Rautateiden tulevaisuus, liki 50 miljardin velat, sukulaisten ilmaiset junaliput – Ranskan junalakossa tapellaan monesta asiasta

Ranskan kolmekuinen rautatieläisten työtaistelu on monimutkainen kiista. Macronille kyse on velkaisen valtionyhtiön modernisoinnista, rautatieläisille saavutettujen etujen säilyttämisestä – mutta myös rautatieliikenteen tulevaisuudesta.

Ranskan politiikka
Uutisvideot: Sotteville-lès-Rouenissa on veturien hautausmaa
Uutisvideot: Sotteville-lès-Rouenissa on veturien hautausmaa

Sotteville-lès-Rouenissa seisoo raiteilla nelisensataa ruosteista veturia ja vaunua. Iso osa niistä olisi vielä käyttökelpoisia, mutta niitä ei tarvita.

Sotteville-lès-Rouen on pieni 30 000 asukkaan normandialaiskunta. Se sijaitsee Rouenin eteläpuolella.

Aikoinaan kunnan rautatieasemalla kävi kova kuhina, se on rakennettu käsittelemään jopa 2 500 rahtivaunua päivässä.

Nyt Sotteville-lès-Rouenin lävitse kulkee enää parikymmentä rahtivaunua päivässä.

Vuosina 2003-2006 rautateiden rahtiliikenne vapautettiin (siirryt toiseen palveluun) asteittain Ranskassa kilpailulle ja siitä lähtien rahtiliikenne on vähentynyt nopeaa tahtia. Kansainvälinen matkustajaliikenne vapautettiin vuonna 2009.

Arafer, Ranskan tie- ja rautatieliikennettä valvova viranomainen arvioi, että rauteiden rahtiliikenne on vähentynyt kymmenen viime vuoden aikana 20 prosenttia. Vain kymmenen prosenttia rahdista kulkee enää rautateitse, muut kuljetetaan rekoissa.

Veturien hautausmaan valvonta kuuluu Gregory Lalouyerille. Hän on työskennellyt valtiolliselle rautatieyhtiölle, SNCF:lle vuodesta 1981 lähtien. Marraskuussa hän jää eläkkeelle, 57-vuotiaana.

Lalouyer pelkää, että presidentti Emmanuel Macronin uudistushanke tuhoaa SNCF:n.

– Olen nähnyt yhtiossämme kaikenlaisia uudistuksia. Aina ne on esitelty meille väistämättöminä, ainoina tapoina rakentaa yhtiötä. Mutta jos niitä tarkastelee, yksikään uudistuksista ei ole kehittänyt yhtiötä, arvostelee Lalouyer.

Lalouyerin mukaan kilpailu merkitsee sitä, että kaupalliset kilpailijat kahmivat kannattavan liikenteen ja kannattamaton jää valtiolliselle rautatieyhtiölle. Ennen pitkää rautatieliikenne kuihtuu. Nyt rahtiliikenne on melkein loppunut, eikä matkustajaliikennekään ole niin runsasta ja laadukasta kuin voisi.

– Nyt puuhattava uudistus vain pahentaa tilannetta ja johtaa lyhyessä ajassa kansallisen rautatieyhtiön katoamiseen, ennustaa Laloyer.

Junaliikennelakko jatkui jälleen perjantaina

SNCF:n työntekijät ovat keskellä kesäkuuhun jatkuvaa lakkoa. Siinä lakkoillaan kahtena päivänä viidestä. Jälleen uusi lakkorupeama alkoi tänään perjantaina.

Macron tv-haastattelun jälkeen
Presidentti Emmanuel Macron puolusti torstaina valtion rautatieyhtiön, SNCF:n uudistusta. TF1:n haastattelu tehtiin luokkahuoneessa, haastattelijana oli Jean-Pierre Pernaut (oikealla).Yoan Valat/Epa

Yhtiön työntekijät pyrkivät kaatamaan presidentti Emmanuel Macronin päätöksen trimmata SNCF ja vapauttaa matkustajaliikennekin kilpailulle.

