1. yle.fi
  2. Uutiset

Kenen piti ilmoittaa Mäntyharjun kemikaalilastista? – Säännös ilmoitusvelvollisuudesta on epätarkka

Mäntyharjun metsikössä noin kolme viikkoa seisseet 50 säiliövaunua olivat junaradalla säilössä poikkeuksellisen pitkään.

kemikaalionnettomuudet
kaatuneita säiliövaunuja radan varressa
Etelä-Savon pelastuslaitos

Vastuukysymys vaarallisten kemikaalien varastoinnin ilmoittamisesta pelastuslaitokselle on epäselvä. Mäntyharjun kemikaalionnettomuuden yhteydessä on käynyt ilmi, että Etelä-Savon pelastuslaitos oli tietämätön, että maakunnassa oli metsän keskelle varastoitu 50 säiliövaunullista vaarallista bensiinin lisäainetta.

VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuomisen mukaan Mäntyharjulle varastoiduista säiliövaunuista VR oli tehnyt ilmoituksensa täysin ohjeiden mukaisesti. Tuomisen mukaan VR:n ohjeet velvoittavat yhtiötä pyytämään lupaa liikennevirastolta ja antamaan tieto liikenneviraston rataliikennekeskukselle.

– Tämän ohjeen mukaan on toimittu. Tähän säilytykseen oli saatu lupa liikennevirastolta ja liikenneviraston rataliikennekeskusta oli informoitu asianmukaisesti. Tämmöiset ohjeet meillä on, Tuominen sanoo.

Liikenteen turvallisuusviraston Trafin raideliikennejohtajan Yrjö Mäkelän mukaan vaarallisten aineiden rautatiekuljetuksiin liittyvään valtakunnalliseen asetukseen sisältyy ilmoitusvelvollisuus paikalliselle pelastuslaitokselle. Asetuksen mukaan ilmoitusvelvollisuus kuuluu joko rautatieliikenteen harjoittajalle tai rataverkon haltijalle.

– Se säännös itsessään on passiiviin kirjoitettu. Säännös ei ihan tarkkaan kerro kenelle se ilmoitusvelvollisuus kuuluu, toteaa Yrjö Mäkelä.

– Se voisi olla yksi sellainen täsmennyksen kohta nimenomaan sen vuoksi, ettei tule tarpeettomia tietokatkoksia tämän tyyppisissä asioissa. Siihen palataan osana kokonaisarviota myöhemmin, pohtii Mäkelä.

Poikkeuksellisen pitkä välivarastointi

Mäntyharjussa jatkokuljetusta odottaneet 50 säiliövaunua olivat poikkeuksellisen pitkään välivarastoinnissa Mäntyharjun Kinnin liikepaikalla. Säiliöt olivat ylittäneet Venäjän ja Suomen rajan Vainikkalan kohdalla, ja junavaunut olivat matkalla Kotkan Mussalon satamaan. VR:n Tuomisen mukaan sataman ruuhkien takia säiliöitä ei oltu päästy lastaamaan, vaan ne ovat odottaneet Kinnan liikennepaikalla noin kolme viikkoa.

– Se on aika epätyypillinen aika. Yleensä ja yhtiönkin näkökulmasta on tehokkainta, että pystytään ajamaan suoraan satamaan. Tällainen välivarastointi on sellaine asia, mitä ei tavoitella, Tuominen kertoo.

Tuominen kertoo, että Mäntyharjun lähellä ollutta vaunuletkaa on valvottu sääntöjen mukaan.

– Viranomaismääräysten ja yhtiön sisäisten määräysten mukaan on valvontaa hoidettu. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että siellä käydään ihan paikan päällä katsomassa, että kaikki on niinkuin pitääkin, Tuominen sanoo.

Turvajärjestelyihin vedoten Tuominen ei avaa sitä, kuinka usein ja miten valvontaa on suoritettu. Tuominen kertoo, että VR ei ole havainnut sisäisissä tutkinnoissaan toistaiseksi mitään, joka selittäisi vaunujen liikkellelähdön.

– En uskalla lähteä ennakoimaan, mutta kyllä syy varmasti selviää, Tuominen pohtii.

Asiaa selvittelee myös poliisi. Poliisi tekee esiselvityksiä siitä, onko Mäntyharjun lauantaisessa kemikaalionnettomuudessa aihetta rikostutkintaan. Mikäli poliisi päätyy tutkimaan onnettomuutta ympäristörikoksena vaatii se teolta tahallisuutta tai törkeää huolimattomuutta. Poliisi kuulee eri osapuolia tiistaina.

Lue seuraavaksi