Vilkkaan kadunvarren tatuointiyrittäjä kuoli keuhkosyöpään ja nyt seuraaja miettii, olivatko syynä Saksan saasteet – "Dieselautokieltoja tulee lähes varmasti"

Saksalainen autoprofessori uskoo, että dieselautojen käyttöä rajoitetaan Saksassa. Maa ei ole vuosikausia jatkuneista EU:n varoituksista huolimatta tehnyt tarpeeksi saasteiden vähentämiseksi.

Dieselautot
Tatuointiyrittäjä Oliver Paassin studio sijaitsee Düsseldorfin keskustaa halkovan Corneliusstrassen varrella.
Tatuointiyrittäjä Oliver Paassin studio sijaitsee Düsseldorfin keskustaa halkovan Corneliusstrassen varrella. Kadulla on mitattu jatkuvasti raja-arvot ylittäviä typpidioksidilukemia.Uwe Tautenhahn

Düsseldorf/Essen. Tatuointikynä surisee takahuoneessa. Seinillä roikkuu mallikuvia kukista, käärmeistä ja pääkalloista.

Ikkunan takana humisee yksi Saksan saastuneimmista kaduista, Düsseldorfin keskustaa halkova Corneliusstrasse. Tatuointiyrittäjä Oliver Paassin edeltäjä ehti tehdä töitä kadun varren tatuointistudiossa yli 30 vuotta.

Sitten hän sairastui keuhkosyöpään ja kuoli parin vuoden sairastamisen jälkeen.

– Se saa miettimään, mikä vaikutus tällä kadulla oli syöpään, Paass sanoo.

Kivenheiton päässä tatuointiliikkeestä on mitattu selvästi raja-arvot ylittäviä saastepitoisuuksia. Etenkin terveydelle vaarallisia typpidioksideja on Corneliusstrassen hengitysilmassa paljon sallittua enemmän.

Typpidioksidia ja muita typen oksideja syntyy etenkin dieselmoottoreissa. Ne ovat syy sille, miksi Saksassa pohditaan nyt dieselautokieltoja kaupungeissa.

Kyse on ihmishengistä. Euroopan unionin arvion mukaan noin 400 000 ihmistä kuolee vuosittain ennenaikaisesti ilmansaasteiden takia unionin alueella. EU vaati jo vuosi sitten Saksaa leikkaamaan typen oksidien pitoisuuksia.

Düsseldorf sijaitsee Saksan väkirikkaimmassa osavaltiossa Nordrhein-Westfalenissa. Suurten asukasmäärien lisäksi liikennettä tuo alueen vilkas teollisuus. Saasteet näkyvät ja tuntuvat Düsseldorfin pääkadulla sijaitsevien kivijalkaliikkeiden arjessa.

– Corneliusstrasse on todella likainen. Joudun pesemään ikkunat kolme viikon välein, kauneussalonkia pitävä Elena Klyuchenovich kertoo.

Kauneusalan yrittäjän Elena Klyuchenovichin ikkunasta näkyy ilman saastapitoisuuksia mittaava laite.
Kauneusalan yrittäjän Elena Klyuchenovichin ikkunasta näkyy ilman saastapitoisuuksia mittaava laite Düsseldorfin Corneliusstrassella. Katu on yksi Saksan saastuneimmista.Suvi Turtiainen / Yle

Tatuointiyrittäjä Paass on päättänyt edeltäjänsä kuoleman jälkeen tehdä saasteongelmalle jotain. Hän aikoo asentaa liikkeeseen teollisen ilmanpuhdistusjärjestelmän. Laite on kallis mutta Paassin mielestä välttämätön.

– Voiko ihmisten terveydelle laittaa hintaa? Paass sanoo viitaten työntekijöiden päivittäin hengittämään sisäilmaan.

Saksan valtio on sen sijaan vitkutellut taistelussa terveydelle vaarallisia ilmansaasteita vastaan.

Yksi käännekohta tapahtui helmikuussa, kun Saksan korkein hallinto-oikeus linjasi, että kaupungit saavat rajoittaa dieselautojen käyttöä saasteiden vähentämiseksi.

Kieltoja ei ole otettu vielä käyttöön. Todennäköisesti ne koskisivat ainakin aluksi vain vanhoja dieselautoja, jotka saastuttavat huomattavasti uudempia enemmän.

Eräs Saksan tunnetuimmista autoalan professoreista uskoo kuitenkin, että dieselkiellot astuvat voimaan lähes varmasti. Ferdinand Dudenhöffer on Essenin-Duisburgin yliopiston autotutkimuksen keskuksen perustaja ja johtaja.

Ferdinand Dudenhöffer
Professori Ferdinand Dudenhöffer arvostelee Saksan hallitusta kyvyttömyydestä puuttua päästöihin, vaikka Euroopan unioni on valittanut terveydelle vaarallisista lukemista jo vuosia.Uwe Tautenhahn

– Typpidioksidien pitoisuudet ovat niin korkeita kaupungeissa, ettei niitä saada alas tähän asti suunnitelluilla toimilla. Dieselautot voitaisiin varustaa uudestaan, mutta autoteollisuus vastustaa sitä, Dudenhöffer sanoo Ylen haastattelussa.

– Eli dieselautokieltoja tulee.

Autoteollisuus on Saksassa suuri työllistäjä ja talouden veturi. Dieselautokielto onkin poliittisesti vaikea kysymys.

