaisin. Jos laakerissa on välystä eli liikkumavaraa, se tuntuu tässä. Välyksen saa pois kiristämällä ohjainlaakeria, Stenroos ohjeistaa.

Polkupyörän kevättarkastus tulee hänen mukaansa turvallisuusasioissa toisena heti pyöräilykypärän jälkeen. Siksi ennen kevään ensimmäistä pyörälenkkiä onkin hyvä tarkastaa, että menopeli on varmasti kunnossa.

Lue seuraavaksi