Opiskelijan näyttötyöstä kasvoi ainutlaatuinen testilaboratorio –Nastolassa testataan renkaita maailman parhaille pyöräilijöille

Pyöräilijöiden lisäksi Wheel Energy tekee testejä ratakelaajille. Paralympiavoittaja Toni Piispasen mukaan huonolla renkaalla voi hävitä useita kymmenyksiä.

Polkupyörän renkaat
Toimitusjohtaja Petri Hankiola testaa pyörän rengasta Wheel Energyn testilaboratoriossa
Petri Hankiola testaa Nastolassa maailman kovimpien pyöräilijöiden renkaita.Juha-Petri Koponen/Yle

Metallipiikki painuu vasten polkupyörän rengasta. Kumi antaa myöten, mutta lopulta piikki sujahtaa siitä läpi. Viereisessä laitteessa giljotiinia muistuttava terä iskeytyy renkaaseen uudestaan ja uudestaan. Meneillään on testi, jonka avulla selvitetään renkaan iskunkestävyyttä.

Lahden Nastolassa sijaitseva Wheel Energy on testannut huippupyöräilijöiden välineitä jo vuosien ajan. Nyt asiakaskunta on laajentunut ja asiakkaina on maailman suurimpia rengasvalmistajia, kuten Michelin ja Continental. Polkupyörän ja auton renkaiden lisäksi yritys testaa muun muassa moottoripyörien ja pyörätuolien renkaita.

Kone testaa pyörän renkaan iskunkestävyyttä
Iskunkestävyyttä testataan muun muassa terävien piikkien avulla.Juha-Petri Koponen/Yle

Toimitusjohtaja Petri Hankiolan mukaan Wheel Energy on maailman ainoa itsenäinen rengaslaboratorio, joka testaa polkupyörän renkaita näin laajalla valikoimalla.

– Meillä on kymmenkunta eri aluetta, joilla polkupyörän renkaita testataan. Yksi kilpaileva yritys on Hollannissa, mutta siellä on huomattavasti suppeampi testivalikoima.

Nelinkertainen Tourin voittaja ajaa Nastolassa testatuilla renkailla

Nastolassa voidaan tutkia esimerkiksi renkaiden rullaavuutta, kitkaa, kulumista ja ilmanvastusta. Lisäksi niille tehdään pisto- ja iskukokeita. Laboratorion lisäksi renkaita testataan myös kenttäolosuhteissa erilaisilla tienpinnoilla. Toimitusjohtaja on innokas pyöräilijä, joten testilenkit taittuvat leikiten.

Pyörän renkaita testauslaitteessa
Juha-Petri Koponen/Yle

Petri Hankiola rakensi ensimmäisen testauslaitteen opintojensa päätteeksi insinöörityönä. Hän kertoo pohtineensa renkaiden vierinvastuksia ystäviensä kanssa ja kun mittaustuloksia ei ollut, hän päätti hankkia niitä itse. Yritys suunnittelee ja valmistaa edelleen kaikki testauslaitteet itse.

Vaikka kaikilla rengasvalmistajilla on omat testilaboratorionsa, on puolueettomille tutkimustuloksille kysyntää. Tiedot hyödyttävät paitsi valmistajia, myös kuluttajia ja huippu-urheilijoita. Yrityksen toimitilojen seinällä roikkuu esimerkiksi nelinkertaisen Tour de France -voittaja Chris Froomen paita. Froomen talli Sky Team on ollut Wheel Energyn asiakas jo vuosia.

Väärä rengasvalinta voi maksaa mitalin ratakelauksessa

Kun taistellaan kullasta ja kunniasta, kyse on sekunnin sadasosista. Ratakelauksen paralympiavoittaja Toni Piispasella on tästä omakohtaista kokemusta, paralympiakulta heltisi aikanaan 88 sadasosan turvin.

Tärkeintä on tietenkin se, kuinka paljon jerkkua kelaajan hartiapankista löytyy, mutta pyörätuolikelaus on myös välineurheilua.

– Esimerkiksi rengaspaineiden merkitys on valtava. Jos on kova mondo-rata, silloin laitetaan enemmän paineita ja pehmeälle tartan-radalle vähennetään paineita, ettei rengas uppoa radan sisään.

Toni Piispanen
Toni PiispanenParalympiakomitea

Piispanen testaa kevään aikana välineistöä tulevaa kautta varten. Hänen mukaansa menestyksen kannalta on oleellista, että Suomesta löytyy osaamista renkaiden testaamiseen. Marginaalit ovat sadan metrin matkalla niin pieniä, että kilpakumppaneille ei voi antaa milliäkään tasoitusta.

– Fakta on se, että kun tapellaan sadasosista, pienikin muutos on merkittävä. Kyllä meidän täytyy olla välinepuolellakin olla maailman kärjessä.

Tällä hetkellä Toni Piispanen ja Petri Hankiola testaavat vanteiden vaikutusta kelaustuolin nopeuteen. Tavallisesti kelataan neljäpuolaisella renkaalla mutta kaksikko selvittää nyt, miten umpivanne toimisi. Myös tuolin paino on olennainen asia.

– Toinen kehitystyö, mitä tällä hetkellä tehdään, on saada vanteesta mahdollisimman kevyt. Mitä kevyempi tuolin paketti on, sitä kovempaa sillä todennäköisesti pääsee, toteaa Piispanen.