Nuoria kiinnostavat tv-ohjelmat, mutta ei vanhanaikainen tv-ruutu – Finnpanel mittaa nyt myös mobiilikatselua

Finnpanelin mukaan uudistettu mittaus paljastaa muun muassa sen, että nuoret tuijottavat entistä harvemmin tv-vastaanotinta, mutta katsovat televisiota muilta laitteilta.

media
Älytelevisio
Yle

Nuoret kuluttavat tv-ohjelmia runsaasti muilta laitteilta kuin tv-ruudulta. Finnpanelin uudenlaisten mittaustulosten mukaan esimerkiksi pääsiäisen aikaan 26.3.–8.4. tietokoneet, tabletit ja älypuhelimet toivat 25 prosenttia lisää katselua MTV:n, Nelosen ja Ylen sisällöille nuorissa kohderyhmissä.

Finnpanel on laajentanut TV-mittaritutkimusta siten, että se sisältää tiedot Yle Areenan, Katsomon ja Ruudun katselusta entistä kattavammin. Nyt mittauksesta saadaan esille myös kohderyhmäkohtaisia tietoja.

Suomi on ensimmäisten maiden joukossa, joissa mittaritutkimuksessa mukana ovat kaikki päätelaitteet. Finnpanel toteuttaa uuden tutkimuksen hyödyntäen Nielsenin, Kantar Median ja comScoren teknologiaa. Sopimus on voimassa vuoden 2019 loppuun saakka. Vastaavanlainen tutkimus on otettu käyttöön aikaisemmin vain Norjassa ja Tanskassa.

Kiinnostaa myös mainostajia

Television katselua tarkkaillaan entistä perusteellisemmin, kun Finnpanel mittaa katselua jatkossa kaikilta päätelaitteilta, myös mobiililaitteista.

– Uuden menetelmän avulla saamme selville katsojaprofiilit ja kohderyhmittäiset katsojamäärät myös online-katselusta. Nyt tiedämme tarkkaan, mitä kansa katsoo. Tämä auttaa mediataloja kehittämään sisältöjään ja palveluitaan, kertoo Finnpanelin toimitusjohtaja Lena Brun tiedotteessa.

Mediatalot eivät ole ainoita tarkemmasta mittauksesta kiinnostuneita.

– Myös mainostajia kiinnostaa tietää, miten eri alustat toimivat videomainonnan välittäjinä, toteaa MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin tiedotteessa.