Maksuhäiriömerkinnät yhä yleisempiä – Asiakastieto: luotonantajat jakamaan luottotietoja kattavammin

Suomalaiset käyttävät vakuudettomia kulutusluottoja entistä enemmän.

maksuhäiriöt
Maksukehotus.
Tiina Jutila / Yle

Luottotietoja myyvä Asiakastieto on huolestunut yhä yleistyvistä maksuhäiriömerkinnöistä.

Asiakastiedon mukaan tilanteelle pitää tehdä mahdollisimman pian jotain ennen kuin kuluttajat velkaantuvat liikaa. Asiakastiedon rekistereissä on alkuvuodesta luottojen maksuongelmista kertova maksuhäiriömerkintä yli 376 000 henkilöllä. Määrässä on muutaman tuhannen henkilön kasvu viime vuoteen verrattuna.

Asiakastiedon mukaan kuluttajien holtittomasta velkaantumisesta kertoo se, että alkuvuodesta yli 150 000 henkilölle tuli keskimäärin nelinkertainen määrä merkintöjä. Myös Suomen pankin tilaston (siirryt toiseen palveluun) mukaan vakuudettomien kulutusluottojen määrissä on reipasta yli viiden prosentin kasvua edelliseen vuoteen.

Kuluttajat ovat rahoittaneet elämäänsä viime vuosina entistä enemmän vakuudettomilla luotoilla, kun kulutusluottojen kokonaismäärissä ei ole tapahtunut vastaavaa isoa muutoksia. Myös kulutusluottojen takaisinmaksuajat ovat viime aikoina pidentyneet.

Luotonantajat jakavat tietoja vielä puutteellisesti

Asiakastieto haluaa luotonantoon nykyistä parempaa valvontaa. Nykyisin käytössä olevat maksuhäiriörekisteri ja jonkin verran yleistynyt niin sanottu positiivinen luottotietojen jakamisjärjestelmä eivät Asiakastiedon mukaan riitä.

Jakamisjärjestelmässä luottolaitokset jakavat keskenään asiakkaiden luottotietoa. Asiakastiedon mukaan järjestelmään on tulossa Aktian lisäksi mukaan myös muita perinteisiä pankkeja, mutta edelleen järjestelmä ei kata kuin osan myönnetyistä luotoista.

– Tarvitsemme kattavan tavan selvittää luotonhakijan kaikki velat mahdollisimman pian ennen kuin kuluttajien velkaantuminen kasvaa liikaa. Mikäli odotamme vielä uuden rekisterin perustamista, olemme myöhässä, liiketoimintajohtaja Jouni Muhonen Asiakastiedosta kiirehtii.

Muhonen viittaa oikeusministeriön viime vuoden lopulla käynnistämään selvityshankkeeseen (siirryt toiseen palveluun) luottotietojen rekisterin tarpeellisuudesta. Asiakastiedon ideoima jakamisjärjestelmä on vaihtoehtoinen tapa selvittää luottotietoja.

Lue myös:

Moni suomalainen on velkaisempi kuin tietääkään – riskit kasvavat