16-vuotias Paavo Kortelainen hallitsee jo 12 tonnin traktorin – pian hän saattaa päästä myös auton rattiin

Suomessa jo 15-vuotias saa ajaa traktoria, ja pian vähän vanhempi saattaa päästä autokouluun. Autoliitto kannustaa harkitsemaan myös ajokortin alaikärajan laskemista.

ajokortit
16-vuotias nuori ajaa traktoria.
Kajaanilainen Paavo Kortelainen on harjoitellut traktorien käsittelyä siitä lähtien, kun jalat ovat yltäneet polkimille.Niko Mannonen / Yle

PaltamoVihreä traktori etenee peltojen lomassa kohti Paltamon Kontiomäellä sijaitsevaa huoltoasemaa. Nuori kuljettaja pyöräyttää traktorin sujuvasti parkkiin henkilöautojen väliin. Ohjaamosta astuu hymyillen alas 16-vuotias Paavo Kortelainen, jolle tieliikenteessä liikkuminen on jo rutiinia.

Vaikka nuoren alla oli hetki sitten 8,5 tonnin menopeli, henkilöauton rattiin Kortelaisella ei ole vielä asiaa. Tilanne voi kuitenkin muuttua jo tulevana kesänä, mikäli ajokorttilain uudistus toteutuu.

Hallituksen viime syksynä eduskunnalle antama ajokorttilain muutosesitys päästäisi nuoret opettelemaan autoilua liikenteeseen jo 16-vuotiaina. Uudistuksen tavoitteena on selkeyttää ja keventää ajokorttikoulutuksen sääntelyä. Muutoksen toivotaan edistävän myös vaihtoehtoisten opetusmenetelmien käyttöä.

Animaatio.
Noin 8,5 tonnia varusteineen painava traktori ja noin 85 kg painava mopo ovat 15-vuotiaille luvallisia ajoneuvoja tieliikenteessä. Animaatio: Henry Lämsä / Yle

Tällä hetkellä henkilöauton, eli B-kortin, ajokoulutuksen voi aloittaa 17-vuotiaana. Lakimuutos mahdollistaisi nuorelle pidemmän ajan autoilun harjoitteluun, mutta uudistuksen jälkeenkin ajokortin saisi taskuun vasta täysi-ikäisenä.

– Melko nuoriahan me olemme. Vasta 16-vuotiaita, ja meidät pitäisi päästää auton rattiin, Kortelainen pohtii.

Autoliitto on linjannut (siirryt toiseen palveluun) lausunnossaan, että ajo-opetuksen aloitusikärajan laskeminen olisi hyödyllistä erityisesti opetuslupaopetuksessa, koska silloin ajamista voidaan harjoitella enemmän normaalin arkiliikenteen seassa. Autoliiton mukaan Suomessa kannattaisi myös harkita mallia, jossa kuljettajantutkinto voitaisiin suorittaa jo 17 vuoden iässä.

Mopo, henkilöauto ja traktori parkkialueella.
B-kortilla voi ajaa myös mopoja ja traktoreita.Niko Mannonen / Yle

16-vuotiaan Paavo Kortelaisen mielestä mopolla ja traktorilla ajaminen on nuorelle hyödyllistä, koska tieliikenteen säännöt, vaaratilanteet ja ajonopeudet tulevat tutuksi nuoresta pitäen. Kainuussa matkat opiskeluihin ja harrastuksiin voivat olla kymmeniä kilometrejä. Jos nuoret liikkuvat mopoilla tai traktoreilla, kokemusta karttuu.

– Olen ajanut traktorilla siitä lähtien, kun olen yltänyt polkimille. Reaktioajat ja jarrutusmatkat ovat tulleet melko tutuiksi. Isommalla vehkeellä jarrutusmatkat ovat vähän pidemmät. Ihan pieneen parkkiruutuun ei mahduta, kertoo Kortelainen.

15-vuotiaalla traktorikuljettajalla on suuri vastuu

Ajokorttiuudistuksen yhteydessä pohditaan, onko nuorilla tarpeeksi kykyjä hallita ajoneuvoa ja reagoida muuhun liikenteeseen. Vastaavia taitoja tarvitaan kuitenkin jo traktorin ratissa, jonka kuljettajaksi pääsee 15-vuotias.

Liikennetraktorikorttitutkintoon vaaditaan teoria- ja käsittelykoe.

Nuori mies seisoo traktorin edessä.
Paavo Kortelainen taitaa tieliikenteessä liikkumisen lisäksi maatilan töitä.Niko Mannonen / Yle

Kainuussa on maaseutu lähellä ja traktoreita liikkuu myös tieliikenteen seassa. Maatiloilla on monia töitä, joissa nuorikin voi olla tärkeänä apuna ja samalla kartuttaa traktorin käsittelykokemusta. Kortelaisen perheessä traktorit ovat tärkeitä työkoneita.

– Olen päässyt T-kortin avulla ajamaan pelloille, joten isännän kaverina on ollut helpompi toimia, kertoo Kortelainen.

Traktorien ja henkilöautojen massat ja nopeudet poikkeavat huomattavasti toisistaan. Traktori vaatii kokonsa puolesta hyvää ajoneuvon hahmotuskykyä. Henkilöautolla ajonopeudet ovat suuremmat kuin traktorilla ajaessa, mikä vaatii kuljettajalta erilaista ennakointia ja tieliikenteen tuntemusta. Siksi yli 60 kilometriä tunnissa kulkevien traktorien kuljettamiseen tarvitaan vähintään B-kortti.

Traktori ja henkilöauto on kuvattu ylhäältä päin.
Traktorit voivat painaa 8 - 12 tonnia ja keskikokoisen perheauton kokonaismassa voi olla alle 2 tonnia. 15-vuotiaalla on suuri vastuu trakotrin ratissa.Niko Mannonen / Yle

Kortelainen uskoo tarvitsevansa aikuisena useita ajokorttiluokkia. Nuori toivoo työllistyvänsä maatalousalalle, ja uskoo, että usean luokan ajokortista on hyötyä.

– T-kortin lisäksi aion hankkia ainakin B-kortin heti, kun se on mahdollista. Ja intin kautta sitten isompia korttiluokkia.

Kortelaisen mielestä B-ajokortin voisi myöntää jo 16-vuotiaalle, jolla on ajokortti ja aiempaa ajokokemusta esimerkiksi mopon tai traktorin kuljettamisesta.

– Ajaessa kehittyy ja virheistä oppii. Liikenteessä pitäisi yrittää ajaa kunnolla, muistuttaa Kortelainen ajokortista haaveileville nuorille.

Ajokorttilakiuudistus on tällä hetkellä eduskunnan valiokuntakierroksella. Sen käsittelystä ei ole vielä julkaistu lisätietoja. Paavo Kortelainen ja Pekka Haverinen ovat kuvanneet kesällä 2017 maatilan töitä. Kaverusten kotivideo löytyy täältä (siirryt toiseen palveluun) (Youtube).

Korjattu 16.4.2018 klo 12:36 kuvatekstistä Paavo Kortelaisen kotipaikkakunnaksi Kajaani. Aiemmin kuvatekstissä kerrottiin virheellisesti Kortelaisen olevan kotoisin Paltamosta.