Vapauttamisesta päätettiin EU:n tasolla jo kaksi vuotta sitten. Kilpailuttaminen aloitetaan vuonna 2019, mutta prosessia voi uutistoimisto Reutersin mukaan maakohtaisesti lykätä ainakin vuoteen 2033, jopa myöhemmäksi.

Suomi päätti henkilöliikenteen avaamisesta kilpailulle (siirryt toiseen palveluun) viime vuonna.

40-vuotiaan keskustaoikeistolaisen Macronin ideologiaan vapauttaminen ja kilpailuttaminen sopivat. Hän puolusti torstaina tv-haastattelussa uudistuksia ja julisti, että lakko ei saa häntä perumaan hanketta. Ison osan asioista Macron voi päättää presidentin asetuksilla, ja parlamentin alahuoneessa presidentin En Marche! -puolueella on enemmistö.

Macronille kyse on paitsi liberaalin politiikan jatkumosta, myös arvovallasta. SNCF:n työntekijät ovat olleet vuodesta 1959 lähtien vuosittain työtaistelussa (siirryt toiseen palveluun). Esimerkiksi vuonna 1995 rautatieläiset olivat avainasemassa kaatamassa Jacques Chiracin sosiaaliuudistuksia, ja vuonna 2010 he vastustivat Nicolas Sarkozyn yrityksiä nostaa eläkeikää.

Macronilla ei ole siten varaa hävitä tätä taistelua, jos hän haluaa jatkaa talousuudistuksiaan.

SNCF osakeyhtiöksi, kustannuksia alas

Tarkoituksena on muuttaa SNCF valtion yhtiöstä (ns. EPIC-yhtiö) osakeyhtiöksi. Hankkeen vastustajien mukaan se olisi ensiaskel yhtiön yksityistämiseksi, hallituksen mukaan SNCF pysyisi täysin valtio-omisteisena.

Lisäksi yhtiön kustannuksia halutaan karsia leikkaamalla työntekijöiden etuuksia. Operatiivisia kustannuksia pitää leikata 30 prosenttia, jotta SNCF kykenee kilpailemaan yksityisten yritysten kanssa.

Ranskan junalakko
Työmatkalaiset odottivat perjantai-aamuna junaa Pariisissa, Saint Lazaren asemalla.Ian Langsdon/Epa

4,5 miljoonalle päivittäin rautateitse matkustavalle ranskalaiselle kilpailuttaminen ei ole välttämättä mikään iso mörkö. Osa uskoo, että siitä saadaan kenties rahaa kipeästi kaivattuihin raide- ja kalustoinvestointeihin – raha tulisikin tarpeeseen, koska TGV-luotijunaverkosto on vienyt ison osan investoinneista viime vuosina. Mielipidetiedustelujen mukaan enemmistö ranskalaisista tukee rautatieliikenteen uudistamista.

SNCF:n työntekijätkin katsovat, että TGV-verkosto on pääsyy yhtiön isoihin, 46 miljardin euron velkoihin.

Uusilta työntekijöiltä karsittaisiin etuuksia

150 000 nykyistä rautatieläistä saisivat pitää etuutensa, mutta uusille työntekijöille niitä ei enää annettaisi.

Etuudet ovat kieltämättä hyvät: elinikäinen työsuhde, vuosittain automaattisesti kohoavat palkat, varhainen eläkeikä, 28 päivän vuosiloma ja ilmaiset junaliput paitsi työntekijälle itselleen, myös lähisuvulle.

Vaikka ranskalaiset kaipaavatkin uudistuksia raideliikenteeseen, moni myös katsoo, että Macronin pitäisi sovitella. Työntekijöiden taistelua etuuksiensa puolesta ymmärretään, vaikka vain noin 11 prosenttia ranskalaisista työntekijöistä kuuluu ammattiliittoon.

Lue lisää:Matkustatko kesällä Ranskaan? Laaja junalakko voi sotkea suunnitelmiasi

Ranska aloitti pitkän junalakon – paluu normaaliin vasta juhannuksen jälkeen

Lähteet: Reuters