Tutkimus: Valtaosa tubettajista kokee olevansa roolimalleja – joutuvat jopa tahtomattaan terapeutin rooliin: "Sitä on hieman ristitulessa"

Tubettajat voivat vaikuttaa seuraajiensa kulutuspäätöksiin, arjen valintoihin ja jopa arvoihin. A-lehdet ja Aikakausmedia tutkivat, miten tubettajat itse kokevat roolinsa mielipidevaikuttajina.

tubettajat
Tubettajat ja fani
Jaani Lampinen / Yle

Joona Hellman, 22, on julkaissut videoita YouTubessa noin puolitoista vuotta. Lyhyestä ajasta huolimatta suosio on kasvanut jo niin suureksi, että hän tienaa vloggaamisella elantonsa.

Hellman kertoo, että on aina halunnut viihdyttää ja olla esillä, mutta tärkeintä videoiden tekemisessä on halu nostaa itselle tärkeitä asioita.

– Toivon, että saan niin ison äänen, että voin vaikuttaa asioihin. Jos vaikka haluan puhua nuorten ulkonäköpaineista tai koulukiusaamisesta, niin minulla olisi niin iso ääni, että ihmiset voisivat luottaa minuun, Hellman pohtii.

Sen sanon, että en ole kenenkään kasvattaja, se kasvatus tapahtuu kotona ja kouluissa

Joona Hellman, tubettaja

Hellman on yksi Tubettajan valta ja vastuu -tutkimukseen osallistuneista vloggaajista. A-lehtien ja Aikakausmedian tekemään tutkimukseen haastateltiin neljätoista YouTubesta tuttua videoiden tekijää.

Heistä valtaosa, 75 prosenttia, kokee olevansa roolimalleja.

Myös Hellman ymmärtää, että muut ihmiset voivat nähdä hänet roolimallina, mutta itse hän ei näin koe. Eikä se ole myöskään mikään tavoite.

– Totta kai vastuu joskus painaa. Mietin esimerkiksi, voinko sanoa joitain asioita. Mutta sen sanon, että en ole kenenkään kasvattaja, se kasvatus tapahtuu kotona ja kouluissa.

Tosi usein ihmiset tulee sanomaan jostakin aiheesta, että mulla on ollut hyviä pointteja, ja että he näkevät asiat nyt eri tavalla

Papananaama, tubettaja

Papananaama eli 25-vuotias Sini Laitinen on julkaissut videoita YouTubessa viitisen vuotta. Hän pyrkii videoillaan kolmeen tavoitteeseen: joko ne ovat informatiivisia, samaistuttavia tai hauskoja.

Videoillaan hän on puhunut esimerkiksi sukupuolirooleista: siitä voivatko miehet meikata tai naiset olla ajamatta karvoja. Mielipiteisiinkin hän uskoo vaikuttaneensa.

– Tosi usein ihmiset tulee sanomaan jostakin aiheesta, että minulla on ollut hyviä pointteja, ja että he näkevät asiat nyt eri tavalla. Silloin koen, että minun argumentit ovat olleet hyviä ja olen onnistunut tuomaan esiin pointtini.

Myös tutkimuksen mukaan tubettajat uskovat voivansa vaikuttaa asenteisiin ja arvoihin, esimerkiksi suvaitsevaisuuteen tai itsensä hyväksymiseen.

Joskus olen jakanut kriisipalvelun numeron

lainaus Tubettajan valta ja vastuu -tutkimuksesta

Tubettajat kertovat saavansa nuorilta yhteydenottoja hyvinkin aroista aiheista ja joutuvat ehkä tahtomattaankin terapeutin rooliin.

Tämä on tuttua myös Joona Hellmanille.

– Sitä on hieman ristitulessa. Ihmiset kirjoittavat koskettavia viestejä ja avautuvat ongelmistaan. Mutta enhän minä ole oikeasti heidän elämässään läsnä, enkä voi olla apu.

Vakavissa asioissa Hellman neuvoo kertomaan asiasta ihmisille, jotka ovat oikeasti fyysisesti läsnä nuoren elämässä: perheelle, koulukuraattorille, kouluterveydenhoitajalle.

Tubettajat ovat usein itsekin nuoria ihmisiä, joilla ei ole koulutusta selvittää vaikeita ongelmia. Hellman toivoo, että vanhemmat kotona ja opettajat mediakasvatustunneilla puhuisivat myös tästä.

Ja siitä, millaisia viestejä tubettajille voi lähettää.

– Joskus tulee sellaisia rankkoja viestejä, joista en voi olla varma, ovatko ne totta vai haetaanko vain huomiota ja keksitään tarinoita omasta päästä.

Tubettajat paneelissa kiasma
Tubettaja Joona Hellman (vas.), A-lehtien liiketoimintajohtaja Anni Lintula ja Sini Laitinen eli Papananaama paneelissa tiistaina.Jaani Lampinen / Yle

Papananaama eli Sini Laitinen arvioi tyylinsä olevan sellainen, ettei hänestä haeta samalla tavalla kuuntelijaa kuin monista muista tubettajista. Myös hänen katsojakuntansa on pääosin jo aikuisiässä.

Mutta on yleisössä myös alaikäisiä. Se ei kuitenkaan vaikuta hänen videoidensa tekemiseen ja reippaaseen kielenkäyttöön.

– Ajattelen kuitenkin, että minulla on ihan hyvät arvot. Mutta en ehkä itse antaisi ihan pienten katsoa videoitani. Kanavalleni sopiva ikäraja voisi olla ehkä joku 15 vuotta.

Ikärajojen laittaminen kanaville ei ole Laitisen mukaan kuitenkaan kaupallisesti ja mainostulojen kannalta kannattavaa.

Apteekista loppui aknen täsmähoitotuote, kun tein siitä videon

lainaus Tubettajan valta ja vastuu -tutkimuksesta

Tubettajat vaikuttavat myös seuraajiensa kulutuspäätöksiin ja arjen valintoihin. Tähän saumaan ovat iskeneet mainostajat: Youtube-tähdet tekevät yhteistyötä brändien kanssa ja tuovat videoillaan esille kaupallisia tuotteita.

A-lehtien ja Tubeconin tekemän aiemman kyselyn mukaan noin puolet tubettajien seuraajista on ainakin harkinnut ostavansa jonkun tuotteen, jota videoilla on esitelty.

Tubettajat itse suhtautuvat kaupallisuuteen myönteisesti, vaikka ovatkin tarkkoja siitä, että tuotteet ja yhteistyö sopivat heidän imagoonsa.

Papananaaman mielestä on luonnollista, että kun luova ala kasvaa, siihen tulee mukaan enemmän rahaa ja kaupallisuutta. Se on kuitenkin hänen mielestään muuttanut tubettamisen luonnetta Suomessakin.

– Silloin kun aloitin, niin ei kukaan silloin aloittanut Suomessa tubettamista sen takia, että siitä saisi rahaa. Mutta minusta tuntuu, että nykyään tosi moni tekee niin. Mutta minun olisi typerä valittaa siitä, koska itsekin saan tästä rahaa, Papananaama eli Sini Laitinen sanoo.