1. yle.fi
  2. Uutiset

Kuinka paljon liikuntaa oikein pitäisi harrastaa? Testaa, osaatko liikuntasuositukset

Leikkimielisessä testissä voit testata, kuinka hyvin tunnet terveysliikuntasuositukset.

terveysliikunta
Joogamattoa rullataan kasaan.
Marcos Alvarado / AOP

Runsas viikko sitten julkistetun selvityksen mukaan suomalaisten liikkumattomuus maksaa yhteiskunnalle miljardeja euroja.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan vain harva suomalainen liikkuu yhtä paljon ja monipuolisesti kuin suositukset sanovat ja yli neljännes suomalaisista ei liiku juuri lainkaan.

Asiantuntijat pitävät ongelmana sitä, että fyysinen aktiivisuus on vähentynyt ihmisten arjesta. Esimerkiksi työmatkaliikunta ja hyötyliikunta ovat vähentyneet. Ahkerakin liikunnan harrastaja voi itse asiassa liikkua suositusten mukaan liian vähän.

Miten sitten pitäisi liikkua?

Tällä hetkellä voimassa olevien terveysliikuntasuositusten mukaan aikuisen tulisi parantaa kestävyyskuntoa liikkumalla viikossa vähintään 2 tuntia 30 minuuttia reippaalla TAI 1 tunti 15 minuuttia rasittavalla tasolla. Sen lisäksi lihaskuntoa ja liikehallintaa pitäisi harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa. Liikunnan pitäisi kestää vähintään 10 minuuttia kerrallaan.

Yli 65-vuotiaiden liikuntasuositukset ovat hieman erilaiset. Myös yli 65-vuotiaille suositellaan 2 tuntia 30 minuuttia reipasta TAI 1 tunti 15 minuuttia rasittavaa kestävyysliikuntaa viikossa. Sen lisäksi heille suositellaan 2–3 kertaa viikossa lihasvoimaa, tasapainoa ja notkeutta lisääviä harjoituksia.

Suositukset uusiksi syksyyn mennessä

Terveysliikuntasuositukset perustuvat amerikkalaisiin suosituksiin (siirryt toiseen palveluun), joista terveysliikunnan edistämisen tutkimuslaitos UKK-instituutti on muokannut suomalaisille oman liikuntapiirakan (siirryt toiseen palveluun).

UKK-instituutin erikoistutkijan Minna Aittasalon mukaan liikuntasuosituksia ollaan parhaillaan päivittämässä, ja uusien suositusten pitäisi olla valmiit ensi syksynä. Uusissa suosituksissa ainakin 10 minuutin vähimmäisrajaa ollaan lyhentämässä (siirryt toiseen palveluun).

Alla olevalla testillä voit testata, kuinka hyvin sinä tunnet tämänhetkiset terveysliikuntasuositukset.

Ketkä seuraavista hahmoista täyttävät terveysliikunnan suositukset?

Lue seuraavaksi