Saksassa autojen määrä kasvaa jatkuvasti. Eurostatin tilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan tuhatta saksalaista kohti oli 555 henkilöautoa vuonna 2016. Suomessa luku oli tosin vielä suurempi: 604 henkilöautoa tuhatta ihmistä kohti.

Noin kolmannes Saksan henkilöautoista kulkee dieselillä. Typen oksidien pitoisuudet ovat vaarallisen korkeita etenkin tiheästi liikennöidyissä kaupunkien keskustoissa.

Saksalaisoikeus linjasi aiemmin tänä vuonna Düsseldorfia koskevassa päätöksessä, että saksalaiskaupungit saavat rajoittaa dieselautojen käyttöä saastepitoisuuksien leikkaamiseksi.
Saksalaisoikeus linjasi aiemmin tänä vuonna Düsseldorfia koskevassa päätöksessä, että saksalaiskaupungit saavat rajoittaa dieselautojen käyttöä saastepitoisuuksien leikkaamiseksi.Uwe Tautenhahn

Harvaan liikennöidyllä seudulla dieselpäästöt haittaavat terveyttä vähemmän. Vaikka Saksan vanhat dieselautot päätyisivätkin kiellon myötä muualle Eurooppaan, ne eivät välttämättä aiheuta terveyshaittoja samassa mittakaavassa kuin Saksan kaupungeissa.

Dudenhöfferin mukaan saksalaiset poliitikot ovat sulkeneet silmänsä saasteongelmalta jo pitkään. Dudenhöffer uskoo poliitikkojen suojelleen sillä tavoin välejään autovalmistajiin. Sekä kuluttajia että autoteollisuutta olisi kuitenkin auttanut selkeälinjainen tarttuminen ongelmaan.

Nyt ihmiset ovat ostaneet autoja, joiden käyttö saatetaan kieltää pian. Autonvalmistajat eivät ole keskittyneet kehittämään puhtaampaa teknologiaa.

On huolestuttavaa, että Saksan kaltaisen suuren teollisuusmaan johto ei pysty parempaan.

Ferdinand Dudenhöffer, Essenin-Duisburgin yliopisto

Dudenhöffer sanoo EU:n kovistelleen Saksaa vuodesta 2010 lähtien. Vasta ympäristöjärjestöjen tekemä aloite dieselkielloista on vienyt keskustelua eteenpäin.

– Saksalaiset puhuvat mielellään ympäristönsuojelun puolesta. Jos asia koskee heitä itseään, asiaan ei ollakaan valmiita puuttumaan, Dudenhöffer sanoo.

Tammikuussa Euroopan komissio vaati Saksalta pikaista vastausta siihen, miten se aikoo vähentää kaupunkien saastepitoisuuksia. Silloin Saksan hallitus esitti maksutonta joukkoliikennettä viiteen saksalaiskaupunkiin: Bonniin, Esseniin, Herrenbergiin, Reutlingeniin ja Mannheimiin.

Hallitus ehdottaa, että maksutonta joukkoliikennettä voitaisiin kokeilla vuoden loppuun mennessä.

Dudenhöffer pitää ehdotusta EU:lle tarkoitettuna näennäisenä hätäratkaisuna ja merkkinä siitä, ettei Saksan hallitus ole pystynyt keksimään todellista ratkaisua saasteongelmaan.

– Ehdotus on naurettava. Kaikki tietävät, ettei se riitä. On huolestuttavaa, että Saksan kaltaisen suuren teollisuusmaan johto ei pysty parempaan, Dudenhöffer sanoo.

Myös esseniläinen automekaanikko Siegbert Kreutzer suhtautuu ehdotukseen maksuttomasta joukkoliikenteestä epäilevästi. Hänen mielestään korkeintaan kaupungin sisällä asuvat ihmiset siirtyisivät käyttämään aiempaa enemmän busseja ja raitiovaunuja.

Essen sijaitsee Nordrhein-Westfalenin alueen suuressa kaupunkikeskittymässä. Monet tulevat sinne töihin lähikaupungeista. Heitä tuskin saa kovin helposti ulos autoistaan ja joukkoliikennevälineisiin, mekaanikko arvioi.

Automekaanikko Siegbert Kreutzer harkitsee bensiinillä kulkevan auton ostamista.
Automekaanikko Siegbert Kreutzer harkitsee bensiinillä kulkevan auton ostamista, jos dieselautojen käyttöä aletaan rajoittaa. Afgnistanilainen Edris Btain on hänen huoltamossaan työharjoittelussa.Uwe Tautenhahn

Kreutzer on itse käyttänyt viimeksi joukkoliikennettä 20 vuotta sitten.

– En tiedä ollenkaan, miten käyttää julkisia.

Jos dieselautojen käyttöä aletaan rajoittaa, Kreutzer aikoo ostaa bensiinillä kulkevan auton tai moottoripyörän.

Lue myös:

Dieselautokiellot ohittavat suomalaiskaupungit ainakin toistaiseksi – Saksan ja Ruotsin malleja ei vireillä

Saksan dieselajokiellot näkyvät Suomessa aikaisintaan ensi vuonna – ”En lähtisi hirveästi vouhkaamaan käytettyjen autojen maahantuonnin kasvulla”

Saksa sallii dieselautojen ajokiellot – Oikeus: ilmansuojelu on tärkeämpää kuin ihmisten oikeus liikkua autollaan

Pakokaasujen terveyshaitoista uutta tietoa – Sydänkohtaukset lisääntyvät selvästi, kun typen oksidit kohoavat äkisti