"Monille voi tulla suurempi ilo harrastaa, eikä vaan tehdä suorituksia" – uusi opetussuunnitelma myllertää taiteen perusopetuksen

Taiteen perusopetuksessa otetaan elokuussa käyttöön uusi opetussuunnitelma. Isoimpia muutoksia on, että moni oppilaitos luopuu tasosuorituksista. Se tuo haastetta opettajille mutta oppilaille muutos voi olla suunta paineettomampaan harrastamiseen.

opetussuunnitelmat
Lukiolainen Emma Dahl on soittanut viulua yhdeksän vuotta.
Lukiolainen Emma Dahl on soittanut viulua yhdeksän vuotta.Jarkko Heikkinen/Yle

Vaasalainen Emma Dahl ottaa viulunsa tottuneesti kotelosta ja asettelee nuotit ja viulun soittovalmiiksi. Toivo Kuulan Tertsetin kauniit sävelet täyttävät luokkahuoneen ja Emman sekä soitonopettajien Sanna Mikkola-Blombergin ja Alexei Meidzofin yhteissoitto on kaunista ja herkkää.

Luokiota käyvä Emma soittaa päivittäin useita tunteja ja viikonloppuisin saattaa viulunsoiton parissa kulua kahdeksankin tuntia päivässä. Dahl on suorittanut sekä viulusta että pianosta musiikkiopistotasot ja tottunut siis saamaan arvosanoja ja olemaan arvosteltavana. Uuden opetussuunnitelman myötä arvostelu muuttuu kokonaisvaltaisemmaksi.

Arvosanat ja tasosuoritukset poistuvat Vaasassa

Elokuun alussa voimaan tuleva taiteen perusopetuksen uusi opetussuunnitelma jättää musiikkioppilaitoksille paljon liikkumavaraa opetuksen suunnittelussa. Oppilaan edistymistä arvioidaan pidemmällä aikavälillä ja oppilaan itsearvioinnin painoarvo kasvaa. Kuula-opistossa tämä tarkoittaa tasosuorituksista luopumista.

Tarkasti ottaen opetussuunnitelman perusteet eivät ole vaatineet niiden näyttöä aiemminkaan. Perusteissa sanottiin kuitenkin, että oppilaitoksen pitää kertoa, minkä vaatimusten mukaan päättösuorituksen arviointi on tehty. Esimerkkinä olivat Suomen musiikkioppilaitosten liiton SML:n laatimat tasosuoritukset, joiden varassa valtaosa koulutuksen järjestäjistä onkin toiminut jo vuosikymmeniä.

Oikein soveltamalla tasosuorituksista voi pitää kiinni jatkossakin, mutta sellaisinaan, vanhanmallisina, ne eivät sovi uusien perusteiden henkeen, kertoo Opetushallituksen opetusneuvos Eija Kauppinen.

Viulunsoiton opettaja Sanna Mikkola-Blomberg ja oppilas Emma Dahl.
Viulunsoiton opettaja Sanna Mikkola-Blomberg ja oppilas Emma Dahl.Jarkko Heikkinen/Yle

Kaikkein tärkeintä on arvioida oppilaan oppimisprosessia. Ytimenä on se, ettei arvioida vain yhtä tiettyä suoritusta. Muutos on iso, sanoo opettaja Sanna Mikkola-Blomberg.

– Meiltä poistuu arviointi numeroina ja oppimisprosessia pitää pystyä jatkossa arvioimaan kokonaisuutena. Sitten kun halutaan esimerkiksi mahdollistaa Emman kaltaisten soittajien mahdollinen jatko ihan ammattilaisuuteen saakka, niin on myös kehitettävä miten eri oppilaitoksista tulleita soittajia vertaillaan ja laitetaan järjestykseen. Siihen on luotava uusi systeemi ja metodi, kertoo Mikkola-Blomberg.

Iloa harrastukseen

Emma Dahl ei ole stressannut numeroista ja suorituksista mutta hän uskoo, että kun tiukka numeroarviointi poistuu, saattaa se olla osalle oppilaista helpotus.

– Monille voi tulla suurempi ilo harrastaa, eikä vaan tehdä suorituksia. Niistä voi kuitenkin tulla paineita, miettii Dahl.

Välillä soitetaan isossa salissa.
Välillä soitetaan isossa salissa.Jarkko Heikkinen/Yle

Uudella opetussuunnitelmalla onkin tarkoitus saada harrastuksen ilo pysymään ja tärkeää on ottaa huomioon erilaiset oppijat.

– Toiset oppii nopeammin ja toiset on hitaampia mutta hekin edistyvät omalla tasollaan ja tämä pitää ottaa arvioinnissa huomioon, sanoo Mikkola-Blomberg.

Taiteen perussopetuksen uudessa opetussuunnitelmassa on lukuisia muutoksia. Esimerkiksi improvisointiin ja säveltämiseen kannustetaan nyt enemmän. Oppilaat voivat myös enemmän vaikuttaa omiin opintoihinsa ja kun opinnot etenevät, saavat he myös mahdollisuuden muun muassa valinnaisaineisiin.

Opetussuunnitelma korostaa myös tiiviimpää yhteistyötä eri taidemuotojen välillä ja uusia kohderyhmiäkin pitäisi löytää.

Juttua korjattu 24.9. klo 14:10: Uusi opetussuunnitelma ei poista tasosuorituksia, koska myöskään aiempi opetussuunnitelma ei edellyttänyt niitä. Suoritusten arvioinnissa on tähän asti laajasti käytetty Suomen musiikkioppilaitosten liiton SML:n laatimia tasosuorituksia, mutta uuden opetussuunnitelman myötä oppilaitokset tekevät itse oman kriteeristönsä.