Muusikko Terhi Kokkonen teki elokuvan lavan takaa – haluaisi jähmeän ja johtajavaltaisen elokuva-alan muuttuvan yhteisöllisemmäksi

Helsingissä järjestettävällä Season Film Festival -elokuvatapahtuma nostaa esiin naisohjaajia ja tasa-arvokeskustelua. Festivaalilla nähdään myös muusikko Terhi Kokkosen tuore lyhytelokuva.

Aamu-tv
Terhi Kokkonen ja Anna Äärelä
Tähtihetkessä puhuttiin Terhi Kokkosen ja Anna Äärelän lyhytelokuvista.

Scandinavian Music Groupin ja Ultra Bran Terhi Kokkosen tuore lyhytelokuva Bellboy saa ensi-iltansa Season Film Festivalilla Helsingissä. Elokuva liippaa läheltä musiikkimaailmaa. Lyhytdokumentti kulkee Radion sinfoniaorkesterin orkesterijärjestäjän Heikki Tikan matkassa.

Elokuvan päähenkilön löytyminen oli onnekas sattuma, kertoo Kokkonen.

– Olin Musiikkitalolla tekemässä taustatöitä yhtä projektia varten ja Heikki näytti minulle siellä paikkoja. Kiertäessämme taloa ympäri ymmärsin, että elokuvan aihe onkin siinä vieressäni. Elokuva ei kerro järjestäjän työstä, enemmän minua kiinnosti se maailma ja asetelmat.

Muusikkona ja esiintyjänä Kokkosta innosti tutkia ihmisen roolia eri tilanteissa.

– Elokuvan teema liittyy varjoissa ja valossa olemiseen. Katsojan rooli tai se varjoissa oleminen voi olla myös valtaa tai valinta.

Bellboy -elokuva
Bellboy-elokuvassa tutkitaan orkesterijärjestäjä Heikki Tikan maailmaa.Season Film Festival

Vähemmän paineita ja kevyemmällä otteella

Festivaalilla lyhytelokuvasarjassa niin ikään nähtävä Anna Äärelän fiktioelokuva Goldilocks Zone on tehty kokeellisella tyylillä. Kuvauksiin Yhdysvaltoihin lähdettiin ilman käsikirjoitusta.

– Mietimme etukäteen vain kuvauspaikat ja joitakin toiminnallisia kohtauksia. Jenkeissä automatkalla katsottiin, mitä siinä ympäristössä voisi syntyä. Leikkaajan kanssa selvitettiin sitten Suomessa myöhemmin, mistä elokuva voisi kertoa.

Goldilocks Zone -elokuva
Goldilocks Zone kuvattiin Yhdysvalloissa.Season Film Festival

Äärelä toivoo, että voisi tulevaisuudessa pitkää elokuvaa tehdessä hyötyä kokeellisista lyhytelokuvaprojekteista.

– Haluaisin tehdä kuvausprosessista itselle paineettoman tilan, ettei tarvitsisi tietää kaikkia vastauksia. Voisi katsoa myös käsikirjoituksen ohella, mitä kuvausten hetkellä syntyy ja olla avoinna kaikelle.

Kokkonen puolestaan ajattelee, että hän voisi toteuttaa pitkän elokuvan kevyellä tavalla.

– Kun tuli elokuvan maailmaan musiikin maailmasta, tuntui elokuvamaailma aika jähmeältä, autoritääriseltä ja hierarkkiselta. Kun on tottunut toimimaan bändissä ja tekemään musaa yhdessä, kollektiivisempi elokuvanteko kiinnostaa. Ehkä pienempi budjetti ja kollektiivisempi kiinnostaisi myös elokuvan puolella.

Levy ja elokuva syntyvät samaan tapaan

Kokkosen mielestä esimerkiksi levyn tekeminen ja lyhytelokuvan tekeminen ovat lähtökohtaisesti prosesseina hyvin samankaltaisia.

– Niissä on samat työvaiheet, ensin kirjoitetaan, sitten tehdään ja miksaillaan. Levykokonaisuuden ja teemojen miettiminen on vaan vapaampaa ja kevyempää kuin elokuvanteko.

Aihemahdollisuuksia pitkää elokuvaa varten on jo mielessä.

– Jostain naisnerosta voisin tehdä elokuvan, Kokkonen sanoo.

Kokkonen pitää viime aikoina käytyä elokuvamaailman tasa-arvokeskustelua tärkeänä. Erityisesti naisten häirintää on nostetty esiin.

– Elokuvamaailma on myllerryksessä. Esimerkiksi musiikkimaailmaa ei ole vielä avattu samalla tavalla.

Season Film Festival järjestetään 5.-8.4.2018 Helsingissä.