Lakaisukoneen kuljettajan arki on kävelyvauhtia ja vihaisia autoilijoita – näin kevään äänekkäin kone toimii

Tero Laine voi työskennellä lakaisukoneella kiireisimpään aikaan yhtäjaksoisesti vain parin tunnin ajan – yksinkertaisesta syystä.

katupöly
Lakaisukoneen kuljettaja Tero Laine ohjaamossa
Koneenkuljettaja Tero Laine toivoo autoilijoilta malttia, kun he kohtaavat lakaisukoneen liikenteessä.Helmi Riippi / Yle

Kevät on tullut ja lakaisukoneet ovat taas osana katukuvaa eteläisessä Suomessa. Työt etenevät kiivaimmillaankin kirjaimellisesti vain kävelyvauhtia.

Imulakaisukone on kuin iso imuri. Ensin kone kastelee hiekan vesisuuttimien avulla, jotta se ei pöllyäisi. Pyörivät harjat kuljettavat hiekan isoon imurinputkeen, joka imee hiekat 4-5 kuution säiliöön. Säiliön koko tietysti vaihtelee lakaisukonemalleittain.

Lakaisukoneen koneistoa
Puhdistettava tie kastellaan pöllyämisen välttämiseksi.Jonne Selänpää / Yle

Vesisäiliöön voi mahtua kerralla 2 000 litraa vettä, mikä riittää hiekkasäiliön täyttämiseen. Tämänkokoisen imulakaisukoneen vesisäiliötä pitääkin täyttää puhdistustyön aikana suunnilleen kahden tunnin välein.

Säiliöön tarttuu mukaan kaikenlaista koirien jätöksistä huumeneuloihin. Jätteet kuljetetaan kaupungin määräämille kippauspaikoille. Jätteistä öljyt erotellaan ja kuljetetaan hävitettäväksi.

Katupöly vaivaa kuljettajaakin

Katupölyn vuoksi lakaisukoneen ohjaamon ilmansuodattimet pitää vaihtaa ja puhdistaa usein. Lisäksi ikkunat on pidettävä kiinni. Kuljettaja ei kuitenkaan pysty kokonaan välttämään katupölyä, mutta sitä pyritään minimoimaan.

Lakaisukone
Työn tarkkailun helpottamiseksi lakaisukoneen ratti on oikealla puolella.Jonne Selänpää / Yle

Ohjaamon melu nousee korkeaksi, minkä vuoksi kuljettajan on pidettävä kuulosuojaimia, kertoo hämeenlinnalainen lakaisemisen ammattilainen, koneenkuljettaja Tero Laine.

– Kuulosuojaimia on pakko käyttää, ei siellä muuten pystyisi koko päivää istumaan. Kyllä sieltä semmoinen jyrinä ja helinä pääsee.

Pitkähermoisen hommaa

Lakaisukone on kuorma-autoalustainen työkone, joten sen kuljettamiseen tarvitsee kuorma-autokortin. Kuljettaja katsoo peileistä, kuinka lähellä tien reunaa pitää ajaa. Kuljettaja myös säätää harjat itse oikeaan korkeuteen.

Lakaisukoneen ohjaamon laitteistoa
Lakaisukoneen toimintaa ohjataan erilaisin kytkimin.Jonne Selänpää / Yle

Tero Laine tietää työn haasteet.

– Ajaminen ei ole vaikeaa, mutta hidasta se on. Autoilijat suhtautuvat kaksijakoisesti lakaisukoneeseen. Osa painaa torvea ja heiluttaa nyrkkiä ja osa näyttää peukkua.

Laine toivookin autoilijoilta malttia, koska kone liikkuu välillä liikennesäännöistä poiketen.

– Pitkät hermot siinä täytyy olla, mennään kuitenkin alle kävelyvauhtia. Rauhalliselle miehelle se on tehty, ei siinä mitään hätiköityjä liikkeitä pysty tekemään.

Lakaisukoneen koneistoa
Kuljettajan pitää varoa, ettei koneisto osu katujen reunakiveykseen.Helmi Riippi / Yle

Hämeenlinnan kokoisessa kaupungissa puhdistettavia teitä on yhteensä 700 kilometriä. Teitä puhdistetaan kymmenellä lakaisukoneella ja kahdella pesuautolla. Urakkaan kuluu puolitoista kuukautta, vaikka töitä tehdään kahdessa vuorossa.

Jutun ovat toimittaneet kahdeksasluokkalaiset tet-harjoittelijat Helmi Riippi ja Jonne Selänpää Hämeenlinnan Kaurialan koulusta.