Vaasan kaupunki otti ensimmäisen askeleen kohti uutta laivaa – valtion odotetaan seuraavan rahoineen perässä

Merenkurkun uusi laiva maksaa 115 miljoonaa euroa. Vaasan kaupunki aikoo osallistua laivan ja uuden perustettavan yhtiön rahoitukseen 25 miljoonalla. Lisäksi kaupunki antaa takauksen laivan rakentamiseen tarvittavaan lainaan. Rahoituratkaisussa on kuitenkin vielä monta kysymysmerkkiä.

laivaliikenne
Artistinen piirosnäkemys tulevasta aluksesta.
Vaasan ja Uumajan välille räätälöity matkustajalautta, joka soveltuu talvimerenkulkuun ja käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.midwayalignment.eu

Vaasan kaupunginhallituksen infossa oli tänään tiistaina tavallista enemmän väkeä. Erityisesti yksi asia kiinnosti toimittajia: Merenkurkun laivaliikenne.

Pitkään haaveissa olleen uuden laivan hankkiminen otti ratkaisevan askeleen, kun kaupunginhallitus päätti eilen laivan rahoituksesta.

Vaasa aikoo osallistua uuden 115 miljoonaa euroa maksavan laivan ja uuden perustettavan yhtiön rahoitukseen 25 miljoonalla eurolla. Lisäksi kaupunki antaa korkeintaan 35 miljoonan euron takauksen laivan rakentamiseen tarvittavaan lainaan.

– Hyvin paljon on keskusteltu, että muna vai kana ensin. Että lähdetäänkö siitä, että saadaan ensin valtiontuki ja sen jälkeen kunnat tekevät omat päätöksensä vai mennäänkö toisinpäin. Nyt ollaan tultu siihen tulokseen, että lainansaannin ja valtiontukien saannin osalta nähdään hyvin tärkeänä, että kunta itsessään sitoutuu tähän hankkeeseen, kertoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kim Berg.

Bergin mukaan Vaasan kaupunki ja Uumajan kunta antavat nyt tärkeän signaalin, että ovat sitoutuneita hankkeeseen. Myös Vaasan kaupungin muutosjohtaja Jan Finne on samaa mieltä.

– Tässä on nimenomaan lähdetty nyt liikkeelle, että Vaasa ja Uumaja tekevät sen periaatepäätöksen. Nyt luonnollisesti neuvotellaan alueen kuntien, Suomen valtion ja EU:n kanssa, Finne toteaa.

Yksityisellä sektorilla kiinnostus laivaliikenteeseen on ollut heikkoa. Finne uskoo tämän johtuvan muun muassa taxfree-myynnin loppumisesta.

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Kim Berg kokee, että toimiva laivaliikenne on kaupungille elintärkeä.

– Vilkastunut laivaliikenne tuo turisteja, logistisesti se on tärkeä yrityksille ja houkuttelee myös uusia yrityksiä alueelle. Kaiken kaikkiaan laiva on hyvin tärkeä koko satamalle, sillä laivayhtiö ylläpitää satamaa, Berg kertoo.

Uskoa valtion rahoitukseen

Valtio on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa.

Valtio lupaili rahoja jo tämänvuotiseen talousarvioon, mutta lopulta rahoitusta ei budjetissa ollut. Suunnitelmissa on ollut, että Suomi tukee hanketta 25 miljoonalla eurolla ja Ruotsin valtio samalla summalla.

Vielä kaksi vuotta sitten valtio ei suostunut rahoittamaan Merenkurkun laivahanketta, vaikka asiaa käsiteltiin lopulta rahavaliokunnan kokouksessa.

Wasalinen matkustajamäärät ja liikevaihto ovat selvässä kasvussa. Se teki alkuvuodesta 2018 uuden matkustajaennätyksen. Wasa Express -aluksen matkustajamäärä kasvoi viime vuoden ensimmäiseen neljännekseen verrattuna 13,6 prosenttia. Liikennöinti alkoi vuonna 2013 ja siihen aikaan verrattuna kasvua oli 71,5 %. Vaasan kaupunki luottaa laivayhtiön pysyvän samoilla positiivisilla urilla.

– Lähtökohtaisesta oletetaan, että laivaliikenne jatkuu nykyisen lailla, Finne toteaa.

Kaupunginvaltuuston päätettäväksi

Laivan rahoituksesta päättää lopullisesti kaupunginvaltuusto. Berg uskoo, että rahoitussuunnitelmat saavat tukea myös siellä.

– Olemme käyneet hyvin laajan kierroksen, on käyty valtuustoryhmissä esittelemässä tätä asiaa. Signaali, mitä itse ole saanut näiltä kierroksilta, on ollut hyvin positiivinen. Että minun korviini ei ole tullut ketään, joka olisi raivopäissään tätä hanketta vastustamassa. Sen takia odotankin, että ensi maanantaina tulee olemaan hyvin positiivishenkinen kokous, Berg toteaa.

Uumajan odotetaan päättävän omasta rahoituksestaan kevään aikana. Mikäli asiat etenevät suunnitelmien mukaisesti on laiva maksettu 30 vuodessa.