Painajaiset ja unettomuus ovat suomalaisille tuttuja yövieraita – entistä harvempi kokee nukkuvansa tarpeeksi

Uniongelmat vaivaavat naisia enemmän kuin miehiä, vaikka naiset nukkuvat hieman enemmän.

uni
Huonosti nukkuva
Andrea De Martin / AOP

Hyvin nukuttu yö on monelle vain ihana haave. Uni ei tule tai nukkuminen on pätkittäistä, kevyttä ja painajaiset herättävät keskellä yötä.

Laajan FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan kolme neljästä suomalaisesta aikuisesta nukkuu omasta mielestään tarpeeksi. Heitä on vähemmän kuin kuusi vuotta aiemmin, ja THL:n tutkimusprofessorin Timo Partosen mielestä huono suuntaus pitäisi nyt saada pysäytettyä.

– Huono nukkuminen on jatkuva rasitustila elimistölle, Timo Partonen sanoo.

Aikuinen tarvitsee Partosen mukaan yleensä kuudesta yhdeksään tuntiin unta vuorokaudessa. Suomalaiset nukkuvat vajaat seitsemän ja puoli tuntia, naiset hieman miehiä enemmän. Osalle se riittää, mutta osa tarvitsisi unta enemmän. Usein unen pitäisi myös olla laadultaan parempaa.

Grafiikka, Suomalaisten uni.
Yle Uutisgrafiikka

Painajaisia, unettomuutta, päiväväsymystä

Monia piinaavat öisin painajaiset. FinTerveys 2017 -tutkimukseen vastanneista lähes puolet oli kuukauden aikana nähnyt painajaisunia. Naisten öitä ne kiusaavat miehiä useammin. Painajaisia voivat aiheuttaa huolet ja stressi, mutta myös myönteiset mielessä pyörivät asiat.

– Painajaisiin ei kannata kiinnittää suurempaa huomiota, jos niitä on harvakseltaan. Kun niitä alkaa olla toistuvasti, useimpina öinä viikossa, ne voivat kertoa jostain vakavammasta, Timo Partonen sanoo.

Tutkimustulokset koskevat 30 vuotta täyttäneitä ja sitä vanhempia suomalaisia. Painajaisia on tässä joukossa kaikkein eniten yli 80-vuotiailla naisilla. 30–39-vuotiaat naiset puolestaan näkevät selvästi enemmän painajaisia kuin samanikäiset miehet. Samoissa ryhmissä myös psyykkinen kuormittuneisuus on viime vuosina lisääntynyt selvästi.

– Uni häiriintyy helposti, jos taustalla on psyykkistä tai fyysistä häiriötä. Painajaisunet ovat yksi unen häiriintymisen ilmentymä, Partonen sanoo.

Hyvin moni myös valvoo, vaikka haluaisi nukkua. Kuukauden aikana unettomuutta oli kokenut puolet miehistä ja vielä useampi naisista. Timo Partosen mukaan osalla uni on karkuteillä satunnaisesti, osalla puolestaan monena yönä viikossa.

Päiväväsymyksestä kärsii silloin tällöin jopa kolme neljästä suomalaisesta. Kehnot unet eivät kuitenkaan ole sen ainoa syy. Väsymystä voivat aiheuttaa esimerkiksi sairaudet.

Naisilla on uniongelmia useammin kuin miehillä. Siitäkin huolimatta, että naiset nukkuvat hiukan enemmän.

Grafiikka, uniongelmien syvyys.
Yle Uutisgrafiikka

Huono uni johtaa helposti painonnousuun

Jo yksi huonosti nukuttu yö tuntuu seuraavana päivänä väsymyksenä, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen häiriintymisenä, reaktionopeuden hidastumisena ja voi altistaa virheille tai onnettomuuksille.

Kun uni on jatkuvasti huonoa, painoa alkaa helposti kertyä lisää, syke nousee, verenpaine pyrkii kohoamaan ja stressihormoni kortisolin tuotanto lisääntyy ja on läpi vuorokauden tavallista korkeammalla tasolla.

THL:n tutkimusprofessorin Timo Partosen mukaan oman unen parantamiseksi voi tehdä paljon.

– Varaa unelle ne tunnit ja minuutit, jotka itse koet tarvitsevasi. Pyri säännöllistämään nukkumisen aikataulua.

Unta voi parantaa monin keinoin, mutta aina omat yritykset eivät tuota tulosta. Huonon unen syy voi olla esimerkiksi uniapnea tai muu unihäiriö tai sairaus. Myös esimerkiksi vuorotyö tai pienten lasten heräily saattaa katkoa aikuisten nukkumista. Timo Partonen kehottaa hakemaan uniongelmiin apua ajoissa. Pitkään kestävien uniongelmien hoidossa korostetaan lääkkeettömiä keinoja.

Suomalaisten unta koskevat tutkimustulokset ovat osa laajaa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n FinTerveys 2017 -tutkimusta. Nyt julkistetut tulokset koskevat 30 vuotta täyttäneitä suomalaisia. Tästä ikäryhmästä tutkimukseen osallistui noin 6 500 henkilöä.

Lue myös:

Osaatko syödä itsellesi makoisat unet? Unitutkijan vinkit päivän aterioille

Hyvä yöuni pohjustetaan jo aamulla – tässä maailman johtavien asiantuntijoiden vinkit hyvään uneen

Jäivätkö unet vähiin? Unihoitaja vinkkaa: kokeile pysäytyssanaa, älä katso kelloa