Säiliövaunujen suistuminen aiheuttaa suuronnettomuuden riskin – akuuttia vaaraa ei ole

Maahan vuotanutta vaarallista ainetta imetään maasta ja säiliövaunujen siirtoa valmistellaan. Henkilöliikenteen junat korvataan busseilla Kouvola–Mäntyharju –välillä. Liikennevirasto arvioi junaliikenteen palaavan normaaliksi Savon radalla sunnuntaina.

Mäntyharju
kaatuneita säiliövaunuja radan varressa
Etelä-Savon pelastuslaitos

Lauantaina kello 12 jälkeen saatiin tieto Savon radalla Kinnin liikennepaikalla tapahtuneesta vaarallisen aineen vuodosta, säiliövaunun suistuttua raiteilta.

Onnettomuuspaikalla oli noin 40 vaarallista ainetta sisältävää säiliövaunua, joista viimeinen oli repeytynyt ajauduttuaan pois radalta ja bensiinin omaista nestettä pulppusi maastoon kymmeniä tuhansia litroja.

Iltakymmenen maissa Mäntyharjun pelastuslaitoksen päivystävä palomestari Jarno Laikola kertoi imuauton imevän maahan valunutta, herkästi syttyvää nestettä talteen.

– Yksiköt mittaavat syttymisvaaraa jatkuvasti ja varmistavat, että jos syttyminen tapahtuu, se saadaan välittömästi taltutettua.

– Akuuttia vaaraa ei tällä hetkellä ole, mutta syttymisvaara on olemassa niin pitkään, kunnes maassa oleva aine on saatu imettyä pois ja säiliöt tyhjennettyä, Laikola sanoi.

Vaunujen siirtoa valmistellaan

Laikolan mukaan ehjiä vaunuja oltiin vielä illan ja yön mittaan siirtämässä pois ja sen jälkeen valmistelemassa pahasti revenneen vaunun tyhjentämistä ja sen vieressä olevan, pieniä vaurioita saaneen, toisen vaunun tyhjentämistä.

– Tyhjentämisen jälkeen pohditaan, miten vaunut saadaan alueelta pois. Siihen tarvitaan tarvitaan VR:n erikoiskalustoa. Niin pitkään kun torjuntakalustoa on paikalla, ei junaliikennettä voida päästää alueen läpi, Laikola arvioi.

Lauantaina alkuillasta vuorossa ollut Mäntyharjun päivystävän palomestari Eero Aho kertoi, että vuoto oli saatu pääpiirteissään tukittua kello 17.30 maissa.

Kartta
Yle Uutisgrafiikka

Onnettomuustutkintakeskus on aloittanut alustavan tutkinnan onnettomuudesta.

OTKESin tutkijat olivat Ahon mukaan saapuneet alkuillasta kohteeseen. Iltakymmeneltä tutkimukset olivat siinä vaiheessa, että lupa ehjien säiliövaunujen pois kuljettamiseksi oli saatu.

Turman syy ei toistaiseksi ole selvillä.

"Suuronnettomuusvaara aiheutuu kymmenistä tuhansista litroista syttyvää nestettä"

Suuronnettomuusvaaran aiheuttaa Ahon mukaan suuri määrä herkästi syttyvää ja höyrystyvää nestettä maastossa.

Kyseessä on Ahon mukaan metyyli-tert-butyylieetteri-niminen, kansanomaisemmin bensiinin lisäaine, joka on bensiiniä reaktiivisempi. Neste kulkeutuu tuulen mukana ilmaa raskaampana esimerkiksi kuoppiin tai alaville maille ja hyvinkin etäälle onnettomuuspaikasta.

– Pelastustöitä tehtäessä on vaarana, että kipinöitä syntyy, joten meillä on ollut myös välitön vaara vaahdotettaessa onnettomuuskohdetta sekä torjuttaessa mahdollista tulipaloa vedellä, Aho sanoo.

Pelastuslaitos kieltää kaikkia ulkopuolisia liikkumasta ainakaan kilometriä lähempänä onnettomuusaluetta. Alue sijaitsee syrjässä, noin 15 kilometriä Mäntyharjulta etelään.

– Jälkitorjuntatyöt kestävät mahdollisesti koko ensi viikon, Aho sanoo.

Henkilöliikenteen junat korvataan busseilla

Henkilöliikenteen junat korvataan toistaiseksi busseilla Kouvola–Mäntyharju–välillä. Liikennevirasto arvioi junaliikenteen palaavan normaaliksi Savon radalla sunnuntaina.

Etelän suunnasta Mikkeliin, Kuopioon ja Kajaaniin tai näiden väliasemille matkalla olevien matkustajien etenemiseen tulee viivästyksiä. Samaan tapaan matkan hidastumiseen saavat varautua pohjoisen suunnasta Kuopion, Mikkelin ja Kouvolan kautta etelään matkustamassa olevat.

Liikenneviraston liikennepäällikön Timo Hämäläisen mukaan myös osa yhteysjunista saattaa myöhästellä jonkin verran odottaessaan Savon radan matkustajia.

Hämäläisen mukaan IC-junia tai Pendolinoja kulkee rataosuudella parisenkymmentä vuorokaudessa parin tunnin välein.