Nordea lätkäisee pankkiasionnille jopa 90 euron vuosimaksun – Pankki: Suurimmalla osalla hinta laskee

Mobiilipankkia käyttävä asuntovelallinen voi saada pankkipalvelunsa Nordeasta ilmaiseksi. Pankki lupaa ohjeistaa asiakkaitaan mobiilipankin käyttämiseen.

Nordea
Nordean lippu.
Derrick Frilund / Yle

Pankkikonserni Nordea aikoo uudistaa pankkipalveluidensa hinnoittelua. Nordea kertoi hiljattain, että Nordean päivittäispalvelut ovat jatkossa maksuttomia esimerkiksi mobiilipankkia ja tunnuslukusovellusta käyttäville asuntolaina-asiakkaille.

Pankki tarjoaa peruspakettia asiakkaille, joilla käytössä on verkkopankki, tili ja kortti. Paketti sisältää käyttötilit, 1–2 korttia ja pankkitunnusten kuukausimaksut, hinnalla 7,50 euroa kuukaudessa, mistä vuodessa kertyy 90 euroa maksettavaa Asuntolaina-asiakkaalle hinta on 4 euroa kuukaudessa.

Mobiilipankin käyttöön ottava asiakas selviää 4 euron kuukausimaksulla, ja hinta laskee nollaan euroon, jos asuntolaina on Nordeassa.

– Kannattavinta asiakkaalle on, jos hänellä on Nordeassa tili, tilille kortti ja hän käyttää asiointiin ensisijaisesti mobiilipankkia ja tunnuslukusovellusta, pankki kuvaili tiedotteessaan (siirryt toiseen palveluun).

Mobiilipankki etusijalle

Nordean mukaan kyseessä ei ole verkko- ja mobiilipankin hinnoittelun muutos, vaan hinnoittelua halutaan kokonaisuudessaan selkeyttää.

– Mobiilipankki on jatkossa pankkipalveluiden ensisijainen ”käyttöliittymä”, jolla voi hoitaa lähes kaikki pankkiasiat, kertoo Marko Mettenranta Nordean viestinnästä.

– Suurimmalla osalla asiakkaista hinnat laskevat tai pysyvät samana. Haluamme kannustaa asiakkaita käyttämään mobiilipankkia, ja olemme tuomassa asiakkaille uuden mobiilipankin tänä keväänä, Mettenranta kertoo Ylelle puhelimitse.

Hänen mukaansa hintamuutosten vaikutuksia on vaikea suoraan verrata nykytilanteeseen, kun asiakkaan omat valinnat vaikuttavat hintaan, ja joitain maksuja voi poistuakin.

Nordea: Autamme mobiilipankin käytössä

Muutoksen myötä Nordean vanha etuohjelma puretaan ja tilalle tulevat palvelupaketit. Etuohjelman piirissä on ollut suurin osa asiakkaista.

– Tarjoamme asiakkaille monia kanavia ja asiakas itse valitsee, missä kanavassa haluaa asioida. Emme siis rankaise verkkopankin käyttäjiä, vaan verkkopankkia voi käyttää mobiilipankin rinnalla, Mettenranta toteaa.

Mobiilipankkiasioinnin tuoman edullisemman hinnan saa, kun ottaa mobiilipankin käyttöön, eikä sen tarvitse olla ensisijainen asiointipaikka.

– Autamme asiakkaita esimerkiksi lataamaan tunnusluku- ja mobiilipankkisovelluksen sekä myös käyttämään niitä. Nordean konttoriin voi tulla harjoittelemaan uusien palveluiden käyttöä turvallisissa olosuhteissa, Mettenranta sanoo.

Uusi hinnoittelu astuu voimaan heinäkuun alussa, ja asiakkaat saavat siitä henkilökohtaisesti kohdistetun kirjeen.

Muista pankkikonserneista on jo kommentoitu ainakin Tietoviikko-lehdelle (siirryt toiseen palveluun), että ne eivät aio muuttaa hinnoitteluaan. S-pankin viestintäjohtaja Raija Gyntherin mukaan S-pankki ei aio hinnoittelullaan ohjata ohjata asiakkaita tietyn alustan käyttöön. Samaa kommentoidaan OP:sta.